به گزارش افکارنیوز به نقل از واحدمرکزی، کوفی عنان که با ویدئو کنفرانس از ژنو سخن می گفت، با قدردانی از تصویب بیانیه شورای امنیت و قطعنامه مجمع عمومی درباره سوریه و حمایت از ماموریتش گفت: ضرورت دارد خشونت ها هر چه سریعتر پایان یابد و کمک های انساندوستانه به نیازمندان ارائه شود.
وی افزود: در عین حال باید هر چه سریعتر راه حل مسالمت آمیزی به منظور ایجاد نظامی دمکراتیک در سوریه بیابیم که آمال و آرزوهای مردم آن کشور را برآورده کند.
نماینده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب درباره سوریه تصریح کرد: این مسئله باید با مذاکرات گسترده میان دولت سوریه و همه طرف ها صورت گیرد و ما همزمان باید برحفظ اتحاد، اقتدار و تمامیت ارضی سوریه بر طبق منشور سازمان ملل بکوشیم.
عنان با اشاره به مذاکراتی که در دهم و یازدهم مارس با بشار اسد در دمشق داشته و طرح شش ماده ای که دولت سوریه پذیرفته است گفت: گروه مخالف نیز موظف است تا ۴۸ ساعت پس از آتش بس از سوی نیروهای دولتی اقدامات خود را متوقف کند و در عین حال ضرورت دارد تا یک تیم سازمان ملل بر آتش بس نظارت داشته باشند.
وی افزود: دولت موظف است هر نوع امکان کمکهای انساندوستانه و همچنین دسترسی به مکانهایی راکه افراد دستگیر شده اند فراهم کند و دستگیر شدگان در زمان این بحران را آزاد کرده و آزادی فعالیتهای رسانه ای و گردهمایی را هم ایجاد کند.
نماینده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب درباره سوریه همچنین گفت: نیروها و اقدامات نظامی باید از مراکز پر جمعیت و اطراف آن خارج شده و پایان یابد و دولت موظف است با من همکاری کند تا همه خشونتهای مسلحانه از سوی همه گروهها متوقف شود.
کوفی عنان با اشاره به اینکه خشونت ها همچنان در سوریه ادامه دارد و تلفات به طور روزانه اتفاق می افتد، گفت: اقدامات نظامی در مراکز پرجمعیت متوقف نشده است.
وی افزود: دولت سوریه در نامه ای به من نوشته است که گروههای مسلح همچنان به کشتارمردم و تخریب اماکن دولتی ادامه می دهند.
عنان گفت: دولت سوریه اطلاع داده است که بخشی از نیروها را از سه منطقه خارج کرده است لذا ضرورت دارد تلاشهای بیشتری به منظور اجرای کامل طرح شش ماده ای در روزهای آینده صورت گیرد.
نماینده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب درباره سوریه تصریح کرد: سعی ما بر آن است که اطلاعات بیشتری در مورد آنکه چه کسی به چه کاری در نواحی درگیریها مبادرت دارد، به دست آوریم و از کمک های متنفذین در این زمینه استقبال می کنیم.
وی افزود: در نهایت این مراحل باید در مسیری اجرایی شوند که علامت قاطع صلح را ارائه دهند، لذا از دولت می خواهیم تا به همه درگیریها از سوی خود پایان دهد و صدای توپ و تانکها و سلاحهای سنگینش را خاموش کند، از سوی دیگر از گروه مخالف هم می خواهیم تا به تعهداتش عمل کند.
کوفی عنان همچنین گفت: گروه های مخالف نیز تعهد کرده اند پس از توقف حملات نیروهای دولتی، اقدامات خود را متوقف و با هیئت سازمان ملل همکاری کنند لذا مذاکرات همچنان در این زمینه ادامه دارد.
نماینده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب درباره سوریه تاکید کرد: همه اقدامات نظامی دولتی باید تا ساعت شش صبح روز دهم آوریل به وقت دمشق متوقف شود و پس از آن در ساعت شش صبح روز دوازدهم به وقت دمشق هم مخالفان به اقداماتشان پایان دهند.
وی افزود: دولت سوریه وعده داده است تا همه خبرنگاران خارجی دستگیر شده آمریکایی، روسی، کره ای و دیگران را در چند هفته آینده آزاد کند.
