به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، روزنامه الاهرام مصر امروز در گزارشی به پوشش آخرین تحولات مذاکرات استانبول پرداخته و می نویسد: کشورهای غربی پیشنهاد تامین سوخت هسته ای موردنیاز را به ایران ارائه کرده اند.

در ادامه این گزارش آمده است: در حالی که برخی پیش از مذاکرات استانبول آن را فرصت آخر برای راه حل دیپلماتیک موضوع هسته ای ایران می خوانند، این گفتگوها روز گذشته پس از توقفی ۱۵ ماهه آغاز شد.



الاهرام در ادامه به نقل از منابع آگاه دیپلماتیک می نویسد: هیئت کشورهای غربی با توجه به اعتمادسازی که ایران آن را طی مذاکرات سال ۲۰۱۰ نشان داده بود، پیشنهادات زیادی را به طرف ایرانی ارائه کردند. بر این اساس پیش بینی می شود، ارائه سوخت هسته ای مورد نیاز ایران در تاسیسات تهران برای فعالیتهای پژوهشی از جمله این پیشنهادات باشد.

در ادامه این گزارش واکنشهای طرفهای حاضر در مذاکرات، پس از پایان نشست پوشش داده شده است.

روزنامه السفیر لبنان اما امروز با چاپ گفتگویی با " غضنفر رکن آبادی " سفیر جمهوری اسلامی ایران در بیروت، با نگاهی نه چندان مثبت به ازسرگیری مذاکرات غرب و تهران نوشت: " ایران و ۱ + ۵ حلقه ارتباطی را که قطع شده بود دوباره پیوند زدند. "



در این گزارش به پاسخ منفی هیئت ایرانی به درخواست مذاکره دوجانبه مطرح شده از سوی واشنگتن در حاشیه نشست استانبول اشاره شده و آمده است: آمریکایی ها در نظر داشتند به طمع رسیدن به توافقی با ایران در حاشیه، این مذاکرات دوجانبه انجام شود.

رکن آبادی نیز در گفتگو با این روزنامه تاکید کرده است: موفقیت اصلی در مذاکرات ژنو زمانی به دست آمد که دو طرف روی راه حل گفتگو توافق کردند و مذاکرات اخیر(استانبول) را می توان در راستای آن توافق موضوعی اجرایی و روتینی دانست.

روزنامه الشرق الاوسط نیز با تیتر " توافق ایران و ۱ + ۵ درباره تداوم مذاکرات هسته ای در بغداد " به پوشش این گفتگوها پرداخته است و طرح پیشنهاد آمریکا برای گفتگوی دوجانبه با هیئت ایرانی در حاشیه نشست استانبول را مورد توجه قرار داده است.

این روزنامه عربی با اشاره به فضای شک و تردید قبل از مذاکرات که باعثعدم خوشبینی دو طرف شده بود تاکید کرد: ایران و ۱ + ۵ توافق کردند که در بغداد درباره ساز وکار انجام مذاکرات در روندی فراگیر گفتگو کنند.