حضور آمریکا درافغانستان خلاف منافع ملی

به گزارش افکار نیوز به نقل از فارس، "عبدالله عبدالله" رهبر ائتلاف ملی افغانستان در مراسمی که به مناسبت بیستمین سالروز پیروزی مجاهدین در کابل برگزار شد، تأکید کرد: تأسیس پایگاه نظامی خارجیها در افغانستان به نفع مردم این کشور نیست.

همکاری با جامعه جهانی، نه حضور دائمی

رهبر ائتلاف ملی افغانستان با اشاره به این که افغانستان به همکاری با جامعه جهانی نیاز دارد، تصریح کرد: ایجاد پایگاه‌های دائمی کشورهای خارجی در افغانستان بر خلاف منافع ملی کشور است.

وی در ادامه گفت: دولت افغانستان خواهان همکاری دائمی با جامعه جهانی است، اما حضور کشورهای خارجی در افغانستان هرگز به نفع این کشور نخواهد بود.

موافقتنامه استراتژیک پس از تأیید پارلمان مورد اعتماد است

عبدالله در رابطه با همکاری استراتژیک افغانستان با آمریکا، خاطرنشان کرد که این موافقتنامه زمانی مورد اعتماد مردم افغانستان است که منافع ملی این کشور در آن منعکس شود و پارلمان افغانستان نیز آن ‌را تأیید و تصویب کنند.

افغان‌ها خود پاسدار " هشت ثور " هستند

وی با اشاره به این که دولت افغانستان متهم به عدم توجه به خانواده‌ شهدا است، گفت: دولت در رسیدگی به مشکلات خانواده‌های شهدای جهاد و مقاومت افغانستان کاری انجام نداده است.

رهبر اپوزیسیون دولت افغانستان برخی از مقامات دولتی را متهم به حذف " هشت ثور " کرد و خاطرنشان کرد: امروز ما شاهد کمرنگ شدن تجلیل از هشت ثور هستیم.

عبدالله در ادامه هشدار داد: آنانی که می‌خواهند این روز(۸ ثور) را به بهانه نبود امنیت از تاریخ افغانستان حذف کنند، خیال باطل دارند، افغان‌ها خود پاسدار این روز هستند.

تاریخ انتخابات ریاست جمهوری باید تعیین شود

رهبر ائتلاف ملی افغانستان از دولت این کشور خواست تا تاریخ انتخابات ریاست جمهوری را در اسرع وقت و با توجه به قانون اساسی کشور تعیین و اعلام کند.

وی تأکید کرد: هیچ کسی حق ندارد، تاریخ انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را بر اساس صلیقه و منافع شخصی خود تغییر دهد.

این نگرانی‌ها پس از آن صورت می‌گیرد که حامد کرزی چندی پیش از رایزنی و مشورت در رابطه با برگزاری قبل از موعد انتخابات ریاست جمهوری خبر داد و افزود: بررسی‌ها در این رابطه در جریان است.

عبدالله در ادامه سخنان خود بر بی ‌طرفی کمیسیون انتخابات تأکید کرد.

جامعه جهانی در حال گریز از افغانستان است

" محمد محقق " در سخنانی در این مراسم، اظهار داشت: جامعه جهانی در حال گریز از افغانستان است.

رهبر " حزب وحدت اسلامی " افغانستان با بیان این که کشورهای غربی مجاهدین را جنایت کار و جنگ سالار خواندند و آنها را از قدرت کنار زدند، گفت: آنها فکر می‌کردند که ماجرای افغانستان به سادگی قابل حل است.

وی که از رهبران ارشد " جبهه ملی " افغانستان به شمار می‌رود در ادامه افزود: غربی‌ها فکر می‌کردند که با خلع سلاح مجاهدین می‌توانند آنها را در دادگاه‌های بین‌المللی محاکمه کنند و با سر کار کردن تعدادی افراد غیر متعهد به دین کشور را اداره کنند.

وی تصریح کرد: خارجی‌ها اکنون در حال گریز از افغانستان هستند و با حضور ۱۰ ساله خود در این کشور هیچ کاری انجام ندادند.

کرزی نباید مثل " قذافی " بیندیشد

عضو ارشد جبه ملی افغانستان، گفت: کرزی و همکارانش نباید مانند سرهنگ قذافی خواب ۴۰ سال حکومت را ببینند، آنها باید با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در زمان تعیین شده و طبق قانون اساسی افغانستان از ایجاد بحران جدید در افغانستان جلوگیری کند.

نگرانی پس از سال ۲۰۱۴

محقق با انتقاد از حامیان بین‌المللی افغانستان، تصریح کرد: افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ وضعیت خوبی نخواهد داشت.

وی با بیان این که امروز از روند صلح افغانستان استفاده ابزاری می‌شود، گفت: تلاش‌ها برای بازگرداندن طالبان به قدرت می‌تواند این نگرانی را افزایش دهد.

هشت اردیبهشت مصادف با سالروز پیروزی مجاهدین افغان بر ارتش سرخ و بقایای رژیم کمونیستی در افغانستان است.

دولت این کشور به علت نبود امنیت مراسمی برای تجلیل از این روز در افغانستان برگزار نکرد.