پرورش قارچ در زیر زمین خانه توسط جوان ملاردی

میثم شفیعی_اقتصاد مقاومتی مفهومی است که این روزها به‌عنوان راه گشای برون‌رفت اقتصاد کشور از وضعیت نابسامان و سست کنونی بیان می‌شود .

رهبر انقلاب در سال‌های اخیر بارها بابیان و تبیین اقتصاد مقاومتی و توجه به سرمایه‌های داخلی دولت و مجلس را به سمت به‌کارگیری این مفهوم رهنمون ساختند . اگرچه در این موضوع همایش‌ها و جلسات گوناگونی در سطح دولت و مجلس برگزار شد اما آن‌چنان‌که باید موردتوجه و اجرا قرار نگرفت تا جایی که مقام معظم رهبری سال 95 را به‌عنوان سال عمل و اقدام در حوزه اقتصاد مقاومتی نام‌گذاری کردند .

اقتصاد مقاومتی و اتکا به اقتصاد درون‌زا مفهومی است که به نظر اکثر کارشناسان تنها راه برون‌رفت کشور از وضعیت اقتصادی کنونی است . بااین‌حال دولت همچنان چشم از دست بدخواهان ملت و دشمنان اسلام برنمی‌دارد و با تکیه‌بر قول‌های پوچ کشورهای اروپایی تلاش می‌کند درمانی برای درد بزرگ اقتصاد بیابد . باگذشت نزدیک به 3 سال از عمر دولت تدبیر و امید همچنان وعده‌های 100 روزه در هاله‌ای از ابهام ، حل‌نشده باقی‌مانده است و دمل چرکین وابستگی به نفت هرروز بزرگ‌تر و دردآورتر می‌شود.

توجه به تولیدات داخلی، استفاده از نیروی کار و سرمایه داخلی، اتکا بر اقتصاد «دانایی محور»، توجه خاص به تولید کالاهای اساسی و محصولات زیربنایی، مهم‌ترین مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی‌اند. در اقتصاد مقاومتی، جهت‌گیری سیاست‌های تجاری به کشورهای همسایه معطوف است؛ به فعالیت‌های اقتصادی همچون جهاد می‌نگریم؛ اصلاح الگوی مصرف و حرکت به‌سوی مصرف بهینه مدنظر است و توجه زیادی به تحقیقات کاربردی می‌شود.

در دوران کم‌توجه‌ی برخی دولت‌مردان به موضوع اقتصاد مقاومتی بازهم مردم به‌خصوص جوانان بودند که شجاعانه پای در میدان جنگ اقتصادی گذاشته و همت خود را در اجرای بی‌نقص فرامین رهبر انقلاب به کار گرفتند.

ازآنجایی‌که توجه به تولید داخلی در بیانات مقام معظم رهبری بارها مورد تأکید قرارگرفته است، به این منظور سراغ مهرداد عابدی ، لیسانس رشته حسابداری مالی رفتیم. این جوان فارغ‌التحصیل اگرچه دارای شغل پشت‌میزنشینی بوده اما آن را رها کرده و پا به عرصه تولید گذاشته است. گفت‌وگوی تفصیلی خبرنگار پایگاه خبری اقتدار ملارد با وی به شرح زیر است.

اقتدار ملارد: خودتان را معرفی کنید.

بنده مهرداد عابدی 26 ساله و ساکن بخش صفادشت از توابع شهرستان ملارد هستم .تحصیلات خود را در رشته حسابداری مالی تا سطح لیسانس ادامه دادم و مدت 4 سال است با راه‌اندازی یک کارگاه قارچ دکمه‌ای در کنار تحصیل فعالیت اقتصادی می‌کنم.

اقتدار ملارد: ایده این کار چگونه به ذهن شما رسید؟ کمی از نوع فعالیت خود بگویید.

عابدی : همیشه ایده‌های اقتصادی مختلفی به ذهنم می‌رسید و علاقه داشتم آن‌ها را اجرایی کنم . ایده این کار را به کمک یکی از دوستانم که او هم در این کار است به مرحله اجرا رساندیم.در آغاز با توجه به سرمایه محدود خودکار را با کمترین هزینه ممکن و تنها با یک قفسه شروع کردیم و امروز به مرحله‌ای رسیدیم که در هر دوره ( 2ماه) بیش از 2هزار و 500 کیلو قارچ از سالن راه‌اندازی شده برداشت و به بازار ارسال می‌کنیم.

مهرداد عابدی

اقتدار ملارد: چرا تولید و ورود به عرصه اقتصادی برای شما اهمیت دارد؟

عابدی : با توجه به وضعیت اقتصاد کشور و نبود شغل برای بسیاری از جوانان ، آینده شغلی امنی برای خودم تصور نکردم و تصمیم گرفتم قبل از پایان تحصیل برای ایجاد یک فرصت شغلی اقدام کنم . به همین دلیل با مشاوره با یکی از دوستان و همچنین مشاوره با تعدادی از کارشناسان ، شروع به کارکردم .

اقتدار ملارد: از کمبودها و داشته‌های تولید قارچ بگویید؟

عابدی : این کار را می‌توان با کمترین هزینه و با خلاقیت انجام داد. البته بخشی از این کار در نگاه اول هزینه دارد .به‌طور مثال خرید چیلر و دیگ بخار که کی از ابزارآلات مهم و لازم این کار است ممکن است در نگاه اول هزینه‌بردار باشد اما ما توانستیم باکمی خلاقیت و با استفاده از سیل کولر کردن و باکارهای مصنوعی، دما و رطوبت موردنیاز قارچ را ایجاد کنیم . این خلاقیت نه‌تنها باعث کاهش هزینه‌ها شده بلکه مرغوبیت تولیدات ما را بیشتر نیز کرده است . در مدت 4 سال گذشته ، شکستی در این کار برای ما وجود نداشته است ، شاید قیمت بازار کاهشی داشته اما در کل با توکل به خدا سوددهی مناسبی را داشت.

