نشست چین و اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا و چین امروز با ویدئو کنفرانس نشستی با هدف کاهش تنش‌ها خواهند داشت. این اولین مذاکرات رسمی آن‌ها پس از تیره شدن روابط و اتهام‌زنی‌های اروپا به چین درباره آنچه «انتشار اطلاعات نادرست درباره ویروس کرونا» است.

اخبار بین الملل-​سران اروپایی در نظر دارند درباره ویروس کرونا با رهبران چینی گفتگو کنند در حالی که پیش از این پکن را به دروغگویی در شیوع جهانی ویروس متهم کرده‌اند.

در این کنفرانس از اتحادیه اروپا اوزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا و شارل میشل، رئیس شورای اروپا و از چین لی کچیانگ، نخست وزیر، و شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، حضور خواهند داشت.

یک مقام ارشد در این باره گفت: «ما آماده همکاری با چین هستیم، اما انتظار داریم این کشور به عنوان که یکی از بزرگترین اقتصاد‌های جهان را داراست، مسئولیت‌های خود را بر عهده بگیرد. این همه‌گیری موجب نگرانی اتحادیه اروپا شده است.»

این نشست در نظر ندارد بیانیه‌ای پس از اتمام منتشر کند.

اتحادیه اروپا مدعی است چین بر کشور‌هایی از اتحادیه که مدیریت آن در بحث کرونا انتقاد کرده‌اند فشار می‌آورد و رسانه‌های اجتماعی را برای گسترش «اخبار جعلی» درباره کوتاهی اروپا نسبت به بیماران مبتلا به کووید-۱۹ استفاده می‌کند.البته چین تمامی این اتهامات و ادعا‌ها را رد کرده است.

پیش از همه گیری ویروس کرونا نیز اتحادیه اروپا و چین اختلافاتی بر سر مسائل مانند هنگ‌کنگ داشتند. همچنین آمریکا نیز بر اتحادیه اروپا فشار آورده تا موضعی سخت در مقابل چین اتخاذ کند.