آیا قاتل نروژی واقعا دیوانه است؟

افکار نیوز:"آندرس برویک" تروریست وابسته به جریان راست افراطی و عامل خوادث خونین سال گذشته میلادی در دادگاه اخیر خود اعلام کرده است که نخواهد گذاشت درد و رنج ناشی از کشتار نوجوانان بر روی روحیه و زندگی وی تاثیر بگذارد اما در عین حال نسبت به رنجی که این قربانیان و خانواده های آنها کشیده اند آگاه است!

به گزارش فارس به نقل از شبکه تلویزیونی ان. آر. کی، از سوی دیگر، آندرس برویک اعلام کرده است که حس خاصی نسبت به سپری کردن باقی عمر خود در تیمارستانی روانی ندارد.

برویک در عین حال بر صحت و سلامت عقلی خود تاکید کرده است. تروریست نروژی در این خصوص می‌گوید: " روانشناسان سعی داشتند کردند سوالاتی از من بپرسند و مرا دیوانه جلوه دهند اما هر کس توضیحات مرا در دادگاه شنیده باشد متوجه می شود که من به لحاظ عقلی و منطقی مشکلی ندارم. "

وقتی سوالات اصلی در میان هیاهوی خبر گم می‌شود

جلسات دادگاه آندرس برویک همچنان در حال برگزاری است. هزاران خبرنگاران از سرتاسر دنیا در اسلو حضور دارند و روند محاکمه برویک را از نزدیک دنبال می‌کنند. تیتر مشترک بسیاری از این رسانه ها مبتنی بر نحوه رفتارهای برویک در طول محاکمه است. به عنوان مثال اظهار نظر برویک در خصوص اینکه نسبن به اقدامات خود شرمناک نیست و یا اظهار نظر دیگر او مبنی بر اینکه خود را فردی دوست داشتنی می داند به تیتر اصلی بسیاری از خبرگزاری ها و رسانه های خارجی تبدیل شد. اما سوالات اصلی در میان این هیاهوی تبلیغاتی و خبری همچنان مغفول مانده است. بسیاری از شهروندان نروژی و مخصوصا خانواده‌های قربانیان خواستار کشف ارتباطات برویک با شبکه راست افراطی در اروپا هستند. در این خصوص باید تاثیرپذیری برویک از این شبکه مخوف و خطرناک فکری مشخص شود. از سوی دیگر، مسئله ابتلا یا عدم ابتلای آندرس برویک به بیماری روانی نیز در سرتاسر نروژ به یک معما تبدیل شده است. البته این معما از پیچیدگی خاصی برخوردار نیست. شواهد و مستندات زیادی در خصوص عاقل بودن برویک در هنگام وقوع حادثه وجود داشته است. همچنین پاسخ‌هایی که برویک در دادگاه خود به برخی سوالات می‌دهد نشان از درک عقلی وی از برخی پدیده ها دارد.

آندرس برویک در این خصوص می‌گوید: " کسانی که مرا دارای مشکل روانی خطاب کرده اند هنوز درک نکرده اند که این اقدامات(بمب گذاری و کشتاری جمعی) می‌تواند از سوی فردی غیر روانی نیز رخ دهد. "

البته قبلا برویک اعلام کرده است که از زندگی در محل نگهداری بیماران روانی به شدت رنج می برد و این بدترین مجازات برای وی است. در حال حاضر نیز برویک سعی دارد خود را در خصوص حکم دادگاه خونسرد نشان دهد و در عین حال به دادگاه اثبات کند که وی فردی عاقل بوده و جایش به جای تیمارستان در زندان است!

جدال روانشناسان بر سر برویک ادامه دارد

جدال دو گروه روانشناسان بر سر سلامت یا عدم سلامت روحی آندرس برویک هچنان ادامه دارد. تاکنون دو گروه از روانشناسان برویک را از نزدیک معاینه کرده و در خصوص وی دو نظر کاملا متفاوت را ابراز نموده اند. گروه نخست معتقد بود که برویک از اختلافات پارانوییدی رنج می‌برد و دارای مشکل روانی است. اما گروه دوم که فرصت بیشتری را صرف پرونده کرده است نظر گروه اول را نقض کرده اند. آنها معتقدند که دروغگویی های مکرر برویک در خصوص برخی پدیده ها و افراد نوعی واکنش روانی نسبت به وضعیت نا به سامان موجود وی است و نمی توان آن را به اختلالات پارانوییدی و شیزوفرنی ربط داد. واقعیت امر این است که ادعای گروه دوم به واقعیت نزدیک تر است زیرا برنامه ریزی گسترده برویک در خصوص ساماندهی و اجرای طرح ترور قربانیان، که با محاسبه ریزترین فاکتورهای امنیتی صورت گرفته است نمی‌تواند برخاسته از ذهنی ناتوان و معلول باشد. از سوی دیگر، برویک قبل از عملیات تروریستی در اسلو و جزیره اوت اویا در مانیفستی ۱۵۰۰ صفحه ای عقاید افراطی خود در خصوص دین اسلام و مهاجرت را تشریح کرده است. از این رو دیدگاه افراطی و خطرناک برویک نسبت به مسلمانان، مهاجرین و جامعه چند فرهنگی نروژ کاملا محرز و مشخص است.

این دیدگاه خطر ناک می تواند خود مولد اقدامی تروریستی و جنجالی مانند بمب گذاری در اسلو و به رگبار بستن ده‌ها نوجوان در جزیره اوت اویا باشد.

در نهایت قرار است دادگاه اسلو در خصوص روانی بودن یا نبودن آندرس برویک تصمیم نهایی را اتخاذ کند و با شنیدن پاسخهای متهم و مطالعه دقیق تر مطالعات بالینی و روانشناسی صورت گرفته بر روی ترویست نروژی نظر نهایی را صادر کند. البته سیستم قضایی نروژ نمی تواند به دلیل قوانین محدود خود حکمی واقعی و متناسب با جرایم برویک را برای وی صادر کند و در نهایت او به ۲۱ سال زندان یا ادامه زندگی در محل نگهداری بیماران روانی محکوم خواهد شد. هر دوی این مجازاتها نمی تواند منجر به رضایت خانوادههای قربانیان حوادث ۲۲ جولای سال ۲۰۱۱ در نروژ شود. شاید بهتر باشد رسانه های غربی به جای پرداختن به حواشی دادگاه برویک و ادبیات به کار رفته از سوی وی، کمی بر روی سوالات اصلی و ابهامات این پرونده مانند ارتباطات برویک با گروههای راست افراطی اروپا و نحوه تامین مالی عملیات گسترده تروریستی وی تمرکز کنند. مسلما پاسخدهی به این سوالات مهم برای خانواده های قربانیان نسبت به حواشی ماجرا از اولویت و اهمیت بیشتری برخوردار است.