به گزارش جام جم آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس، عفو بین الملل در بیانیه روز سه شنبه خود تاكید كرد "فقدان اراده سیاسی برای كشف حقیقت به گونه ای تكان دهنده" در میان كشورهای اتحادیه اروپا دیده می شود.

گروه های مدافع حقوق بشر مدت هاست که کشورهای اروپایی را به مخفی کاری در زمینه همکاری با سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) برای بازداشت و انتقال غیر قانونی مظنونان، متهم می کنند.

گفته می شود سازمان سیا برای انتقال مظنونان به اقدامات تروریستی به کشورهایی که انجام شکنجه در آنها جرم نیست، این عملیات را از زمان حادثه ۱۱ سپتامبر تا سال ۲۰۰۹ اجرا می کرده است.

همزمان انتظار می رود که پارلمان اروپا هم طرحی را به رای بگذارد که طبق آن، برخی کشورهای اروپایی موظف به انجام تحقیقات مستقل در این زمینه شوند. این طرح، احتمالا در ماه سپتامبر(شهریور) در پارلمان اروپا مطرح خواهد شد.

عفو بین الملل در بیانیه خود تاکید کرده است که طرح پارلمان اروپا باید مشارکت یا همدستی کشورهای اروپایی با سازمان سیا، پرداخت غرامت به قربانیان و اصلاح سازمان هایی را که امکان سوء استفاده را فراهم کرده بودند، شامل شود.

شورای اروپا تخمین می زند که یکهزار و ۲۴۵ پرواز مخفیانه سازمان سیا در سال های یاد شده بر فراز کشورهای اروپایی صورت گرفته است؛ هرچند برآورد دقیق تعداد پروازها امکان پذیر نیست.

در سال ۲۰۰۷، دیك مارتی، سیاستمدار سوئیسی، ۱۴ كشور اروپایی را به همكاری با سازمان سیا برای انتقال غیر قانونی مظنونان متهم كرد.