مهرداد عابدی

 

اقتدار ملارد: دغدغه خیلی از جوانان پیدا کردن شغل پشت‌میزنشینی است ، شما چطور به این خواسته غلبه کردید؟

عابدی : من خودم پشت میزی بودم و درآمد خوبی هم داشتم اما در یک‌شب ایده اجرایی کردن این طرح به ذهنم رسید . امروز ارتقا دادن این کار برای شخص بنده بسیار مهم است اما به این فکر هستم ایده‌های دیگری پیاده کنم تا بتوانم برای اقتصاد کشور نقش‌آفرین باشم .ازجمله این ایده‌ها تولید نوعی قارچ‌های ضد سرطان برای بهبود انواع سرطان است. همه این موارد بستگی به این دارد که جوانان به فکر ایده و خلاقیت باشند . درآمد این کاری که به آن مشغولم چیزی نزدیک به دو تا سه برابر درآمد کار پشت میزی من بوده است.

مهرداد عابدی پرورش قارچ

اقتدار ملارد: نگاه تون در خصوص اقتصاد مقاومتی و درون‌زا چگونه است؟

عابدی : اقتصاد مقاومتی، اقتصادی است که در آن تکیه‌ها بر داخل است و دیگر نیازی به کشورهای بیگانه وجود ندارد . تولید این قارچ با کمترین امکانات اما با خلاقیت‌های فراوان به‌نوعی نمونه‌ای برای رشته‌ها و تولیدات دیگر است . اگر این اقدام در رشته‌ها و تولیدات دیگر بسط پیدا کند ، نیازمندی کشور را به کشورهای بیگانه به صفر می‌رساند و این باعث اقتدار کشور و مصونیت در برابر تحریم‌ها می‌شود . کلام مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی اگر اجرایی شود و از جوانان و تولید گران کشور حمایت شود قطعاً می‌تواند آینده‌ساز باشد . برای پیشرفت کشور به اقتصاد مقاومتی نیاز است . یعنی نیاز و ستون یک کشور، مبانی اقتصاد مقاومتی است که حضرت آقا بارها به آن تأکید داشتند .

 

اقتدار ملارد: برای پیشبرد هدفتان از چه امکاناتی استفاده کردید؟/ به نظر شما چه کمبودهایی در ایجاد و یا حمایت از تولید وجود دارد؟

عابدی : جوانان بسیاری همچون من ایده‌ها و نوآوری‌های گوناگونی در سردارند .اگر این ایده‌ها که روی آن‌ها کار کارشناسی صورت گرفته و سوددهی و اشتغال آفرینی آن تضمینی است توسط نهادی دیده شود و یا اداره و سارمانی برای به ثمر نشستن این ایده‌ها ایجاد شود ،این اقدامات قابل انجام و ثمربخش خواهد بود . بنده تا به امروز چندین پروژه اقتصادی ارائه دادم ولی نتوانستم آن‌ها را به سرانجام برسانم. تنها نهادی که در انجام پروژه تولید قارچ به‌طور واقعی بنده را حمایت کرد بسیج سازندگی سپاه بود . متأسفانه سازمانی همچون جهاد سازندگی آن‌قدر که در کار سنگ‌اندازی می‌کرد به ما کمکی نکرد . ولی بسیج سازندگی کمک‌حال ما شد و با ارائه تسهیلات مناسب این فضا برای ما آماده نمود .

پرورش قارچ

اقتدار ملارد: به نظر شما سازمان‌ها و نهادهای دولتی چگونه می‌توانند به بخش تولید کمک نمایند؟

عابدی : اگر یک اتاق فکری توسط دولت ایجاد شود و این ایده‌ها را به‌طور واقعی ببیند می‌توان آن‌ها را اجرایی کرد . من تا به امروز ندیدم این ایده‌ها دیده شود و کسی به‌عنوان پشتوانه صاحبان ایده و فکر را که بخش اعظم آن را جوانان تشکیل می‌دهد راهنمایی و کمک کند و حمایت نماید .اگر امروز فضا و بستر بیشتری در اختیار من قرار بگیرد توانایی گسترش این کار رادارم و می‌توانم به‌جای یک سالن، 10سالن دیگر راهم راه‌اندازی کنم . اگر پیشرفت این کار نیاز به سرمایه دارد. من جوان هم اگر موردحمایت قرار نگیرم مطمئنانمی توانم بیش از این در کار خود گسترش داشته باشم . این حمایت نیاز به توجه دولت به بخش تولید دارد.

به نظر بنده به‌عنوان یک دانشجو تکیه‌بر اقتصاد برون‌زا و تکیه‌بر فروش نفت کار اشتباه است .وقتی تنها به واردات و نفت متکی باشیم مشخص است که جایی این کار با بن‌بست روبرو خواهد شد .مثل امروز که قیمت نفت به پایین‌ترین حد می‌رسد. ما باید به‌جای اتکا به کشورهای دیگر ، کشور خودمان را از داخل بسازیم و اقتصاد آن را پیشرفت دهیم . باید اقتصاد را به اقتصاد مقاومتی برسانیم تا موفق باشیم .