به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر ،تنها چهار روز مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، "نیکلا سارکوزی" رئیس جمهوری کنونی تلاش می کند تا با نزدیک شدن به هوادارنش، خود را نامزدی مردمی نشان دهد تا بتواند آرای رای دهندگان فرانسوی را خریده و بار دیگر کاخ الیزه را تصاحب کند.

این درحالیست که آخرین نظرسنجی ها نشان می دهد سارکوزی در دور اول با اختلاف اندکی " فرانسوا اولاند " نامزد حزب سوسیالیست را شکست می دهد اما در دور دوم انتخابات در روز ۶ مه اولاند با اختلاف ۹ تا ۱۴ درصد آرا از رقیب اصلی خود وارد کاخ الیزه می شود.

همچنین نظرسنجی روز یکشنبه همزمان با سخنرانی دو نامزد اصلی انتخابات در شهر پاریس، نشان داد که سارکوزی منفورترین رئیس جمهوری تاریخ فرانسه است.



در این میان نامزد حزب سوسیالیست که نظرسنجی ها از شانس بالای وی برای پیروزی در انتخابات خبر می دهند، تلاش می کند تا با دادن وعده های اقتصادی رقیب اصلی خود را شکست دهد، این درحالیست که این پیشنهادها همواره مورد انتقاد سارکوزی قرار گرفته است.

اولاند روز سه شنبه در گفتگو با رادیو " آر تی ال " فرانسه وعده داد که میزان کسری بوجه در سال ۲۰۱۷ به صفر می رسد و مالیات ثروتمندان افزایش می یابد اما در این سخنرانی ها هیچ اشاره ای به جزئیات دقیق تر این برنامه ها نکرده است.

اظهارات اولاند درحالیست که در دوران ریاست جمهوری سارکوزی بیش از ۸۰ هزار معلم با هدف افزایش سطح علمی و کاهش شکاف های آموزشی اخراج شدند.



این نامزد حزب سوسیالیست همچنین در گزارشی به انتقاد از عملکرد سارکوزی در ۵ سال گذشته پرداخت و به افزایش شمار بیکاران، گسترش فقر و گرسنگی و عدم کاهش مالیات ها اشاره کرد.

پیش بینی می شود که ۴۴ میلیون واجد شرایط در اولین دور انتخابات ریاست جمهوری فرانسه شرکت کرده و درصورتی که نامزدی اکثریت آرا را کسب کند به عنوان رئیس جمهوری آتی انتخاب می شود.

در غیر این صورت دور دوم انتخابات در روز ۶ مه میان دو فردی که بیشترین آرا را در دور اول کسب کنند، برگزار می شود.

سارکوزی در سخنرانی خود در میدان کنکورد از میادین مشهور شهر پاریس با اشاره به افزایش شمار هوادارانش یک نمایش قدرت را در این میدان که پنج سال گذشته پیروزی خود را در آن جشن گرفت، اجرا کرد.

سارکوزی خود را تنها فردی معرفی کرد که می تواند بر بحران مالی فایق آمده و به فرانسوی ها می گوید باید با انعطاف پذیری بیشتر در بازارهای کار با آلمانی ها رقابت کرد.

سارکوزی تاکید کرده که برنامه های اقتصادی اولاند خطر به زانو در آوردن فرانسه و غرق شدن در یک بحران مالی را به همراه داره و امکان دارد این کشور به اسپانیا یا یونانی جدید تبدیل شود.

" آلن ژوپه " وزیر خارجه فرانسه نیز در گفتگو با روزنامه فرانسوی " فیگارو " با حمایت از مواضع سارکوزی از زمان آغاز تبلیغات انتخاباتی خود به انتقاد از " فرانسوا اولاند " نامزد حزب سوسیالیست فرانسه پرداخت و هشدار داد که برنامه وی خطرناک بوده و باعثبدتر شدن اوضاع اقتصادی کشور می شود.

وی وعده اولاند را برای خروج نظامیان از افغانستان در سال جاری شرم آور خواند و آن را شبیه فرار ارتش فرانسه خواند و گفت: اولاند این اظهارات را تنها برای بالا بردن شانس خود در انتخابات ابراز می کند و از لحاظ فنی این اقدام خطرناک بوده و غیر ممکن است.

سارکوزی در اولین حضور خود در میان هوادارانش گفت: با مهار بحران اقتصادی فرانسه را به عنوان کشوری مستقل و قوی حفظ می کنم و تاکنون در جلوگیری از نتایج فاجعه بار این بحران موفق بودم.

وی با اشاره ضمنی به اظهارات اولاند گفت: اینکه برخی از نامزدها بحران مالی را کم ارزش جلوه می دهند، کار خطرناکی است. اینکه به مردم بگوییم راحت بخوابید، هیچ مشکلی در جامعه وجود ندارد در واقع با سرنوشت آنها بازی کرده ایم.

باید به این نکته توجه کرد که سارکوزی توانایی بسیاری برای پیروزی در انتخابات دارد و هیچ بعید نیست که این بار از استراتژی خود در سال ۲۰۰۷ استفاده کرده و به پیروزی دست یابد.