به گزارش افکارنیوز به نقل از پرس تی وی،انتشار يک سري تصاوير جديد از نيروهاي امريکايي که لبخندزنان با اجساد متلاشي شده افراد مظنون به عضويت در گروههاي شبه نظامي عکس گرفتهاند، جنگ افغانستان را بار ديگر در کانون توجه قرار داده است.

روزنامه لس آنجلس تایمز روز چهارشنبه(۳۰ فروردین، ۱۸ آوریل) گزارش داد یک سرباز امریکایی ۱۸ تصویر را که در آن‌ها سربازان با اجساد افغان‌ها عکس گرفته‌اند به این روزنامه داده تا بر لزوم توجه به خطر انحطاط رهبری وانضباط در میان نیروهای امریکایی که امنیت نیروها را به خطر انداخته است، تاکید کند.

لئون پانتا، وزیر دفاع امریکا با اشاره به این‌که افرادی که در این خصوص مسئول هستند تنبیه خواهند شد از انتشار این تصاویر در روزنامه لس آنجلس تایمز به رغم درخواست وی مبنی بر عدم انتشار آن‌ها نیز ابراز تاسف کرد.

وی طی سخنانی در کنفرانس خبری ناتو در بروکسل تصریح کرد: " من از زشت و خشن بودن جنگ مطلع هستم و می‌دانم بعضی اوقات جوان‌ها در لحظات دشوار تصمیم‌های بسیار احمقانه‎ای می‌گیرند. "

وی درباره این‌که این تصاویر می‌تواند محرکی برای آغاز حملات جدید علیه نیروهای تحت امر امریکا در افغانستان باشد نیز هشدار داد.

این تصاویر در سال ۲۰۱۰ به مناسبت‌های مختلف در ولایت زابل گرفته شده‌ بود و یک سرباز از بخش هشتاد و دوم هوابرد ارتش امریکا به شرط فاش نشدن نامش، آن‌ها را در اختیار این روزنامه امریکایی قرار داد.

در همین حال ارتش امریکا از آغاز بررسی و " رسیدگی جنایی " به این موضوع خبر داده و سفارت امریکا در کابل نیز در بیانیه‌ای این تصاویر را محکوم کرده است.

بر پایه این گزارش، افشای رسوایی‌های مشابه از سوی نیروهای امریکایی در افغانستان، روابط کابل و واشنگتن را با تیرگی روبرو کرده است.

تیراندازی مرگبار نیروهای امریکایی در ۱۱ مارس جدیدترین حادثه‌ای بود که خشم مردم افغانستان را برانگیخت. به گفته روستاییان افغان در این حادثه گروهی از نیروهای امریکایی با ورود به خانه ‌آن‌ها، به پرس و جو درباره شبه نظامیان عضو طالبان پرداختند. شاهدان افزودند با وجود این‌که در پاسخ به آن‌ها گفتند هیچ یک از نیروهای طالبان آن­جا حضور ندارند اما نیروهای امریکایی به سوی مردم تیراندازی کردند.

در حالی که ارتش امریکا تنها یک سرباز را عامل این حادثه معرفی کرد، هیات حقیقت یابی که از سوی پارلمان افغانستان تشکیل شد، اعلام کرد در این قتل عام که در منطقه پنجوای در قندهار روی داد و در اثر آن ۱۶ غیرنظامی از جمله ۹ کودک قربانی شدند، دست کم ۲۰ سرباز امریکایی دست داشتند.

سربازان امریکایی در تاریخ بیستم فوریه نسخه‌هایی از قرآن کریم و دیگر کتب اسلامی را در پایگاه هوایی بگرام در ۱۱ کیلومتری جنوب شرق شهر چاریکار در ولایت پروان سوزاندند.

این رویداد اعتراض و خشم مردم افغانستان را در پی داشت که در درگیری‎های ناشی از آن ۳۰ غیرنظامی افغان و شش سرباز امریکایی کشته شدند.

هتک حرمت به قرآن کریم پس از گذشت ۱۰ سال از لشکرکشی امریکا و متحدانش به افغانستان، بر بی توجهی نظامیان تحت امر امریکا به ارزش‌های فرهنگی و مذهبی و همچنین آداب و رسوم افغان‌ها تاکید می کند.

در تاریخ سیزدهم ژانویه فیلم ویدئویی منتشر شد که در آن چهار تفنگدار نیروی دریایی امریکا در حال ادرار کردن روی اجساد افغان‌ها به چشم می‌خوردند. در این فیلم ۳۹ ثانیه‌ای، چهار سرباز که لباس و تجهیزات نظامی به تن داشتند بالای سر اجساد افغان‌ها ایستاده، روی آن‌ها ادرار می‌کنند و می‌خندند. یکی از آن‌ها می‌گوید: " روز خوبی داشته باشی، رفیق " و دیگری می‌گوید: " روزی طلایی. "

به دنبال این حوادثاعتراض‌های گسترده‌ای در سراسر افغانستان علیه ادامه حضور نیروهای نظامی تحت امر امریکا در این کشور برگزار شد.

هم اکنون حدود ۱۳۰ هزار نيروي نظامي خارجي تحت امر امريکا در افغانستان جنگ زده مستقر هستند.