دعوت از رئیس جمهور برای افتتاح تصفیه خانه شهریار

شهرستان‌های شهریار ،قدس و ملارد دارای جمعیتی بالغ بر یک میلیون و پانصد هزار نفر است و با توجه به این جمعیت فراوان، مردم این شهرستان‌ها همواره از لحاظ منابع آبی برای شرب و کشاورزی دچار مضیقه بوده اند و این مسئله مسئولان و مدیران ذیربط را مجاب میکند تا ضمن مدیریت منابع آبی موجود، ساختار و بسترسازی های لازم برای استفاده بهینه از آب ها و تصفیه فاضلاب شهری برای تصفیه سالم و به کارگیری دوباره این آبها با هدف مصرف آنها در کشاورزی، صنایع و … انجام شود.

طی سال های متمادی، پیگیری های بسیاری توسط برخی مسئولان این سه شهرستان خصوصا نماینده شهرستانهای شهریار قدس و ملارد در مجلس شورای اسلامی صورت گرفت  و  اعتبارات و بستر های مناسب برای احداث تصفیه خانه های آب و فاضلاب با هدف تامین آبی با کیفیت و کمیت مناسب و مطمئن در تمام ساعات شبانه روز جذب و برنامه ریزی شد.

 

شهرستانهای شهریار قدس وملارد با توجه به جمعیت بسیار بالایی که در خود جا داده اند و خصوصا شهرستان قدس که با مساحت ۲۷۰۰ هکتار و جمعیت فوق العاده متراکم ۴۰۰هزار نفری، با خطرات زیست محیطی بسیار جدی مواجه بوده اند و واضح است که امکان نسوخ فاضلاب شهری به آبهای زیرزمینی، خطری انکار ناپذیر و جدی است که ضرورت ایجاد و احداث تاسیسات آب و فاضلاب در این شهرستانها را مشخص میکند.

 

ساخت تاسیسات مربوط به تصفیه خانه ها و شبکه های گسترده آب و فاضلاب، هزینه های بسیاری را متحمل مجریان این طرح ها می کند که معمولا بودجه های جاری شهرستانی برایاین هزینه ها کافی نیست و باید با تعاملات فرامنطقه ای و گسترده، اعتبارات لازم برای این طرح ها جذب شده و اختصاص یاید.

در سالهای اخیر، طی نطق ها و درخواست های مکرر حسین گروسی در مجلس شورای اسلامی و تصویب اعتبارات لازم با دریافت اکثریت آراء نمایندگان مجلس شورای اسلامی و همچنین پیگیری های مجدانه وی برای برنامه ریزی سفر ریاست  جمهور به شهرستانهای شهریار، قدس و ملارد، اعتبار لازم برای اجرای این طره ها پیش بینی شد.

 

با سفر کاروان تدبیر و امید به این شهرستانها و در جریان قرار گرفتن رییس جمهور و وزرای مربوطه در خصوص طرح احداث تاسیسات آب و فاضلاب ، روند پیشرفت ساخت آنها سرعتی بیش از پیش گرفت تا سال جاری به سالی پر خیر و برکت برای حفظ و توسعه منابع آبی شهرستانهای مذکور تبدیل شود.

همچنین چندی پیش در دیدار نوروزی مقامات لشگری و کشوری و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با دکتر حسن روحانی، حسین گروسی نماینده مردم شهرستانهای شهریار، قدس و ملارد در  مجلس شورای اسلامی، به طور رسمی از رییس جمهور دعوت کرد تا برای  افتتاح پروژه تصفیه خانه شهرستان شهریار که با اعتباری بالغ بر ۱۸ میلیون یورو از سازمان جهانی اکو، ساخته شده است، در  این شهرستان حضور یابد.

 

مدیرعامل آبفای شهرها و شهرک‌های غرب تهران درباره وضعیت شبکه فاضلاب شهرهای زیرمجموعه این شرکت میگوید: خط انتقال و خطوط شبکه فاضلاب ملارد تقریبا تمام شده است و حداکثر تا سه ماه آینده ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب ملارد با یکی از پیشرفته ترین روش ها آغاز می‌شود.

وی همچنین درباره وضعیت این تاسیسات در شهریار و قدس بیان کرد: طرح تصفیه‌خانه فاضلاب شهریار تنها طرحی در سطح ایران است که با وام بانک اکو شروع و در زمان مقرر به پایان رسیده است و در شهرستان قدس نیز اجرای شبکه جمع‌آوری فاضلاب و نصب و فروش انشعاب فاضلاب با جدیت پیش می‌رود.

http://www.rahemobin.ir/wp-content/uploads/2015/11/FazelabShariyar-1.jpg

 

جنتی در مورد وضعیت دیگر تصفیه‌خانه‌های فاضلاب این شرکت گفت: مناقصه تصفیه‌خانه مسکن مهر صفادشت در حال انجام است و در چند ماه آینده پیمانکار طرح مشخص و عملیات ساخت آغاز می‌شود و در باغستان نیز برای اجرای طرح شبکه فاضلاب و ساخت تصفیه‌خانه با شهرداری وارد مذاکره شده‌ایم که خرید زمین انجام شده است و به‌زودی مرحله اجرایی این طرح نیز آغاز می‌شود؛ هم‌چنین در شهر اندیشه مانند باغستان روند مشابهی طی می‌شود.

 

مدیرعامل آبفای شهرها و شهرک‌های غرب تهران با اشاره به این‌که فاز نخست تصفیه‌خانه شهریار ۴۰هزار مترمکعب ظرفیت تولید پساب در شبانه‌روز دارد تصریح کرد: این شرکت آماده است پساب تصفیه‌خانه‌های قدس، شهریار و ملارد را به متقاضیان اعم از شرکت‌ها، سازمان‌ها و هر نهاد یا فردی که نیاز به این پساب دارند طبق شرایط قانونی واگذار کند.

بدین ترتیب انتظار می رود که با این اقدامات گسترده و پیگیری های بسیاری که توسط نهاد های ذیربط از جمله اداره کل آب و فاضلاب شهرستانهای غرب تهران و حسین گروسی نماینده مردم شهرستانهای شهریار، قدس و ملارد در مجلس شورای اسلامی به انجام رسیده و پیشرفت عالی پروژه های فوق الذکر، این شهرستانها در سال های آتی با مشکلات مربوط به کمیت و کیفیت منابع آبی دست به گریبان نباشند.