به گزارش افکارنیوز، "حسین رویوران" کارشناس مسائل استراتژیک در گفتوگو باخبرنگار بینالملل فارس با اشاره به سفر محمود احمدینژاد رئیس جمهوری ایران به جزیره ایرانی ابو موسی گفت: شکی در مالکیت جمهوری اسلامی ایران بر جزایر سهگانه وجود ندارد و اعتراض طرف اماراتی و شورای همکاری خلیج فارس به سفر اخیر رئیس جمهور تنها یک اعلام موضع سیاسی است که هیچ ارزش حقوق ندارد.

وی افزود: شورای امنیت سازمان به شکایت اعراب در سال ۱۹۷۰ درباره جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ هیچ ترتیب اثری نداد و این امر بیانگر حقانیت ایران در مالکیت این جزایر و باطل بودن ادعاهای اماراتی در خصوص این جزایر است. این موضوع نوعی اقرار بین‌المللی در ارتباط با حاکمیت ایران بر این جزایر است.



رویوران سفر رئیس جمهور به جزیره ابوموسی را رفتاری حاکمیتی از سوی تهران خواند و افزود: ‌ سفر احمدی نژاد به جزیره ایرانی ابو موسی هیچ ارتباطی به کشورهای خارجی ندارد.



وی با اشاره به اعلام خبری مبنی بر برگزاری نشست فوق العاده شورای همکاری خلیج فارس در چهارشنبه آینده در خصوص سفر اخیر رئیس جمهوری ایران به جزیره ابو موسی، ‌ این نشست را جو سازی سیاسی از سوی اعراب و فرافکنی علیه جمهوری اسلامی ایران برشمرد.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اشغال دو جزیره سعودی از سوی دشمن صهیونیستی در سایه سکوت اعراب گفت: ‌ اعراب از هر فرصتی برای شانتاژ تبلیغاتی علیه ایران استفاده می‌کنند و به نظر می‌رسد که این هجمه تبلیغاتی اخیر ارتباطی با تحولات بحرین و شرق سعودی و نزدیک شدن تحولات سوریه به حل نهایی دارد.

با وجود اینکه وزارت خارجه ایران سفر رئیس جمهور به جزیره " ابوموسی " را یک موضوع داخلی و در راستای سفر استانی رئیس جمهور دانسته است اما وزارت امور خارجه امارات در اقدامی تحریک‌آمیز سفیر خود در تهران را برای مشاوره فراخواند.

اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج‌ فارس نیز در مواضعی مداخله ‌جویانه و همسو با امارات با اشاره به سفر رئیس‌جمهور کشورمان به جزیره " ابوموسی " به جانبداری از ادعاهای بی‌پایه و اساس امارات درباره جزایر سه‌گانه ایرانی پرداختند.

این در حالی است که وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس به درخواست ابوظبی قرار است نشستی فوق‌العاده روز چهارشنبه در ریاض پایتخت عربستان برای انتقاد از سفر رئیس جمهوری ایران به جزیره ابوموسی برگزار می‌کنند.

امارات عربی متحده به پشتیبانی کشورهایی مانند عربستان و کشورهای غربی همچنان ادعای مالکیت جزایر سه‌گانه(تنب‌بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی) را مطرح می‌کند.

ادعای اعراب در خصوص این جزایر تا جایی رسیده است که عبداللطیف الزیاتی دبیر کل شورای همکاری ادعا کرد که این سفر احمدی‌نژاد اقدامی تحریک‌آمیز و مخالف سیاست حسن‌هم‌جواری است.

شورای همکاری خلیج فارس، شامل عربستان، امارات، قطر، بحرین، کویت و عمان است.

محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران در چارچوب سفر استانی خود به استان هرمزگان، به جزیره ابوموسی یکی از جزایر متعلق به کشورمان در خلیج فارس سفر و با مردم این جزیره دیدار کرد.

گویا به ظاهر این سفر به مذاق امارات خوش نیامده و خشم شیوخ عرب خلیج فارس به ویژه اماراتی‌ها را برانگیخته و آنها ادعاهای بی‌اساس خود مبنی بر تملک این جزیره را تکرار کردند که با واکنش آنی وزارت خارجه کشورمان مواجه شد و طی آن وزارت خارجه ایران تاکید کرد سفر رئیس جمهوری ایران به جزیره ابوموسی یک موضوع داخلی بود که در چارچوب سفر استانی وی صورت گرفته است.

" حسین امیرعبداللهیان " معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه کشورمان بازدید احمدی نژاد از جزیره ابوموسی را موضوعی داخلی خواند که در چارچوب سفر استانی رئیس جمهور انجام شده است.

وی با اشاره به اراده جدی جمهوری اسلامی ایران در توسعه و تحکیم روابط دو کشور، بر اهمیت گفتوگوهای دوجانبه به منظور حل و فصل سوء تفاهمات احتمالی تأکید کرد.