افشای فعالیت‌های مشکوک بیولوژیک یک شرکت آمریکایی در مرز لبنان

روزنامه الاخبار لبنان با اشاره به فعالیت‌های بیولوژیک یک شرکت آمریکایی، به فعالیت‌های مشکوک شرکت پارسونز در منطقه مرزی میان لبنان و سوریه پرداخت.

اخبار بین الملل- مروان طحطح، نویسنده لبنانی، با طرح این سئوال که پارسونز در مرز سوریه – لبنان چه می‌کند؟ نوشت شرکت پارسونز که به همراه شرکت‌های مشابه، زیر نظر نیرو‌های آمریکایی در گرجستان فعال است یک شرکت بدنام است. این شرکت که پیش از این از جانب روسیه به فعالیت‌های بیولوژیک و مطالعات ژنتیکی علیه روس‌ها متهم شده بود در مرز میان لبنان و سوریه فعالیت می‌کند بدون اینکه از این فعالیت اطلاعاتی وجود داشته باشد، تنها اطلاعات از فعالیت این شرکت، عنوان آن است که «حمایت از ارتش لبنان جهت کشف و رصد سلاح‌های کشتار جمعی و مقابله با آن» بیان شده است.

واقعیات، خیال‌پردازی‌ها و نظریات توطئه‌آمیزی که با انتشار کرونا در جهان، شکل گرفت، نمی‌تواند کشور‌هایی را که در زمینه تسلیحات بیولوژیک فعالیت دارند از اتهام تهدید علیه بشریت معاف کند.

اتهاماتی که چین و آمریکا در زمینه ساخت ویروس کرونا علیه هم مطرح می‌کنند، یا طرح مسئله نشت این ویروس از یکی از آزمایشگاه‌های بیولوژیک، بار دیگر حادثه دو سال قبل یعنی نشت از آزمایشگاه بیولوژیک آژانس دفاعی مقابله با خطرات «DTRA»، وابسته به وزارت دفاع آمریکا را در اذهان زنده کرد. شرکت دی‌.تی.آر‌.ای در نزدیک تفلیس پایتخت گرجستان فعالیت دارد.

آمریکایی که در سال ۱۹۷۵ میلادی با کشور‌های بزرگ دیگر پیمان منع سلاح بیولوژیک امضا کرد تا بعد‌ها چین نیز به این معاهده پیوست، تنها کشور متهم به انجام پژوهش‌های بیولوژیک نیست. پژوهش‌های بیولوژیک همواره در کشور‌ها پژوهش دفاعی تلقی می‌شود، اما تا وقتی تهدیدات دشمنان بین‌المللی، آن هم تهدیدی کشوری، چون آمریکا با سابقه استفاده از سلاح هسته‌ای، وجود دارد، این پژوهش همچون پژوهش‌های دیگر هم اهداف دفاعی و هم اهداف هجومی دارد.

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و آغاز مجدد ظهور چین و روسیه، آمریکا تحت عنوان حمایت از فعالیت‌های پزشکی ملل، بازگشایی زنجیره‌ای از آزمایشگاه‌های بیولوژیک را در اروپای شرقی، آسیا و غرب آفریقا، آغاز کرد، این فعالیت‌ها به ویژه در زمان مرحله اول از شیوع ویروس ابولا در آفریقا بیشتر مشاهده شد. اینگونه آزمایشگاه‌ها که آمریکا در چارچوب سامانه هجومی و دفاعی، در اروپای شرقی و آسیا و به طور مشخص در مرز‌های چین و روسیه ایجاد کرد، تهدیدی برای کشور‌های دیگر است. این نکته‌ای است که وزارت دفاع روسیه در اکتبر سال ۲۰۱۸ با اتکا به اسنادی که ایگور گاتزی، وزیر مشاور در امور امنیت گرجستان، از فعالیت مرکز پژوهش‌های پزشکی لوگار در تفلیس فاش ساخت، بدان اشاره کرد و پس از آن نهاد اطلاعاتی و مراکز پزشکی و امنیتی روسیه به آن پرداختند.

سرلشکر ایگور کریلوف، رئیس نیرو‌های دفاع از تهدیدات هسته‌ای، بیولوژیک و شیمیایی روسیه، در این باره گفته بود، در مرکز آزمایشگاهی لوگارکه تحت عناوین خدمات پزشکی فعال شده و تأمین هزینه و روند مدیریتش با آمریکاست فعالیت‌های خطرناکی انجام می‌شود.

کریلوف همان روز از مرگ ۷۳ نفر از داوطلبان در این مرکز خبر داد و گفت این اتفاق بیانگر آن است که در این مرکز از موادی استفاده می‌شود که به شدت برای انسان خطرناکند.

