افزایش دو برابری فعالیت‌های نظامی پکن و واشنگتن

در پی افزایش تنش‌ها میان چین و آمریکا ، دولت پکن حضور نظامی خود در دریای چین جنوبی را تقویت می‌کند.

اخبار بین الملل- آمریکا و چین فعالیت‌های نظامی خود را در سال ۲۰۲۰ در دریای چین جنوبی در مقایسه با دوره زمانی مشابه در سال ۲۰۱۹ تشدید کرده اند، این در حالیست که همه‌گیری ویروس کرونا، بخشی از نیرو‌های دریایی آمریکا را تحت تاثیر قرار داده است.

بنا به گزارش رویترز، آمریکا تاکنون ۳۹ پرواز را در نزدیکی مرز‌های چین و یا بر فراز مناطق مورد مناقشه از جمله دریای چین جنوبی انجام داده است. این پرواز‌ها از دریا‌های جنوبی و شرقی چین، در نزدیکی هنگ کنگ و بر فراز تنگه تایوان انجام شده اند.

نیروی دریایی آمریکا از ابتدای سال ۲۰۲۰ چهار ماموریت را در آب‌های مورد مناقشه دریای چین جنوبی با نام «عملیات ناوبری» صورت داده است. در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته، آمریکا میزان فعالیت خود در این مناطق را دو برابر کرده است.

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا عملیات نیروی دریایی این کشور در این مناطق را راهی برای حفظ «درجه‌ای از پیش بینی استراتژیک» توصیف کرد.

همچنین در پی انتشار گزارش‌هایی مبنی بر اینکه آمریکا قصد استقرار موشک‌های کروز دوربرد را در منطقه آسیا-اقیانوس آرام دارد، پکن از واشنگتن خواست تا در اظهارات و اقدامات خود جانب احتیاط را رعایت کند و از تحرکات نظامی در اطراف این کشور خودداری کند. ارتش چین در واکنش به این اقدامات آمریکا هشدار داد که پکن نسبت به استقرار موشک‌های دوربرد در منطقه بی تفاوت نخواهد بود.