آمریکا از الحاق کرانه باختری به اراضی اشغالی حمایت کرد

وزارت امور خارجه آمریکا ضمن حمایت از تصاحب بخش‌هایی از کرانه باختری به دست رژیم صهیونیستی خواهان اجرای آن در چارچوب طرح جنجالی موسوم به « معامله قرن » شد.

اخبار بین الملل-یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا دیشب گفت که «واشنگتن ضمن آنکه آماده است تا با حاکمیت و اعمال قوانین اسرائیل در بخش‌هایی از کرانه باختری رود اردن موافقت کند، از اسرائیل می‌خواهد تا با فلسطینیان مذاکرات بیشتری انجام دهد».

این سخنگو که نام وی فاش نشده در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه مذکور پیرامون اجازه واشنگتن به تل‌آویو برای برداشتن گام‌های بعدی در روند سازش نوشت که آمریکا آماده است تا «اقدام‌های اسرائیل در گسترش حاکمیت اسرائیلی و اعمال قوانین اسرائیل بر بخش‌هایی از کرانه باختریرا که در معامله قرن پیش‌بینی شده، به رسمیت بشناسد».

وی افزود که «تصاحب بخش‌هایی از کرانه باختری در چهارچوب موافقت دولت اسرائیل با مذاکره با فلسطینیان و همسو با محورهایی که در دورنمای رئیس‌جمهور ترامپ (معامله قرن) تعیین شده، است.»

طرح صلح ترامپ که به معامله قرن معروف شده چند ماه پیش منتشر و موجب خشم فلسطینیان و رد آن از سوی قاطبه جامعه بین‌المللی شد. در این طرح رژیم صهیونیستی مجاز می شود تا شهرک‌های کرانه باختری و منطقه راهبردی دره اردن را به خاک خود منضم کند.

فلسطینیان دولت ترامپ را حامی رژیم صهیونیستی دانسته و از مذاکره با آن خودداری می‌کنند. محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی چهارشنبه پیش (3 اردیبهشت) تهدید کرده بود که اگر تل‌آویو برنامه تصاحب سرزمین‌های کرانه باختری را ادامه دهد، تمامی توافق‌ها با اسرائیل و آمریکا را لغو می‌کند.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا نیز چهارشنبه هفته گذشته اظهارنظر کرد که تصمیم انضمام بخش‌هایی از کرانه باختری در نهایت با اسرائیل است.

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پریروز (7 اردیبهشت) گفته بود که «مطمئن» است ترامپ می‌گذارد که وی به وعده انتخاباتی خود عمل کرده و حاکمیت اسرائیل بر بخش‌هایی از کرانه باختری را «تا دو ماه دیگر» اعمال کند.