حضور ترکیه در لیبی بازدارنده خواهد بود

«فؤاد اوکتای»، معاون ریاست جمهوری ترکیه در مصاحبه با خبرگزاری «آناتولی» گفت: در صورتی که نیرو‌های خلیفه حفتر به طرابلس حمله نکنند، آنکارا نیروی نظامی به این کشور اعزام نخواهد کرد.

اخبار بین الملل - معاون رجب طیب اردوغان در این مصاحبه افزود: ما امیدواریم که نیازی به اعزام نیروی نظامی وجود نداشته باشد، این امر (حضور ترکیه در لیبی) نقش بازدارنده خواهد داشت و نیروهای حفتر به خوبی این موضوع را می‌دانند.

فؤاد اوکتای در ادامه افزود در صورتی که نیرو‌های تحت فرمان خلیفه حفتر به حملات خود ادامه دهند، آنکارا به دعوت دولت وفاق ملی لیبی،  نیروی نظامی اعزام خواهد کرد.

معاون اردوغان با اشاره به این موضوع که دعوت دولت وفاق ملی لیبی تا یک سال اعتبار دارد، تصریح کرد: این حکم تا یک سال معتبر خواهد بود و در صورت لزوم نیروی نظامی به میزان لازم اعزام خواهد شد.

پارلمان ترکیه که پیش از این درخواست دولت وفاق ملی لیبی به ریاست «فائز السراج» برای اعزام نیروی نظامی را دریافت کرده، روز پنجشنبه ۲ ژانویه، ۱۲ دی، در این باره تصمیم‌گیری خواهد کرد.

دولت وفاق ملی لیبی که مورد حمایت سازمان ملل است، در پی شدت گرفتن درگیری‌ها با نیرو‌های تحت فرمان حفتر طی هفته‌های اخیر از دولت ترکیه درخواست اعزام نیروی نظامی کرده و مقامات ترکیه نیز آمادگی خود برای این اقدام را اعلام کرده‌اند.

رئیس‌جمهور ترکیه و السراج در توافقی که در روز ۲۷ نوامبر (چهارشنبه، ششم آذر) به امضاء رسید، توافقات نظامی را نهایی کردند.

نیرو‌های تحت فرمان حفتر که بخشی از شرق لیبی را تصرف کردند، حدود  ۹ ماه است که تحت حمایت عربستان، امارات و همچنین آمریکا و فرانسه به دنبال کنار زدن دولت وفاق ملی به ریاست فائز السراج هستند.