صدور بیانیه‌ ناظران سازمان ملل درباره ترور نژادی در آمریکا

یک گروه ۶۶ نفره از ناظران حقوق بشر سازمان ملل با امضای بیانیه‌ای به شدت منتقدانه، آنچه آن را «ترور نژادی یک گروه» در آمریکا خواندند، محکوم کردند.

اخبار بین الملل-دراین بیانیه آمده است که این ترور نژادی در نتیجه پاسخ اقدامات خشونت آمیز پلیس دولت فدرال آمریکا علیه سیاهپوستان آمریکایی صورت می گیرد.

بنابراین گزارش این گروه از ناظران بین المللی سازمان ملل روز ۱۶ خرداد ماه از ژنو سوئیس در دو بیانیه جداگانه در خصوصی قتل «جورج فلوید» در مینیاپلوس مینه سوتا و «برئونا تیلور» (Breonna Taylor) در «لوئیسویل کنتاکی» صادر شد.

تبعیض بینادین به مشخصه زندگی سیاهپوستان آمریکایی

گاردین نوشت: لحن این دو بیانیه  به شدت انتقادی بوده و در آن آمده است که «نژادپرستی و تبعیض بنیادین» مشخصه زندگی سیاهپوستان آمریکا است.

تارنمای این نشریه انگلیسی در ادامه نوشت: این گروه از ناظران حقوق بشر سازمان ملل که این بیانیه را تحت شکواییه در ژنو سوئیس علیه دولت آمریکا به امضا رساندند، نوشته اند؛ «آمریکایی های آفریقایی تبار همچنان ترور نژادی را با خشونت های سازماندهی شده خصوصی و (نیروهای پلیس) دولتی تجربه می کنند، که این گواهی است از میراث به جای مانده از ترور نژادی در گذشته تا آنکه به نیروهای پلیس امروز رسیده است».

گاردین در توضیح نوشت: این گروه از ۶۶ کارشناس سازمان ملل که به «گزارشگران ویژه» در سازمان ملل شناخته می شوند، در این بیانیه همچنین مشخصا دونالد ترامپ رئیس جحمهوری آمریکا را در این ماجرا مورد انتقاد قرار دادند.

 انتقاد از عملکرد ترامپ

بنابر گزارش این گروه از کارشناسان سازمان ملل، تهدید ترامپ مبنی بر گسیل داشتن ارتش برای سرکوب اعتراض های صلح آمیز را به شدت مورد انتقاد قرار دادند.

در بیانیه این گروه از ناظران حقوق بشر سازمان ملل علیه ترامپ آمده است: پاسخ رئیس جمهوری آمریکا به اعتراض ها منجر به شدت گرفتن خشونت ها در آمریکا شده است،   لحنی که در ارتباط مستقیم با تبعیض نژادی، برگرفته از گذشته ملت (سفیدپوستان) آمریکا است.

این گروه از کارشناسان سازمان ملل در ادامه انتقاد خود از  دونالد ترامپ در این بیانیه نوشتند: ما عمیقا نگران کشوری هستیم که در آستانه پاسخ نظامی به معترضانی است که در واکنش به بی عدالتی آنها را به خیابان ها کشانده است.

بنابراین گزارش، «اگنس کالامارد» (Agnès Callamard)  که از ناظران  بر امور قضایی در سازمان ملل است در مورد این بیانیه مشترک به گاردین گفت: هرگز چنین وضعیت اضطراری برای ما (کارشناسان ناظر حقوق بشر) وجود نداشته است، کارشناسان مستقل سازمان ملل، در کنار یکدیگر  ایستاده، صحبت و عمل می کنند، نمی توانم به موضوعی که بیش ازهمه در مواجه با آنچه که امروز در برابر ما بعنوان جامعه جهانی قرار گرفته است، بیاندیشم.

اعتراض‌ها به قتل «جورج فلوید» شهروند سیاهپوست چهل و شش ساله آمریکایی توسط پلیس شهر مینیاپولیس در ایالت مینه‌سوتا وارد دوازدهمین شب خود شده و رسانه‌های آمریکایی، گستردگی این اعتراض‌ها را با تظاهراتی مقایسه می‌کنند که در سال ۱۹۶۸ در پی ترور «مارتین لوترکینگ» رخ داد.

واکنش‌های خشم‌آلود به قتل فلوید ترامپ را با یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های ریاست جمهوری‌اش مواجه کرده است.

او خواستار سرکوب اعتراضات شده است. از همین رو، نهادهای مدنی در پی سرکوب معترضان از ترامپ شکایت کردند.