جاده‌ای غرق در زباله و خرابی

-ناصر رمضانی:علیرغم افزایش مهاجرت در طول یک دهه اخیر به شهرستان ملارد، هنوز مناطقی همچون خوشنام، بافت طبیعی جذاب و خیره‌کننده خود را حفظ کرده است.

سخن از منطقه خوشنام است که همانند عنوانی که به آن اطلاق شده، محدوده‌ای خوش نام در آب‌وهوا و سیمای طبیعی به شمار می‌رود که همواره در طول سال و به خصوص روزهای تعطیل، میزبان گردشگران بسیاری از استان البرز و مناطق و شهرستان‌های هم‌جوار ملارد است.

منطقه خوشنام در حال حاضر با قریب به شش هزار نفر جمعیت ساکن، ظرفیتی بالقوه و ویژه در حوزه کشاورزی و گردشگری محسوب می‌شود و یکی از مناطق تفریحی و رفاهی دولتی به نام اردوگاه شهید اینانلو در این خطه از شهرستان ملارد واقع‌شده، محدوده‌ای که  مسئولان شهرستانی برای میزبانی مقامات کشوری و استانی از آن بهره می‌ برند.

جذابیت منطقه خوشنام به میزانی است که طبق اظهارات رئیس شورای خوشنام، قریب به ۲۰ هزار گردشگر از مناطق دور و نزدیک شهرستان در فواصل مختلف در آن حضور پیدا می‌کنند، باوجود چنین فرصت ویژه‌ای، اما شاهد هستیم که در حال حاضر برخی از مبادی ورودی به خوشنام همچون بلوار شقایق و جاده جنت با معضلات جدی و اسفباری مواجه است.

از یکسو سیمای مخدوش و آکنده از نخاله و زباله در محور شقایق و از سوی دیگر خرابی‌های زیرساختی متعدد و عمیق در اقصی نقاط جاده جنت، موجب نارضایتی بسیاری از ساکنان منطقه خوشنام را  فراهم کرده است.

 لزوم نظارت هر چه بیشتر دستگاه‌های متولی

ملیحه همتی یک از ساکنان ناحیه فرامرزیه  در خصوص معضل مورداشاره در این منطقه گفت:وضعیت موجود تأسف‌آور بوده و تحت هیچ شرایطی قابل توجیه نیست.

وی افزود:این حجم از زباله و نخاله در حاشیه جاده زیبنده شهرستان ملارد و منطقه‌ای همچون خوشنام که از سالیان دور از نواحی گردشگری و سیاحتی ملارد محسوب می‌شود، نیست.

همتی گفت: نخستین برداشتی که از این نابسامانی می‌شود، کم توجهی مسئولان مربوطه است که می‌طلبد با دقت نظر هرچه بیشتری در این مسائل ورود کنند.

این ساکن منطقه فرامرزیه گفت:به نظر می‌رسد مسئولان و مدیران دستگاه‌های متولی، نظارت‌ها و بازدیدهای میدانی کافی را در چنین مناطقی لحاظ نمی‌کنند، زیرا مشاهده چنین وضعیتی هر مدیر خدمتگزاری که اندکی احساس مسئولیت کند را به واکنش و اقدامی فوری وا‌می‌دارد.    

جاده‌ای که از قبل انقلاب آسفالت نشده است

حمید البرزی مسئول خط تاکسی محور خوشنام-مارلیک  در خصوص معضلات جاده جنت اظهار داشت:محدوده مذکور نیازمند ترمیم و نوسازی جدی است و متأسفانه به دلیل حجم تردد روزانه خودروهای تاکسی در این منطقه، ضریب استهلاک و خرابی فنی خودروها به دلیل ناهمواری و چاله‌های فراوان به‌شدت افزایش پیداکرده است.

وی افزود:از ۴۰ سال گذشته یعنی پیش از انقلاب، محدوده مذکور به‌صورت اصولی آسفالت‌ریزی نشده و اقدامات انجام‌شده تاکنون صرفاً به لکه‌گیری‌های مقطعی و جزئی خلاصه‌شده است.

البرزی عنوان کرد:طرفین جاده نیز به محدوده‌ای برای انباشت نخاله و زباله تبدیل‌شده و وضعیت آن‌چنان تأسف‌آور است که ما به‌نوبه خود از فعالیت و تردد در این محور خجالت‌زده هستیم.

مسئول خط محور خوشنام-مارلیک گفت:تاکنون مراجعه  بسیاری به فرمانداری، بخشداری، شهرداری و...داشته‌ایم اما شاهد اقدامی جدی در این خصوص نبوده‌ایم و تنها نتیجه مراجعه ما به لکه‌گیری منتهی شده است.

