به گزارش افکار نیوز به نقل از العالم،هفته گذشته درگيري هاي قبيله اي در شهر سبها در جنوب ليبي منجر به كشته شدن ۱۵۰ نفر و زخمي شدن ۴۰۰ تن دیگر شد؛ در اين مدت بارها از سوي دولت انتقالي آتش بس اعلام می شد، اما به سرعت آتش بس نقض و درگيري ميان قبايل عرب لیبیایی با قبايل تبو داراي اصالت چادي از سر گرفته مي شد.



" احمد جمهور " روز سه شنبه به شبکه خبری العالم، گفت: از زمان حکومت قذافی تاکنون در سراسر لیبی که تنش های قبیله ای حاکم بود، درگیری هایی میان قبایل جنوب در می گرفت؛ اما بایکوت رسانه ای در آن زمان مانع علنی شدن آن می شد، امروزه این درگیری ها مانند سایر حوادثدر رسانه ها مطرح می شود و برخی آن را به عنوان یکی از پیامدهای انقلاب معرفی می کنند.

فعال سیاسی و تحلیلگر لیبیایی، افزود: درگیری های قبیله ای در لیبی در نتیجه اقدامات قذافی و برتری دادن و حاکم کردن گروهی بر گروه دیگر با هدف فتنه داخلی روی می داد که چنین اقداماتی به ناامنی در کشور می انجامید و نتیجه آن هنوز هم بر لیبی سنگینی می کند.

پیش از این شهر الکفره در جنوب شرق لیبی نیز به علت انتشار سلاح در دست مردم، شاهد درگیری های قبیله ای بود که این درگیری ها با دخالت نیروهای دولتی متوقف شد.

احمد جمهور در ادامه با اشاره به منطقه پهناور صحرا بخشی از لیبی و سودان، چاد، نیجر و جنوب غرب الجزایر را در بر می گیرد و در همه این مناطق مشکلات قبیله ای وجود دارد، گفت: این منطقه به طور کلی پرتنش است و هیچ کدام از رهبران کشورهای مذکور نتوانسته است بر سلاح و تنش های مسلحانه موجود در این منطقه کنترل یابند.

فعال سیاسی لیبیایی دخالت بیگانگان را عامل مهمی در این منطقه به ویژه کشورهای نفتی از جمله لیبی دانست و بقایای رژیم سابق و خاندان قذافی را که پول و مزدور در اختیار دارند، به تلاش در راستای فتنه انگیزی و ایجاد مشکلات برای لیبی متهم کرد.

جمهور همچنین دستگاه های اطلاعاتی بیگانه را به تلاش برای وادار کردن شورای انتقالی به تسلیم در برابر درخواست هایشان متهم کرد و اظهار داشت: بسیاری از شخصیت ها و کشورها نمی خواهند لیبی به مرحله انتخاب کنگره ملی و در نتیجه تشکیل قوه مقننه و دولت منتخب برسد.

فعال و تحلیلگر سياسي ليبيایی در پايان اظهار داشت: دولت انتقالي ليبي از مشروعيت كافي براي تحميل حاكميت خود بر سراسر ليبي برخوردار نيست و اعلام منطقه جنوب به عنوان يك منطقه نظامي يك راه حل موقت با هدف تثبيت اوضاع و جلوگيري از درگيري هايي است كه ممكن است در آينده بار ديگر ميان قبايل روي بدهد.