به گزارش افکار نیوز به نقل از واحد مرکزی خبر ؛سوزان رایس، رئیس دوره ای شورای امنیت در ماه آوریل، بعد از این جلسه شورا که بیش از دو ساعت و نیم و پشت درهای بسته برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: کوفی عنان تازه ترین اطلاعات خود را در ارتباط با تلاش هایش و همچنین بحران سوریه ارائه و همزمان از اتحادی که میان اعضای شورای امنیت درباره سوریه وجود دارد، قدردانی کرد.

نماینده آمریکا نزد سازمان ملل متحد افزود: کوفی عنان در مذاکراتش با مقامات دولت سوریه، بر ضرورت آتش بس و توقف بکارگیری سلاح های سنگین در مناطق مسکونی پرجمعیت، تاکید کرده است.

سوزان رایس همچنین گفت: کوفی عنان به اعضای شورای امنیت گفت، وزیر امور خارجه سوریه در نامه ای که دیروز به وی ارسال کرده، وعده داده است تا به فوریت به درگیری ها پایان داده و خروج نیروهای نظامی آغاز شود که تا پایان روز دهم آوریل، سه شنبه هفته آینده بیست و دوم فروردین، استفاده از سلاحهای سنگین بطور کامل پایان داده شود و آنها را مناطق پرجمعیت خارج کنند.

گفتنی است این امر شامل سه بند از بخش دوم طرح شش ماده ای کوفی عنان برای حل بحران سوریه می شود.

نماینده آمریکا نزد سازمان ملل متحد افزود: کوفی عنان در عین حال در انتظار واکنش دولت سوریه به دیگر مفاد طرحش از جمله اعزام امدادهای انسان دوستانه به سوریه، آزادسازی رسانه ها و روند سیاسی در آن کشور است.

وی افزود: ناصر الکیدوا، معاون کوفی عنان هم با گروههای مخالف دولت سوریه نظرات سازنده ای را رد و بدل و از آنها درخواست کرده است تا ۴۸ ساعت پس از آتش بس کامل از سوی دولت سوریه، به عملیات خود پایان دهند.

رایس گفت: تیم دستیاری تکنیکی به همراه برخی از اعضای گروه عنان قرار است در هفته جاری به سوریه بروند و مقدمات را برای برنامه نظارت بالقوه سازمان ملل ادامه دهند.

وی افزود: عنان همچنین از اعضای شورای امنیت درخواست کرد تا از مهلت تایین شده، یعنی دهم آوریل حمایت کنند.

نماینده آمریکا نزد سازمان ملل متحد گفت: در این نشست لستوس معاون دبیرکل سازمان ملل هم به اختصار اعضای شورای امنیت را در جریان کارهای صورت گرفته تیم دستیاری تکنیکی قرار داد.

سوزان رایس افزود: همه اعضای شورای امنیت بر حمایت های خود از عنان تاکید کردند و اجرای فوری طرح شش ماده ای عنان را از جمله روند سیاسی که منجر به اجابت آمال و آرزوهای مردم سوریه به سوی دمکراسی است، خواستار شدند.
خبرنگاری از نماینده آمریکا نزد سازمان ملل متحد و رئیس دوره شورای امنیت پرسید: آیا در نشستی که دوستان سوریه در استانبول ترکیه داشتند، پیشنهادی درباره پرداخت های مالی به گروه مخالفان دولت سوریه مطرح شده است؟
این خبرنگار همچنین از سوزان رایس خواست درباره پیشنهاد آمریکا در نشست استانبول مبنی بر ارائه تجهیزات مخابراتی به گروه های مخالف دولت سوریه توضیح دهد.

نماینده آمریکا نزد سازمان ملل متحد پاسخ داد: یکی از اعضای شورای امنیت هم امروز این مطلب را مطرح کرد ولی از سوی کشور متبوعم باید بگویم که آمریکا آمادگی خود را در رابطه با افزایش کمکهای انسان دوستانه به مبلغ ۲۵ میلیون دلار اعلام کرده است.

سوزان رایس گفت: واشنگتن در عین حال پیشنهاد داده است کمکهای مخابراتی خود به گروه های مخالف سوری را ارائه کند.

وی افزود: ما طبق توافقی که در تونس شد، همراه با دیگر شرکا یعنی دوستان سوریه دمکراتیک، به همکاری هایمان ادامه خواهیم داد.