او سپس فعالیت‌های لوگار سنتر را با شیوع آنفلوآنزای خوکی در آفریقا و همچنین تب خونریزی‌دهنده کریمه-کنگو، ارتباط داد و آمریکا را به انتشار نوعی پشه و حشرات حامل ویروس و میکروب‌های خاص متهم کرد.

به نظر می‌رسد مهم‌ترین سخن آن روز کریلوف این بود که این مرکز، نمونه‌های ژنتیکی از ساکنان ایالت‌های روسیه و شمال قفقاز جمع‌آوری می‌کند بدون اینکه دلیلی را برای این کار بیان کند.

دیلیانا گیتانجیوا، روزنامه نگار بلغار، نیز دو سال قبل پیگیر تحقیقی میدانی در اطراف مرکز لوگار و همچنین پیگیر شرایط کارکنان و بازنشستگان آمریکایی وابسته به شرکت‌های زیر مجموعه پنتاگون که در مرکز لوگار کار می‌کردند، شد. تحقیق گیتانجیوا همچنین شامل حال آن دسته از بازنشستگان آمریکایی می‌شد که در آزمایشگاه اوکراین کار می‌کردند. گیتانجیوا در این تحقیقات متوجه شد نوعی جدید از پشه در گرجستان و جنوب روسیه دیده شده است که عامل بیماری‌های ساکنان این مناطق هستند. این پشه‌ها که پیش از این در روسیه دیده نمی‌شدند مشابه پشه‌هایی بود که نظامیان آمریکایی در زمان حمله به عراق در معرض نیش آن‌ها قرار گرفتند.

این روزنامه نگار بلغار در گفتگو با الاخبار گفت پس از شیوع کرونا، آنچه موجب هراس شد همان سخن گفتن از آزمایشگاه‌هایی است که نمونه آن در لوگار دیده می‌شود.

شرکت پارسونز در سال ۲۰۱۷ برنده پروژه مبهم «مرحله دوم» در مرز لبنان و سوریه معرفی شد. حدود یک ماه قبل و به صورت مشخص در دهم تا پانزدهم مارس هیئتی از شرکت پارسونز که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری و متعلق به وزارت دفاع آمریکاست، دیداری از لبنان داشتند.

این شرکت علاوه بر فعالیت در حوزه اطلاعاتی، امنیت سایبری، سامانه نظارت پیچیده، اجرای فعالیت‌های بزرگ معماری و مشارکت در نابودی زرداخانه سلاح شیمیایی سوریه از ابزار‌های آمریکا برای اشغالگری در عراق و بخش اساسی از سامانه فعالیت نیرو‌های آمریکایی جهت مدیریت برنامه لوگار در گرجستان است. این شرکت برای فعالیت در مرز گرجستان و روسیه به توافقی به ارزش نه میلیارد و دویست میلیون دلار دست یافت.

دولت روسیه، پارسونز و شرکت‌های مختلف دیگر مثل متابیوتا را به آزمایش‌های خطرناک بیولوژیک و جمع‌آوری اطلاعات ژنتیکی از ساکنان روسیه متهم کرده است.

فارغ از اینکه اتهام‌های روسیه درست است یا نه، فعالیت شرکت پارسونز در مرز لبنان و سوریه ابهامات زیادی دارد، پیش از این نیز روزنامه الاخبار درباره نقش این شرکت در ایجاد سامانه راداری در مرز لبنان، که مشابه با سامانه آمریکا در قبرس است، نوشت.

در پایگاه اینترنتی شرکت، اطلاعاتی بیش از این درج نشد که حضور شرکت در مرز لبنان و سوریه برای تکمیل مرحله دوم طرح مرزی لبنان – سوریه و با هدف حمایت از ارتش لبنان در شناسایی، و مقابله با حملات کشتار جمعی در ۲۳۳ کیلومتر از مرز مشترک با سوریه است، اشاره نشده است. این شرکت حتی به ماهیت خطرات مورد نظر و اینکه سلاح کشتار جمعی از کجا به این منطقه مرزی وارد خواهد شد اشاره نکرد. چنانچه به این نکته که اگر این خطر از اسرائیلی باشد که سلاح کشتار جمعی دارد، چه خواهدشد؟ نپرداخت، حتی به این نکته اشاره نشد که مرحله دوم طرح مرزی سوریه-لبنان چگونه طرحی است؟ در این زمینه ذکر این نکته خالی از لطف نیست که این شرکت در مرز روسیه-گرجستان هم مأموریت مشابه دارند. آنان در مرز سوریه و لبنان در نزدیک نیرو‌های روسی در پایگاه‌های طرطوس و حمیمیم مستقر شده‌اند در نتیجه باید پرسید آیا مأموریتشان حمایت از ارتش لبنان است یا مثل مأموریت درمرز گرجستان، در این جا نیز مأموریتشان بعد بیولوژیک دارد؟