به گزارش فارس به نقل از روزنامه "وطن "چاپ آمریکا، قاهره اخیرا شاهد سمیناری مهم و ویژه تحت عنوان "آینده مناقشات سیاسی وارثان قدرت سعودی " بود که در آن کارشناسان و سیاستمداران، آینده مناقشه سیاسی بین شاهزادهها برای رسیدن به قدرت را مورد بررسی قرار دادند.

این نشست در حالی برگزار شد که ملک عبدالله بیمار به دنبال وخامت حال خود برای درمان یا مرتب کردن وضعیت تعیین جانشین خود به آمریکا سفر کرده است و با توجه به بیماری وی و شاهزاده " سلطان بن عبدالعزیز "، ولی‌عهد این کشور احتمال مرگ این دو نفر در آینده نزدیک وجود دارد.

در این نشست شماری از کارشناسان سیاسی، اساتید دانشگاه مصر و از جمله شیخ عثمان الازهری از علمای دانشگاه الازهر و دیگر کارشناسان عربی حضور داشتند.

شرکت کنندگان در این نشست به نتایج زیادی دست یافتند از جمله اینکه اخبار واطلاعات رسیده حاکی است که درگیری بی‌سر و صدایی بین شاهزاده‌های سعودی برای رسیدن به قدرت وجود دارد و آمریکا و اسرائیل نیز در پس پرده این درگیری قرار دارند چون عربستان برای این دو طرف، کشور مهم و نخستین متحد راهبردی علیه نیروهای مقاومت در منطقه به شمار می‌رود.

در این نشست تاکید شده است که درگیری بین وارثان قدرت در دو جبهه مختلف جریان دارد: نخست بین فرزندان عبدالعزیز و دوم بین نوادگان وی است. جبهه اول درگیری بین فرزندان عبدالعزیز بن سعود و کسانی که از جناح سدیری‌‌ها باقی مانده‌اند جریان دارد که شاملرقابت بین " نایف "، وزیر کشور که مورد حمایت جریان وهایی افرا‌ط‌گرای این کشور است و همچنین " سلمان "، امیر ریاض و " سلطان "، ولی‌عهد و وزیر دفاع بیمار و از نزدیکان به سازمان اطلاعات آمریکا و غرب است

به اعتقاد شرکت کننندگان در نشست در جبهه دیگر رقابت بین نوادگان و نسل جوان شاهزادگان سعودی است که مشهورترین آنها " خالد بن سلطان " است که عملا وزارت دفاع را عهده‌دار است و همچون پدر خود دچار فساد اداری زیادی است و دیگر متعب بن عبدالله، فرزند پادشاه عربستان است که پدرش طبق دستوری وی را مسئول ریاست گارد ملی که همان ارتش امنیت داخلی عربستان است قرار داده است.

" بندر بن سلطان " نیز که به اتهام تلاش برای سرنگونی نظام حاکم بر عربستان از یک سال پیش در غیبت به سر برده بود و ماه پیش به ریاض بازگشت و کارشناسان بازگشت وی به ریاض را با سفر ملک عبدالله به خارج از کشور بی‌ارتباط نمی‌دانند از جمله عناصری است که برای رسیدن به مسند پادشاهی تلاش می‌کند.

در نشست قاهره تاکید شده است آمریکا و اسرائیل به دنبال انتقال مسالمت آمیز قدرت در عربستان هستند اگرچه آنها مایلند " بندر بن سلطان " که نیروی آمریکایی محسوب می‌شود روی کار آید یا حداقل فردی که منافع واشنگتن و تل‌آویو را تامین کند.
اعضای نشست همچنین خواستار نجات دادن امکان مقدسه از سلطه آل سعود ، وهابیها و نظارت مجدد آن از سوی امت اسلامی شدند.