به گزارش افکارنیوز به نقل از بولتن، حکومت جمهوري آذربایجان مبالغ بسیار زیادی را برای پروژههای نه چندان بزرگ در وزارت فرهنگ و توریسم هزینه میکند. با وجود این که منابع دولتی گزارش دقیقی از میزان این هزینهها اعلام نمیکنند اما منابع خبری غیررسمی از میزان این هزینهها و فسادِ مربوط بهآن، اخبار و ارقام حیرتانگیزی را منتشر میکنند. به طور مثال منابع خبری غیررسمی به پروژه بازسازی سینمای نظامی اشاره میکنند که با حضور شخص الهام علیاف در سال ۲۰۱۱ افتتاح گرديد. عليرغم اینكه اين پروژه در دوره زمانی ۲۰۰۷- ۲۰۱۱ حدود ۵۲ ميلیون دلار هزینه داشته است، اما حتي امسال نیز دولت توجه خود را به این مکان کاهش نداده است و حدود ۴ ميليون دلار ديگر را صرف این محل نموده است.


در موردی دیگر برای ساخت یک پیست اسکی در منطقه شاه داغ در منطقه قوسار ۸۷۸ میلیون دلار در دوره زمانی ۲۰۰۷-۲۰۱۱ هزینه شده است؛ به نحوی که تنها در سال ۲۰۱۱ حدود ۵۲۰ میلیون دلار از سرمایه‌گذاری دولتی صرف این پروژه شده است. در سال جاری نیز ۲۵۵ میلیون دلار از بودجه دولتی برای ادامه ساخت این پروژه اختصاص داده شده است. همچنین ساخت موزه فرش و هنرهای دستی که از سال ۲۰۰۷ آغاز شده، تا ابتدای امسال حدود ۵ میلیون دلار هزینه برجای گذاشته و در سال جاری نیز برای ادامه ساخت آن ۱۷ میلیون دلار اختصاص داده شده است. با این اوصاف هنوز زمان قطعی پایان این پروژه مشخص نگردیده است.



تئاتر کمدی موزیکال دولتی آذربایجان که آخرین بار در سال ۲۰۰۱ تحت بازسازی قرار گرفته بود، در سال ۲۰۱۱ مورد بازسازی مجدد قرار گرفت. بودجه اولیه این بازسازی حدود ۲۱ میلیون دلار بود که دولت به‌علت عدم کفایت این مبلغ، برای سال جاری نیز حدود ۳۰ میلیون دلار را برای این کار اختصاص داد. جمعاً کل هزینه این پروژه که قرار است در ماه سپتامبر امسال به پایان برسد، حدود ۵۱ میلیون دلار شده است.

همچنین طبق اظهارات رسمی ابراهیم غفاراف رایزن سفارت جمهوری آذربایجان در ایران، سال گذشته دولت این جمهوری چندصد میلیون دلار برای برگزاری برنامه یوروویژن هزینه کرده است و حتی مقرر شده است که برای برگزاری مطلوب این برنامه، بسیاری از منازل مسکونی مصادره و تخریب شوند.(البته آمارهای غیر رسمی میزان این هزینه‌ها را میلیاردی ذکر می‌کنند) بسیاری از ناظران معتقدند که هزینه‌ زیاد و غیرقابل توجیه این پروژه‌ها، به علت میزان اختلاس زیادی است که توسط افراد وابسته به ابوالفضل قارایف، وزیر فرهنگ و توریسم جمهوری آذربایجان و از نزدیکان شخصی مهربان پاشایوا، صورت می‌گیرد و این در حالی است که سطح فقر در این کشور به میزان قابل توجهی در حال افزایش است و معلم‌ها و اساتید دانشگاهی این کشور با درآمد ماهیانه ۴۰۰ منات(حدود ۵۰۰ هزار تومان) شرایط بسیار دشواری را تجربه می‌کنند که نمونه‌های آن را در بروز اعتراضات مردم مناطق قبا و منطقه سیل‌زده‌ی صابرآباد می توان مشاهده کرد که از فساد موجود در میان حاکمان و کارگزاران فاسد این جمهوری شکایت دارند و از هر فرصتی برای ابراز نارضایتی خود بهره می برند.

جمهوری آذربایجان در سال های اخیر به دلیل مواضعی که در پیش گرفته است تلاش زیادی می کند با خرج پول های کلان اعتبار خوبی برای کشورش دست و پا کند اما در این راه مقامات ارشد این کشور با رانت های گسترده مالی در تلاش اند سهم بیشتری از مراودات مالی را به خود اختصاص دهند .