کلینتون فرصت کشتن بن لادن را از ما گرفت

مأموران سابق آژانس اطلاعات مرکزی (سیا، CIA) در صحبت‌هایی که اخیرا منتشر شده، گفته‌اند پیش از حادثه ۱۱ سپتامبر و زمان برنامه‌ریزی‌های این حمله، بیل کلینتون ، رئیس جمهور وقت آمریکا با امضای لایحه‌ای مانع کشته شدن بنیان‌گذار و رهبر شبکه القاعده به دست این مأموران شده بود.

اخبار بین الملل- در مستند جدیدی با نام «طولانی‌ترین جنگ» جزئیاتی از اینکه چگونه امکان کشتن بن لادن قبل از حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ و زمانی که محل تردد او شناسایی شده بود، فراهم بود نمایش داده شد.

گفته می‌شود بن لادن به طور مکرر جایگاه خود را تغییر می‌داد تا شناسایی نشود اما زمان‌هایی بود که به ناچار در دید عمومی ظاهر می‌شد. در این زمان‌ها امکان قتل او به دست سیا وجود داشت.

مقامات افغانستان به ماموران سیا گفته بودند مواد منفجره در مسیر رفت‌وآمد بن لادن در زیر زمین نصب کنند، تا هنگامی که او از آنجا عبور می‌کند، کاروانش منفجر شود.

اما به دلیل تفاهم‌نامه ابلاغیه کلینتون، رئیس‌جمهور وقت، در اوت ۱۹۹۸، هرگونه اقدامی در این زمینه ممنوع بود. ماموران اطلاعاتی که در اواخر دهه ۹۰ میلادی فعالیت می‌کردند، می‌گویند بن لادن در آن زمان تهدید مهمی تلقی نمی‌شد.

در این مستند که روز یکشنبه پخش شد، باب گِرِنیه، رئیس وقت دفتر سیا در اسلام‌آباد گفت: «بر اساس لایحه‌ای که رئیس‌جمهور [کلینتون] امضا کرده بود، ما می‌توانستیم فعالیتی در راستای قتل بن لادن داشته‌ باشیم، اما هدف از حمله نباید کشتن او می‌بود.»

او در ادامه گفت: «ما دستمان بسته بود و از ما خواسته شد تا این تهدید را برطرف کنیم.»

در یک گزارش از کمیسیون یازده سپتامبر آمده است که به سازمان سیا اجازه داده شده بود از راه های دیگر به بن لادن حمله کند.

گِرِنیه در این مستند همچنین بیان کرد: « وقتی ماموران سیا سرانجام با کمک قبیله‌های افغانستان محل اختفای بن لادن را پیدا کردند، مجبور شدند در بیستم دسامبر سال ۱۹۹۸ حمله موشکی به پناهگاه او در قندهار را متوقف کنند.»

شرح او از این مسئله به این صورت در مستند آمده است: « رابط هایمان در قبایل افغانستان گفتند که او در محل است و قرار است از این تقاطع عبور کند. آنها پیشنهاد کردند مقدار زیادی مواد منفجره در محل تقاطع در زیر خاک قرار دهیم تا هنگام رد شدن، کاروان او منفجر شود. ما در جواب گفتیم هرگز؛ زیرا اگر می‌پذیرفتیم ممکن بود زندانی شویم.»

 گفته می‌شود در سالهای ۱۹۹۹ و ۲۰۰۰ بنا نبود حملاتی علیه اردوگاه بن لادن انجام شود. ابلاغیه رئیس‌جمهور در سال ۱۹۹۹ هم بر«دستگیری» تاکید داشت.

مارتی مارتین یکی دیگر از ماموران سیا که در آن زمان به اصطلاح مسئول مبارزه علیه تروریسم بود، در همین مستند می‌گوید که تهدید رئیس القاعده جدی بود اما آمریکا فرصت جلوگیری از مرگ هزاران نفر در حادثه یازده سپتامبر را از دست داد.

او در ادامه افزود: «اگر رئیس‌جمهور کلینتون اقدام کرده و بن لادن را کشته بود، حادثه یازده سپتامبر اتفاق نمی‌افتاد و به دنبال آن (جنگ) افغانستانی هم در کار نبود، پس (جنگ) عراقی هم رخ نمی‌داد. در آن صورت دنیا چه شکلی می‌شد؟»

گِرِک بارکر، کارگردان این مستند، با بیان آنکه برخلاف هشدارهای بسیار در آن زمان، تهدید بن لادن به حد کافی جدی گرفته نمی‌شد، گفت: «غیرقابل باور است اما در اواخر دهه ۹۰ میلادی، اغلب اعضای تیم امنیت ملی از جمله رئیس‌جمهور کلینتون، وزارت خارجه و وزارت دفاع، بن لادن و القاعده را تهدید جدی در نظر نمی‌گرفتند.»

کلینتون، پیش از  جرج بوش، از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۱ رئیس‌جمهور آمریکا بود.

او درست ۱۰ ساعت قبل از حمله به ساختمان مرکز تجارت جهانی در روز یازدهم سپتامبر، در استرالیا گفت برای کشتن بن لادن فرصت‌های زیادی داشته است.