طرح عربستان در خصوص سوریه ناکام ماند

به گزارش افکار نیوز به نقل از واحد مرکزی خبر ،عربستان سعودی دو هفته پیش درنامه ای به نماینده مصر و رییس دوره ای جنبش عدم تعهد ، موضوع جایگزینی نماینده مخالفان مسلح سوری در نشست بیست روز آینده شرم الشیخ را مطرح کرده بود.

همزمان نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل متحد در نشست های این جنبش در نیویورک، این درخواست خارج از عرف دیپلماتیک ریاض را پیگیری می کرد.

بشار جعفری، نماینده سوریه نزد سازمان ملل متحد عصر پنجشنبه با دعوت از برخی اعضای جنبش تعهد، اعتراض شدید دمشق به این قانون شکنی ریاض را اعلام کرد.

متعاقب این نشست، جمعی از کشورهای جنبش عدم تعهد با ارسال نامه ای به نماینده مصر، به عنوان رئیس دوره ای جنبش، مخالفت خود را با این اقدام عربستان سعودی اعلام کردند.

گمان می رفت در نشست عصر جمعه که به صورت غیرعلنی برگزار شد نماینده عربستان سعودی دوباره موضوع حذف نماینده رسمی سوریه را از جنبش غیر تعهدها مطرح کند اما مخالفت صریح روز گذشته اعضا و انتشار نامه یادشده، به عقب نشینی نماینده عربستان سعودی و خودداری وی از طرح مجدد درخواست اخیر ریاض منجر شد.


البته نماینده مصر که گویا از پیشنهاد عربستان خیلی هم ناراضی به نظر نمی رسید، به تازگی گفته بود برای طرح این پیشنهاد، مشکلی نیست و فقط به درخواست رسمی مخالفان سوریه جهت انتشار نامه آنها میان اعضای جنبش نیاز است که گروه مخالف دمشق نیز درخواست خود را به سرعت به نمایندگی مصر در نیویورک ارائه کرد و متعاقب آن، رئیس مصری جنبش عدم تعهد این نامه را در حاشیه دستور کار نشست های جنبش، در اختیار اعضا قرار داد.


اتفاق جالبی که ظهر جمعه رخ داد، انتشار نامه مشابهی اما این بار از سوی مخالفان دولت کنونی عربستان سعودی خطاب به نماینده مصر بود.

نماینده جنبش ملی شبه جزیره عرب در آمریکا با انتشار نامه سرگشاده ای به ماجد عبدالعزیز، نماینده مصر در سازمان ملل متحد، از وی خواست به این گروه نیز اجازه دهند به عنوان نمایندگان واقعی مردم عربستان در نشست بیست روز آینده جنبش عدم تعهد در شرم الشیخ مصر شرکت کنند.


علی آل احمد به عنوان رئیس جنبش ملی شبه جزیره عرب و از گروههای قدیمی مخالف آل سعود در این نامه خطاب به نماینده مصر نوشت: از شما به عنوان رئیس دایره هماهنگی جنبش عدم تعهد تقاضا داریم درخواست کنید نمایندگان مردم عربستان سعودی نیز در اجلاس وزیران که قرار است نهم و دهم ماه مه میلادی در شرم الشیخ مصر برگزار شود، شرکت کنند.


نامه این گروه مخالف آل سعود می افزاید: مردم عربستان سعودی از سال ۱۹۳۲ میلادی تاکنون تحت سلطنت کامل آل سعود، در رنج و مرارت به سر می برند.


رئیس جنبش ملی شبه جزیره عرب در ادامه نامه خود با اشاره به اینکه آل سعود صدها نفر از تظاهرکنندگان را کشته و مجروح و هزاران نفر از مردم را زندانی کرده است، افزود: این طایفه همچنین در میان خیل جنایات دیگرش، سرزمین و ثروت مردم عربستان را نیز به ناحق تصرف کرده است.

جنبش ملی شبه جزیره عرب در پایان نامه خود خطاب به نماینده مصر نوشت:
از شما درخواست داریم تا این نامه را میان اعضای گروه " نم "، جنبش عدم تعهد در نیویورک توزیع کنید.
خبر دیگر درباره سوریه اینکه غربی ها با محوریت فرانسه پیش نویس قطعنامه ای را به شورای امنیت ارائه کرده اند که در نشست مشورتی عصر جمعه این شورا به بررسی گذاشته شد اما روسیه با مخالفت با آن پیش نویس، قطعنامه مشابهی را درباره نحوه اعزام و استقرار ناظران صلح به سوریه ارائه کرد.
قرار است در صورت ایجاد توافق میان اعضای شورای امنیت، آن شورا صبح شنبه به وقت محلی در جلسه ای، قطعنامه جدید را به رای گذارد.