کوفی عنان شمار آوارگان در سوریه را یک میلیون در داخل و دهها هزار پناهنده به کشورهای همسایه خواند و بر ضرورت کمکهای انساندوستانه تاکید کرد.
وی همزمان بر ضرورت حضور گروه نظارتی سازمان ملل در سوریه تاکید کرد و گفت: هم اکنون گروهی به ریاست ژنرال رابرت مود از کشور نروژ به سوریه راه یافته است تا اقدامات مقدماتی را برای نظارت بر توقف خشونتهای مسلحانه و اجرای کامل طرح شش ماده ای به عمل آورد.
عنان گفت: پایان خشونتها نخستین گام است ولی باید به سرعت در مسیر برآورده ساختن خواسته های مردم حرکت کنیم و این نیازمند مذاکرات گسترده میان دولت سوریه و گروههای مخالف است که منجر به ایجاد نظامی دمکرات در آن کشور شود که همگان در آن برابر باشند.
نماینده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب درباره سوریه از کشورهای با نفوذ خواست تا نفوذ خود را برای پایان خشونت ها به کار گیرند.
عنان گفت: اتحاد جامعه بین المللی از تلاش یک میانجی(خودش) می تواند بهترین فرصت برای پایان خشونتها در سوریه محسوب شود و در عین حال می تواند به سوریه کمک کند تا به خواسته اش در دستیابی به آینده ای دمکراتیک موفق شود.
کوفی عنان در پایان تاکید کرد: تنها راه به سوی صلح تغییر و اصلاحات از سوی رهبران سوریه است.
در آغاز این نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، نصیر عبدالعزیر آل ناصر رئیس شصت و ششمین دوره مجمع عمومی نیز گفت: مجمع عمومی سازمان ملل متعاقب گزارش ناوی پیلای، کمیساریای عالی حقوق بشر در ارتباط با اوضاع حقوق بشر در سوریه، در تاریخ ۱۶ فوریه قطعنامه غیرلازم الاجرایی را تصویب کرد.
وی افزود: آن قطعنامه راه گشای نماینده ویژه مشترک و اقدامات دیگر شد و امیدواریم توافق هائی که از سوی دولت سوریه در مورد طرح شش ماده ای صورت گرفته است، به فوریت اجرایی شود.
آل ناصر گفت: ضرورت دارد دولت سوریه به تعهدات توافق شده اش با عنان تا مهلت تعیین شده دهم آوریل عمل کند.
وی افزود: با توجه به آنکه شمار تلفات در سوریه به بیش از ۹ هزار نفر افزایش یافته است آنچه که مهم است اجرای تعهدات است نه گفتار.
رئیس قطری مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: سوریه هم اکنون در وضع بحرانی به سر می برد، وضعی که می تواند برکل منطقه تاثیرگذار باشد.
وی بار دیگر بر حمایت کامل از ماموریت عنان تاکید کرد.
بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز که در این نشست حضور داشت، در سخنانی گفت: اکنون هیچ اولویتی برتر از پایان خونریزی ها در سوریه وجود ندارد.
وی با قدردانی از تلاشهای کوفی عنان گفت: بسیاری از شما تلاشهای عنان را آخرین فرصت برای حل صلح آمیز بحران های سوریه خوانده اید و شماری هم نگرانیهای خود را در ارتباط با بروز جنگ داخلی و شکست دیپلماسی ابراز کرده اید.
بان کی مون گفت: حمایت های شما از تلاشهای عنان تاکنون نقش مهمی را ایفا کرده است و تقاضا دارم این حمایتها را افزایش دهید.
وی افزود: شورای امنیت به نوبه خود بار دیگر حمایت ها از تلاشهای عنان را اعلام کرد و امیدوارم اتحادی که در شورا وجود دارد به همه طرف ها در سوریه فشار آورد تا خشونتها پایان یابد.
دبیرکل سازمان ملل گفت: باوجودپذیرفتن طرح نماینده ویژه مشترک به منظور پایان بحرانها در سوریه از سوی دولت آن کشور ولی خشونتها در نواحی غیرنظامی متوقف نشده است و اوضاع همچنان وخیم است.
