به گزارش افکارنیوز، مهر به نقل از شینهوا نوشت: دفتر ریاست جمهوری "حامد کرزای" در بیانیه ای اعلام کرد که پیش نویس توافقنامه راهبری آمریکا و افغانستان روز گذشته در کابل از سوی نمایندگان دو کشور نهایی شد.

در پی نهایی شدن این پیش نویس هم اکنون این توافقنامه باید به امضای کرزای و " باراک اوباما " رئیس جمهوری آمریکا برسد.

بر اساس این بیانیه پیش بینی می شود که " زلمای رسول " وزیر خارجه افغانستان، مجلس سنا و نمایندگان را در جریان محتوای این سند در راستای تلاش برای تایید این پیمان پس از امضای روسای جمهوری دو کشور قرار دهد.

گفته می شود که این توافق احتمالا پیش از نشست سران ناتو در شیکاگو در ماه آتی به امضا برسد. پیش ازاین دبیرکل ناتو، آندرس فوگ راسموسن از کرزای خواسته بود تا این پیمان را پیش از این نشست که درآن وزیران دفاع ناتو درباره چگونگی مأموریت شان درافغانستان گفتگو خواهند کرد، امضا کند.

این توافقنامه، اصول و نیازهای اساسی را که تبین‌ کننده‌ حضور درازمدت، فعالیت‌ها و هماهنگی‌های نیروهای آمریکایی در افغانستان است، مشخص می‌کند.

بدین منظور آمریکا می‌تواند در مناطق شورابک، قندهار، بگرام و خوست افغانستان پایگاه دائمی ایجاد کند. ایالات متحده همچنین در صورت نیاز و طبق بررسی و اعلام نیاز کمیته مشترک نظامی در سایر نقاط افغانستان اقدام به تأسیس پایگاه موقت، دائمی و یا عملیاتی خواهد کرد.

اجرای عملیات باید بر اساس قوانین دولت آمریکا و قوانین بینالمللی باشد. رعایت اصل حاکمیت افغانستان و منافع ملی این کشور به شیوه ای که دولت افغانستان تعیین کرده، نیز مد نظر طرفین خواهد بود.