به گزارش مهر به نقل از تلویزیون العراقیه، نشست سران کشورهای عربی در بغداد با سخنان "مصطفی عبدالجلیل" رئیس شورای انتقالی لیبی به عنوان رئیس قبلی آغاز شد. عبدالجلیل در سخنانی خواستار کمک به کشورش برای حل مشکلات به ویژه در زمینه بازگرداندن مظنونین رژیم سابق این کشور شد.

پس از آن جلال طالبانی به عنوان رئیس جدید در سخنانی بر مقابله با کلیه اشکال تروریسم و ضرورت ریشه کنی آن تاکید کرد و خواستار همبستگی بیشتر میان کشورهای عربی و رعایت احترام و حاکمیت کشورها و پرهیز از دخالت خارجی در امور کشورها شد.

رئیس جمهوری عراق ضمن انتقاد از هتک حرمت مقدسات در سرزمینهای اشغالی فلسطین بر حمایت از آرمانهای فلسطین تاکید کرد.

در ادامه " نبیل العربی " دبیرکل اتحادیه عرب گفت: بعد مدتها دوباره به سرزمین کهن عراق بازگشته ایم و جا دارد که از ملت و مردم عراق به خاطر حسن میزبانی کمال تشکر را بنمایم.

وی افزود: عراق با میزبانی اجلاس سران عربی در واقع به دنبال احیای نقش منطقه ای خود است. ما در برهه اخیر شاهد تحولات بی سابقه ای بوده ایم که مردم کشورهای عربی در راستای کرامت حرکت کرده اند.

دبیرکل اتحادیه عرب در ادامه بیان کرد: فلسطین در برهه کنونی مرحله دشواری را سپری می کند با این وجود دستاوردهای زیادی در سال گذشته درباره اوضاع فلسطین وجود داشته و تعداد زیادی از کشورها از ایجاد کشور مستقل فلسطین حمایت می کنند.

وی افزود: اسرائیل به سیاستهای شهرک سازی و هتک حرمت به مقدسات اسلامی و مسیحی ادامه می دهد و به حفاری های خود در مسجد الاقصی ادامه می دهد.

دبیرکل اتحادیه عرب اظهار داشت: رنجها و مصائب اسیران فلسطینی در بند اسرائیل هرگز نباید فراموش شود و کمکهایی باید به تشکیلات خودگردان فلسطین شود.

وی با اشاره به اوضاع سوریه از حکومت سوریه خواست به مسئولیتها خود عمل کند و در راستای توقف خونریزی ها گام بردارد.

العربی گفت: سوریه باید فورا طرح کوفی عنان را اجرایی کند و حل بحران سوریه در گروه حکومت سوریه و مخالفان سوری است.

وی در ادامه بر ضرورت مشارکت دادن بیشتر جوانان و زنان در عرصه های مختلف در کشورهای عربی تاکید کرد.

دبیر کل اتحادیه عرب بیان کرد: برخورداری اسرائیل از سلاح هسته ای برای منطقه خطرناک است و ما خواستار خاورمیانه ای عاری از سلاح هسته ای هستیم.

وی خاطر نشان کرد: ما درباره بحرانی شدن بیشتر اوضاع در منطقه خاورمیانه و تبعات آن هشدار می دهیم.

دبیرکل اتحادیه عرب بر ضرورت تغییر ساختار اتحادیه عرب تاکید کرد.