یک ادعا: روسیه و ایران دلیل بحران در سوریه

به گزارش افکار نیوز به نقل از فارس، " یاسر ابوهلاله " نویسنده معروف اردنی در روزنامه " الغد " نوشت: " یکی از حامیان بشار اسد در " امان "(پایتخت اردن) در گفت‌وگو با شبکه ایرانی العالم فاش کرد، که اردن لیبیایی ها را برای جنگ با نظام سوریه آموزش می دهد ".

وی افزود: " نظام سوریه می داند که حتی یک گلوله نیز از اردن وارد این کشور نشده است. منابع ارسال سلاح به این کشور عراق، لبنان و ترکیه هستند. به همین دلیل درعا که مهد " انقلاب " سوریه است، به دلیل مجاورت با مرز اردن تسلیحات کمتری دارد ".

ابوهلاله با اذعان به کینه دیرینه اعراب از سوریه به دلیل حمایت از جمهوری اسلامی ایران در جریان حملات عراق به ایران، گفت: " اعراب دیدند که اسد پدر به صورت عملی از ایران در جنگ با عراق حمایت کرد ".

این نویسنده اردنی در اظهاراتی متناقض با این ادعا که ایران و روسیه دلیل بحران سوریه هستند، افزود: " اگر توطئه ای علیه سوریه وجود داشته باشد، این توطئه درنتیجه دخالت ایران و روسیه، و همچنین رضایت اسرائیل برای بقای نظام سوریه است ".

ابوهلاله خاطرنشان کرد: " جوانان سوریه غیر از سلاح چیزی نمی خواهند؛ این امر نظام سوریه را می ترساند ".

وی با اشاره ضمنی به احتمال حمله نظامی عربستان و قطر به سوریه گفت: " آنچه که بیشتر نظام سوریه را می ترساند، پرواز هواپیماهای اف ۱۶ بر فراز این کشور است ".

درحالیکه نمایندگان جنبش های مقاومت در سوریه از آغاز بحران این کشور همواره تأکید کرده اند که با دخالت در امور سیاسی و داخلی سوریه مخالفند و خواستار امنیت و ثبات این کشور و احترام به خواسته ها و حقوق سوری ها هستند، این نویسنده عرب تأکید کرد: " طی ۳ دهه گذشته هیچ طرفی مانند حماس و جهاد اسلامی با اسرائیل مبارزه نکرد، آنها پرونده ای تاریخی از عملیات، شهدا، و اسرا دارند که بیشتر از حزب الله و دیگر گروه ها است.. ولی با وجود حمایتهای سوریه و ایران از این دو گروه و میزبانی از آنها؛ حماس و جهاد طرف مردم سوریه را گرفتند ".

این نویسنده اردنی با اشاره به دخالت مستقیم اعراب در توطئه علیه سوریه برای سرنگونی نظام این کشور، نوشت: " انقلاب سوریه امروز گسترده تر و دارای تسلیحات بیشتر است، و می توان سوریه را فقط با سلاح های عربی آزاد کرد ".