به گزارش افکار نیوز به نقل از مهر،نشست کلینتون با وزرای خارجه گروه هشت تا امروز پنجشنبه ادامه دارد و این نشست با صدور بیانیه ای مشترک به پایان می رسد.

سوریه از اواسط مارس ۲۰۱۱ میلادی شاهد ناآرامی‌هایی است که از سوی دولتهای غربی و همپیمانان عرب آنها حمایت می‌ شود. صدها نفر از مردم از جمله تعداد زیادی از نیروهای امنیتی سوری در این ناآرامی‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

غرب و مخالفان سوریه، دولت این کشور را به کشتار معترضان متهم می‌ کنند؛ این درحالی است که دمشق گروه‌های تروریستی مسلح را عامل شورش ‌و خرابکاری‌ها می‌داند و تاکید می‌ کند این ناآرامی‌ها از خارج سازماندهی می‌شوند.

وزیر خارجه آمریکا در این نشست اعلام کرد: گروه هشت که شامل کشورهای همچون انگلیس، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، روسیه و سازمان ملل است نسبت به ادامه خشونت ها در سوریه با وجود تلاشهای " کوفی عنان " نماینده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در سوریه برای ایجاد حالت آتش بس هشدار داده است.

کلینتون در ادامه دخالت های خود در امور سوریه گفت: عنان در پی یافتن روشهایی برای پایان دادن به خشونت ها در سوریه، صلح در این کشور و ایجاد فرآیندی دموکراتیک در سوریه است.

کاخ سفید همچنین اعلام کرد که " باراک اوباما " وزیر خارجه آمریکا روز گذشته با " آنگلا مرکل " صدراعظم آلمان درباره اوضاع سوریه گفتگوی تلفنی کردند و هر دو نگرانی خود را درباره عدم ایجاد آتش بس در این کشور ابراز کردند.

اوباما و مرکل در این گفتگوی تلفنی در ادامه آنچه که خشونت در سوریه خواندند، ادعا کردند: سرکوب مستمر مخالفین سوری بر نیاز برای صدور قطعنامه ای ضد سوری از سوی شورای امنیت تاکید دارد.

کاخ سفید همچنین اعلام کرد که رهبران آمریکا و آلمان خواستار افزایش تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران در صورت شکست مذاکرات آتی تهران و گروه ۱ + ۵ هستند.

با وجود آنکه ایران بارها جدی بودن خود را در مذاکره هسته ای اعلام کرده است و بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از شفاف بودن برنامه هسته ای این کشور خبر داده اند، کلینتون بار دیگر به نگرانی های غرب درباره برنامه هسته ای ایران پرداخت.

کلینتون گفت: جمهوری اسلامی ایران باید از مذاکرات آتی با قدرت های غربی در استانبول استفاده کرده و نشان دهد که در زمینه رفع نگرانی های غرب درباره برنامه هسته ای خود جدی است.

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد: معتقدیم که هنوز می توان به توافقی در زمینه برنامه هسته ای ایران به شیوه ای دیپلماتیک دست یافت و تهران باید هرچه سریعتر بر سر میز مذاکرات حاضر شود.

سخنگوی " کاترین اشتون " مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز از ایجاد فضای مثبت و سازنده برای پیشرفت ملموس در روند مذاکرات هسته ای ایران و قدرت های غربی در دور جدید گفتگوها ابراز امیدواری کرد.

" الکساندر لوکاشویچ " سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز با اشاره به نشست هشت کشور صنعتی جهان در واشنگتن درباره حل و فصل برنامه هسته ای ایران ابراز امیدواری کرد.

کلینتون همچون تصمیم کره شمالی را برای آزمایش موشک ماهواره بر در تضاد آشکار با قطعنامه های شورای امنیت خواند و بر توقف پرتاب این ماهواره تاکید کرد.

نشست گروه هشت درحالی برگزار شد که چهاردهم آوریل(۲۶ فروردین ماه) دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱ + ۵ در استانبول برگزار می شود و به نظر می رسد که ایالات متحده این بار نیز مثل همیشه در تلاش برای همسو کردن دیگر کشورها با اقدامات خصمانه خود علیه ایران است و گفتگوی تلفنی اوباما و مرکل خود گویای این مطلب بود.