به گزارش افکارنیوز به نقل از پرس تی وی ، وزارت خارجه کره شمالي روز سه شنبه (۲۹ فروردين، ۱۷ آوريل) با انتشار بيانيهاي اعلام کرد، اين کشور ديگر به توافقنامه ۲ جانبه خود با امريکا پايبند نيست. بر اساس اين توافقنامهاي که ماه فوريه به تصويب رسيد، قرار بود پيونگ يانگ آزمايش تسليحات هستهاي و موشکهاي دوربرد خود را متوقف کند.

در این بیانیه آمده است " بنابراین ما می‌توانیم بدون توجه به این توافقنامه تدابیر تلافی‌جویانه لازم را اتخاذ کنیم. مسئولیت تمامی عواقب بعدی در این زمینه به عهده امریکا خواهد بود. "

این بیانیه پس از آن منتشر شد که شورای امنیت سازمان ملل ضمن محکوم کردن اقدام کره شمالی در تصمیم برای پرتاب موشک دوربرد، دستور سخت‌تر شدن تحریم‌های کنونی این کشور را صادر کرد

هرچند کره شمالی در این آزمایش ناکام ماند.

با این حال پیونگ یانگ ضمن رد این محکومیت تصریح کرد، " هیچ چیزی نمی‌تواند در مسیر توسعه فضایی(کره شمالی) برای مقاصد صلح‌آمیز خلل ایجاد کند. "

به گفته پیونگ یانگ این موشک به نشانه یکصدمین سالگرد تولد کیم ایل سونگ، رهبر پیشین کره شمالی و به منظور قرار دادن یک ماهواره در فضا با هدف انجام تحقیقات صلح‌آمیز قرار بود پرتاب پرتاب شود.

با این وجود منتقدان غربی ادعا می‌کنند که اقدام پیونگ یانگ برای پرتاب آزمایشی " موشک بالستیک دارای پوشش نازک " بوده است که بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل ممنوع است.