وی افزود: خشونتها باید ماهها پیش متوقف می شد و قطعا از اول هم نمی بایست آغاز می شد به ویژه آنکه این خشونتها واکنش به خواستهای مشروع مردم سوریه بود، همان خواستهایی که مردم در سراسر جهان عرب بیش از یک سال پیش بازگو کردند.
بان کی مون گفت: شمار کشته شدگان هر روز افزایش می یابد، مبانی حقوق بشر مردم سوریه به شدت نقض می شود، خشونتها هزاران نفر را وادار به ترک خانه و کاشانه شان کرده است و مردم مورد آزار و اذیتهای شدید قرار گرفته اند.
دبیرکل سازمان ملل اظهار کرد: بیش از یک میلیون نفر از مردم سوریه در داخل کشور نیازمند کمکهای انساندوستانه هستند و دهها هزار نفر به کشورهای همسایه پناهنده شده اند.
وی افزود: شهرها و روستاهای سوریه مبدل به میدانهای جنگ شده اند و منابع خشونتها رو به گسترش هستند، این امر کاملا غیرقابل پذیرش است و باید هر چه سریعتر متوقف شود.
بان کی مون گفت: نظامی کردن درگیریها راه حل مناسبی نیست، من از اسد رییس جمهور و دولت سوریه همچنین از دیگران درخواست دارم تا رهبریت خود را نشان دهند و هر آنچه برای مردم سوریه صحیح است، انجام دهند.
دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین گفت: از گروه های مخالف هم می خواهم همانطور که در طرح کوفی عنان تاکید شده است، آماده آتش بس کامل باشند.
بان کی مون همچنین بر ضرورت و فوریت حرکت به سوی روند سیاسی در سوریه تاکید و ابراز امیدواری کرد به زودی روند مذاکرات مشمول و ناب در سوریه آغاز شود.
وی افزود: آینده سوریه متعلق به مردم سوریه است و ما باید همه تلاش های خود را در مسیر احقاق حقوق جهانی آنان به کار گیریم.
دبیرکل سازمان ملل متحد از حضور گروه تکنیکی سازمان ملل به دمشق خبر داد و گفت: اقدامات ما همچنان باید بر اساس اتحاد، تمامیت ارضی سوریه و اهداف منشور سازمان ملل باشد.
وی افزود: اولویت ما باید به منظور ارتقاء انتقال سیاسی به رهبریت سوریه به سوی دمکراسی و نظام سیاسی مشمولی که همه شهروندان در آن برابر باشند، صورت گیرد.
بان کی مون گفت: هم اکنون وظیفه دولت سوریه است تا به هر آنچه وعده داده بطور کامل و بدون هیچگونه پیش شرطی عمل کند و مجمع عمومی سازمان ملل همچنان از تلاشهای حیاتی نماینده ویژه مشترک در این مرحله بحرانی حمایت می کند.
در ادامه این نشست، بشار جعفری سفیر و نماینده دائم سوریه در سازمان ملل قبل از آغاز سخنانش، از حاضران درخواست کرد به منظور ادای احترام به قربانیان بحران سوریه، یک دقیقه سکوت کنند.
بعد از سکوت حاضران و به محض آغاز سخنرانی نماینده سوریه، ناگهان پخش زنده تلویزیون سازمان ملل که این نشست را پوشش می داد، قطع شد.
از آنجا که خبرنگاران نیز از آغاز جلسه اجازه ورود و حتی تصویر برداری کوتاه از آن را نیز نیافته بودند، تنها منبع دسترسی آنان به این نشست، پخش زنده از تلویزیون سازمان ملل متحد بود.
این اقدام که معمولا به نام مشکل فنی طرح می شود، با اعتراض شدید نماینده سوریه مواجه شد.
بشار جعفری در پایان این نشست و خارج از سالن با حضور در جمع خبرنگاران، از این اقدام مسئولان اجرائی سازمان ملل به شدت انتقاد کرد.
وی همچنین به مجوز ندادن مسئولان سازمان ملل برای حضور خبرنگاران و پوشش رسانه ای این نشست به شدت اعتراض کرد و گفت: در نشست خبری عصر پنجشنبه، مراتب اعتراض خود را اعلام خواهم کرد.
قرار است تا دقایقی دیگر، نشست خبری نماینده سوریه نزد سازمان ملل متحد در محل برگزاری نشست های خبری ویژه خبرنگاران مستقر در این سازمان، برگزار شود.