اکونومیست: اقتصاد اروپا دوباره بیمار می‌شود

به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، نشریه "اکونومیست" در گزارشی تأکید کرد: بیماری منطقه یورو در حال بازگشت است. بهبود این وضعیت نیازمند انسجام و هماهنگی بیشتر است، اما آلمان علاقهای به بهبود این بیماری ندارد.

این نشریه انگلیسی در ادامه با اشاره به اظهارات اخیر " ماریو دراگی " مبنی بر اینکه «موافقت سران اتحادیه اروپا با تزریق یک تریلیون یورو پول ارزان قیمت به بانک های اروپایی می‌تواند علیرغم اثرات جانبی تأثیر بسیار مطلوبی بر بهبود وضعیت اقتصادی کشورهای حوزه یورو داشته باشد» و همچنین اینکه «روزهای سخت برای کشورهای حوزه یورو به پایان رسیده است»، تأکید کرد: آنقدرها هم مطمئن نباشید. تب بحران در منطقه یورو دوباره شدت گرفته است و این بار نوبت به اسپانیا رسیده است چرا که برنامه کاهش کسری بودجه این کشور سال گذشته با شکست مواجه شد.

نشریه اکونومیست همچنین در توجیه این ادعا به اظهارات اخیر " ماریو مونتی " نخست‌وزیر ایتالیا درباره بحران اقتصادی در کشور اسپانیا اشاره کرد که در خصوص انتقال این بحران به وضعیت اقتصادی ناپایدار رم هشدار داده بود و تأکید کرد: البته پرتغال و ایرلند نیز در حال حاضر در رکود به سر می‌برند و ممکن است به بسته‌های کمک اقتصادی جدیدی نیاز داشته باشید. علاوه‌براین، یونان نیازمند وام سومی نیز خواهد بود.

این گزارش در ادامه ضمن تأکید بر این امر که بنا به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اقتصادی تنها راه حل در شرایط فعلی تزریق ذخایر پولی بیشتر به کشورهای بحران زده در اروپا است، نوشت: اما در این میان آلمان ترجیه می‌دهد تا واکنشی آرام و تصاعدی داشته باشد که از جمله شواهد موجود در این رابطه نیز می توان به واکنش اخیر این کشور در نشست وزرای دارایی کشورهای اتحادیه اروپا در کپنهاگ در تاریخ ۳۰ و ۳۱ ماه مارس(۱۱ و ۱۲ فروردین ماه) در خصوص افزایش تدریجی ذخایر پولی و وام‌های پرداختی به کشورهای عضو این اتحادیه اشاره کرد.

اکونومیست با اشاره به اظهارات یک دیپلمات اروپایی درباره اینکه «آلمانی ها بر این باورند که تنها راه برای اصلاح سیاست‌های اقتصادی کشورهای اروپایی خارج کردن آنها از بازی است و این امر نیز بر بحران کنونی در اروپا تأکید می‌کند»، نوشت: ظاهرا آلمان نگران این است که مبادا کاهش فشار اقتصادی بر کشورهای ضعیف تر به رضایت بیش از حد این کشورها از عملکرد خود بینجامد.

این نشریه انگلیس همچنین به اظهارات اخیر "آنگلا مرکل" صدراعظم آلمان اشاره کرد که از یک "اتحاد سیاسی در آینده" سخن گفته بود، و تأکید کرد: به نظر میرسد هر گزینه و راه حلی نیز که مطرح شود، سرانجام با مانعی به نام آلمان مواجه خواهد شد. آلمان نمیخواهد بانک مرکزی اروپا پول چاپ کند و اوراق قرضه یورو را خطری بزرگ به حساب میآورد.