بحران لیبی راه حل نظامی ندارد

وزیر دفاع قطر که اخیراً با همتای ترکیه‌ای خود به لیبی سفر کرده است، بر ضرورت دست‌یابی به راه حل سیاسی برای برون رفت از بحران این کشور آفریقایی تأکید کرد.

اخبار بین الملل- خالد بن عطیه شامگاه پنجشنبه در گفت‌وگو با شبکه الجزیره قطر گفت که سفر اخیر او به لیبی در کنار «حلوصی آکار» و دیدار با مقامات ترکیه‌ای و مقامات دولت وفاق ملی لیبی با هدف مشورت و گفت‌وگو با آن‌ها در رابطه با «بهترین راه‌های حمایت از تمامیت ارضی لیبی و مقابله لا نیروهای مزدور» بوده است.

او گفت که ترکیه و قطر به این اعتبار که دولت وفاق ملی لیبی، دولتی قانونی است و به دلیل درخواست رسمی این دولت، با آن در تعامل است.

وزیر دفاع قطر همچنین به نقش مصر به عنوان مخالف دولت وفاق ملی لیبی در این کشور اشاره کرد و گفت که قاهره نقش مؤثری در مسئله لیبی دارد و دوحه امیدوار است که مصر بتواند در ایجاد شرکای واقعی برای دولت وفاق ملی جهت نشستن دور میز مذاکره، نقش خود را به خوبی ایفا کند.

بن عطیه گفت که هیچ گزینه‌ای برای راه حل سیاسی در لیبی وجود ندارد و قطر هماره برای تحقق این راه حل تلاش کرده و دولت این کشور نیز کوشش دارد تا «برادران خود» در لیبی را به این مسیر تشویق کند.

لیبی در سایه نبود دولت مرکزی مقتدر، شاهد دو دستگی و روی‌ کار آمدن دو دولت متخاصم است که هر کدام ارتش و پارلمان دارد؛ یکی دولت وفاق ملی که بر اساس توافق الصخیرات تشکیل شده و از حمایت سیاسی و نظامی ترکیه، قطر و ایتالیا برخوردار است؛ در مقابل این دولت، دولت طُبرُق است که حمایت مصر، فرانسه، عربستان سعودی و امارات را دارد.