افکار نیوز:فیلیپ زیلیکو مشاور رایس درباره خطرات استفاده از شیوههای شکنجه وحشیانه و غیرانسانی و اهانت آمیز در جریان بازجویی های سازمان سیا هشدار داد.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری شرق جدید، وی در یادداشت ارسالی خود در سال ۲۰۰۶ میلادی به دولت جورج بوش رئیس جمهوری وقت آمریکا افزود: این اقدامات نقض قوانین جنگ به شمار می رود.

یک نسخه از این یادداشت را پایگاه اینترنتی وایرد دریافت و منتشر کرده است.

زیلیکو در مقاله منتشر شده در وبلاگ مجله فارین پالسی آمریکا در آوریل سال ۲۰۰۹ میلادی، یادداشت محرمانه خود به تاریخ ۱۵ فوریه سال ۲۰۰۶ میلادی را فاش کرد.

زیلیکو یک ماه پس از انتشار مقاله اش در جلسه کنگره آمریکا گفت که وی مطلع شده است که یادداشتش غیرقابل بحثوگفتگوی بیشتر تشخیص داده شده و باید همه نسخه های باقی مانده آن جمع آوری شده و از بین برود.

اسناد فاش کرده است که زیلیکو به تیم بوش گفته است استفاده از شیوه های بازجویی جنجال برانگیز مطابق قانون آمریکا و حتی اگر منافع عالی کشور را توجیه کند، ممنوع است.

وی افزود: وزارتخانه های دادگستری و امور خارجه در سال ۲۰۰۵ میلادی گفتند که ممنوعیت بین المللی ابزارهای شکنجه مشمول بازجویی های سازمان سیا در کشورهای خارجی نمی شود.

برپایه این گزارش، این شکنجهها از جمله شامل خم کردن بدن بازداشت شدگان به شیوه ای دردناک، کوبیدن سر به دیوار، جلوگیری از خوردن و خوابیدن و غرق مصنوعی است.