به گزارش فارس به نقل از پایگاه اینترنتی بی بی سی، شرکت نفت و گاز ازبکستان طی بیانیه ای اعلام کرد ، تاجیکستان و ازبکستان در اوایل سال جاری تنها برای انتقال گاز در سه ماهه اول امسال قرارداد امضا کرده بودند و این توافق کاملا اجرا شده است.

برخی از رسانه‌ های داخلی تاجیکستان و رسانه های خارجی ادعا کردند تصمیم ازبکستان به قطع انتقال گاز طبیعی به تاجیکستان از اول آوریل از انگیزه‌ های سیاسی خالی نیست.

یک منبع آگاه در وزارت انرژی تاجیکستان در این باره گفت: تصمیم ازبکستان برای قطع انتقال گاز به تاجیکستان به مشکل کنترل بر پاسگاه پلاتین در شمال تاجیکستان مربوط بوده است.

این منبع آگاه افزود: تا سال ۲۰۰۰ میلادی این منطقه که از آنجا چهار کانال انتقال آب عبور می کند، تحت کنترل دولت ازبکستان بوده است. ولی در پی یک عملیات، مرزبانان ازبکستان از این منطقه بیرون رانده شدند و دولت تاجیکستان پرچم ملی خود را در این پاسگاه برافراشته و ادعا کرده است که طبق اسناد رسمی، این منطقه قلمرو تاجیکستان است.

ازبکستان ضمن رد این ادعاها اعلام کرده است که قطع انتقال گاز به تاجیکستان دلیلی جز مسائل اقتصادی و مالی نداشته است.

منابع آگاه شرکت نفت و گاز تاجیکستان نیز چندی پیش اعلام کردند که نامه ای از سوی مقامهای ازبکستان دریافت کرده اند مبنی بر اینکه ازبکستان از ابتدای آوریل صادرات گاز طبیعی به تاجیکستان را متوقف خواهد کرد.

در این نامه آمده است علت اصلی توقف صادرات گاز ازبکستان به تاجیکستان ، تعهدات این کشور در قبال صادرات گاز به روسیه و چین است. صنایع تاجیکستان برای ادامه فعالیت خود به شدت به واردات گاز وابسته هستند. سیستم حمل و نقل عمومی تاجیکستان نیز طی سالهای اخیر مجهز به سامانه گاز سوز شده است و قطع صادرات گاز ازبکستان به معنای توقف این سیستم خواهد بود.