توقف صادرات نفت منطقه کردستان عراق

به گزارش افکارنیوز،فارس به نقل از پایگاه خبری "الجزیرة"، کردستان عراق دیروز اعلام کرد که صادرات نفت خود از چاههای نفتی این منطقه را تا اطلاع ثانوی متوقف کرده است. دلیل این امر نیز عدم دریافت پول لازم از سوی بغداد طی تقریبا یک سال گذشته است.

وزارت نفت منطقه کردستان عراق با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این تصمیم پس از رایزنی با شرکت‌های نفتی فعال در کردستان گرفته شده است.

در این بیانیه آمده است که حکومت کردستان، ۱۰ماه است که پول لازم را از سوی بغداد دریافت نکرده است و حکومت فدرال هیچ بیانیه‌ای درباره اینکه قصد دارد این مبالغ را چه زمانی پرداخت کند، صادر نکرده است.

دولت کردستان ابراز امیدواری کرد که این اقدام موقت باشد و مقامات مسئول در دولت مرکزی دریابند که عدم پرداخت پول لازم به این منطقه و عدم پایبندی به توافق‌هایی که پیش از این درباره موضوع نفت کردستان صورت گرفته، به نفع ملت عراق نخواهد بود.

این درحالی است که رافع العیساوی " وزیر دارایی عراق هفته گذشته اعلام کرده بود که دولت مرکزی در بغداد با پرداخت ۵۶۰ میلیون دلار به تولیدکنندگان نفت در منطقه کردستان موافقت کرده است.

این سخنان عیساوی در واکنش به کاهش صادرات نفت این منطقه به روزانه ۵۰ هزار بشکه اعلام شد. منطقه کردستان چندی پیش تهدید کرده بود که در صورتی که بغداد ۱.۵ میلیون دلار به کردها پرداخت نکند، روند صادرات نفت را بطور کامل متوقف خواهد کرد.