موضوع مذاکرات ۱ + ۵ و ایران از نگاه کلینتون

به گزارش افکارنیوز به نقل ازايسنا، خبرگزاري فرانسه گزارش داد: هيلاري كلينتون، وزير امور خارجه آمريكا روز يكشنبه از تصميم تركيه براي كاهش خريد نفت از ايران استقبال كرد.

وی در یک کنفرانس خبری در استانبول اظهار کرد: از شنیدن اعلام این خبر که ترکیه به اندازه چشمگیری واردات نفت از ایران را کاهش می‌دهد دلگرم شدم.

کلینتون افزود: مطمئنا ما از این خبر استقبال می‌کنیم.

همچنین بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کلینتون درباره تاکید ایران بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌یی گفت: آنها گفته‌اند که رهبر معظم(ایران) تسلیحات کشتار جمعی را به لحاظ مذهبی به دلیل مغایرت با اسلام ممنوع می‌داند.

وی ادامه داد: ما با ایرانی‌ها برای مذاکره درباره اینکه چطور آنچه را که یک باور اعلام شده است به طرح عملی تبدیل می‌کنند دیدار می‌کنیم.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: این یک باور انتزاعی نیست بلکه یک سیاست دولتی است. این سیاست دولتی می‌تواند به روش‌های متعددی نشان داده شود. جامعه بین‌المللی اکنون می‌خواهد شاهد اقداماتی در ارتباط با آن باور اعلام شده باشد.

کلینتون به باز کردن تاسیسات هسته‌یی ایران به روی بازرسان بین‌المللی و انتقال بخشی از اورانیوم غنی شده ایران در ازای دریافت سوخت برای راکتور تحقیقاتی به خارج از کشور اشاره کرد و درباره مذاکرات آتی ۱ + ۵ با ایران گفت که " این نشستی بی‌پایان نخواهد بود ".

وی گفت که زمان برای دیپلماسی رو به پایان است.

کلینتون اشاره کرد که مقامات ترک " مذاکراتی مفصل " با مقامات ایران داشته‌اند.

رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه اخیرا به ایران سفر کرد. اظهارات وی پس از بازگشت از تهران نشان دهنده فاصله گرفتن این کشور از مواضع آمریکا و اروپا بود. اردوغان به فتوای رهبر معظم ایران درباره تسلیحات کشتار جمعی اشاره داشت.

وی گفت: پس از این اظهارات من نمی‌توانم ادعا کنم که ایران در حال ساخت سلاح هسته‌یی است.

وی افزود: آیا این کشور حق اجرای برنامه هسته‌یی با اهداف صلح‌آمیز را ندارد؟

به گزارش ایسنا، فریدون عباسی رئیس سازمان انرژی اتمی دوانی اواخر سال گذشته در گفت‌وگو با العالم، در پاسخ به این سوال که آیا مساله مبادله سوخت موضوعی تمام شده تلقی می‌شود، اظهار داشت: موضوع مبادله تمام شده است و شاید پیشنهاد دیگری را مطرح کنیم. زیرا مبادله مربوط به زمانی است که مواد غنی شده یا مواد اولیه را بدهیم و کسی بیاید و با استفاده از کارخانه خود، مجتمع سوخت تولید کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ما این سرمایه‌گذاری را در داخل کشور انجام داده‌ایم و دانش و فناوری آن را به دست آورده‌ایم پس نیازی به مبادله سوخت خودمان نداریم. ما دیگر سوخت تولید می‌کنیم.