هشدار چین به آمریکا درباره آزمایش اتمی

«هوآ چون یینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین ، در کنفرانس خبری امروز از آمریکا خواست به تعهدات بین‌المللی خود پایبند بماند و برنامه آزمایش اتمی خود را لغو کند.

اخبار بین الملل- این دیپلمات چینی در این خصوص گفت: «تاکید داریم که آمریکا باید به شدت بر تعهدات خود در زمینه خاتمه دادن به آزمایش اتمی پایبند بماند ... و امیدواریم به (حرف) جامعه جهانی گوش فرا دهد. آمریکا باید برنامه‌هایی را که می‌تواند ثبات جهانی و نظم استراتژیک را تضعیف کند، کنار بگذارد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در ادامه گفت پکن بار‌ها از واشنگتن خواسته است تلاش‌های خود را برای انجام آزمایش هسته‌ای متوقف کند. او گفت «آمریکا باید با جامعه بین‌المللی برای اطمینان از خلع سلاح و گسترش نیافتن سلاح‌های کشتار جمعی همکاری کند.»

در ۲۲ مه، روزنامه واشنگتن پست نوشت دولت ترامپ درباره انجام یک آزمایش اتمی که از سال ۱۹۹۲ تاکنون انجام نشده است گفتگو‌هایی انجام داده است. این روزنامه نوشت «پس از آنکه مقامات دولت آمریکا، روسیه و چین را متهم کردند در حال انجام آزمایش‌های اتمی با بازده کم هستند - ادعایی که با شواهد موجود همخوانی ندارد - این موضوع در جلسه مقامات ارشد آژانس‌های برتر امنیت ملی در ۱۵ مه مطرح شد.»

در حالی واشنگتن پست خبر از مذاکرات برای انجام جدیدترین آزمایش هسته‌ای برای نخستین بار پس از سال ۱۹۹۲ می‌دهد که پیش از این آمریکا با اتکا به شبیه سازی و آزمایش‌های غیر انفجاری، پروژه‌های اتمی خود را پیش می‌برد.

پیش از این میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین نیر نسبت به گزارش‌های رسانه‌ای درباره برنامه آمریکا برای آزمایش اتمی ابراز نگرانی کرده بود. اولیانوف هشدار داد پیمان منع جامع آزمایش هسته‌ای، سی‌تی‌بی‌تی، می‌تواند هدف بعدی (آمریکا) باشد. توافقنامه‌ای که واشنگتن آماده است تا پس از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد و پیمان آسمان‌های باز از آن خارج شود.