وی افزود:پیش از عید لکه‌گیری مختصری انجام شد، اما بخش قابل‌توجهی از خرابی‌ها همچنان به قوت خود باقی است و می‌طلبد اقدامات ترمیمی با وسعت بیشتری اجرایی شود.

البرزی گفت:شرایط تردد به میزانی دشوار و هزینه‌ساز است که باوجود رفع مقطعی مشکل با لکه‌گیری، بازهم حاضر هستیم این اقدام انجام شود تا وضعیت و مشکلات موجود به‌نوعی حل‌وفصل شود.

هزینه‌های سرسام‌آور تحمیلی به خودروها تمامی ندارد

صادق بیگی یکی از رانندگان تاکسی فعال در این محدوده  در خصوص خرابی‌های جاده جنت عنوان کرد:عمق مشکلات فنی و زیرساختی در این محدوده به میزانی است که خودروهای مدل ۹۴ را به حدی فرسوده ساخته که گویی ۱۵ سال است تاکسی‌ها در این منطقه مشغول به فعالیت بوده‌اند.

وی افزود:هزینه‌های سرسام‌آور تحمیلی به خودروها در این جاده برای ما تمامی ندارد و هر از چند گاهی باید با هزینه کرد چند صدهزارتومانی، معایب و خسارات وارده ناشی از جاده مورداشاره را به تاکسی‌ها رفع کنیم.

  زباله‌ها و نخاله‌های ساختمانی ما را خجالت‌زده کرده است

داوود قره چایی رئیس شورای خوشنام با اشاره به لزوم بازسازی و پاک‌سازی جاده مذکور گفت:در این دوره از فعالیت شورای منطقه مذکور، طی جلسه‌ای که در اواخر سال ۹۲ با شهردار ملارد برگزار کردیم، هزینه لازم برای نوسازی جاده، شش تا هفت میلیارد تومان اعلام شد.

وی افزود: ما توانایی این امر راداریم تا با تخصیص ۳۰ درصد از هزینه اشاره‌شده و حتی کمتر از این میزان نیز نسبت به نوسازی محور مذکور اقدام کنیم.

قره چایی گفت:قریب به ۴۰ سال است که جاده جنت آسفالت نشده و می‌طلبد طرح مذکور به‌عنوان یکی از دستور کارهای جدی مسئولان و دستگاه‌های ذیربط در اولویت بازسازی و نوسازی قرار گیرد.

رئیس شورای خوشنام عنوان کرد:ما در حال حاضر راضی به لکه‌گیری نیز هستیم و باوجوداینکه می‌دانیم چنین اقداماتی مقطعی خواهد بود، اما شرایط تردد  آن‌قدر دشوار است که در شرایطی که به اقدامات ترمیمی موقتی نیز رضایت می‌دهیم اما نظر برخی مسئولان شهر ملارد این است که هزینه کرد در این خصوص باعث ضایع شدن پول می‌شود و اقدام سازنده قطعی به شمار نمی‌رود.

وی افزود:در سال گذشته ما حاضر بودیم با حمایت مسئولان منطقه خوشنام، طرح لکه‌گیری را اجرایی کنیم اما شهرداری ملارد اجازه چنین اقدامی را نداد و این‌طور عنوان کردند که لکه‌گیری لازم باید به‌واسطه مدیریت شهری اجرایی شود که متأسفانه همچنان اقدامی جدی که پوشش‌دهنده تمامی خرابی‌های جاده باشد، انجام‌نشده است.

 سیمای زیست‌محیطی محور شقایق-جنت مخدوش شده است

یعقوب مریدزاده رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان ملارد بعد از طرح موضوع از سوی  و بازدید میدانی که در این خصوص از منطقه مورداشاره به عمل آورد، وضعیت موجود در منطقه را بسیار نامطلوب و ناخوشایند عنوان کرد.

وی معتقد است با عنایت به اینکه یکی از مبادی ورودی به خوشنام از محور مذکور است، می‌طلبد نگاهی جدی و ویژه در خصوص نابسامانی‌های این محور لحاظ شود.

مریدزاده گفت:شهرداری باید با اتخاذ تدابیری مؤثر و سازنده همچون گاردریل بندی و یا افزایش گشت‌های نظارتی، امکان تخلیه نخاله را در این خطه سلب کند.

رئیس اداره محیط‌زیست ملارد عنوان کرد:باید سریعاً نسبت به رفع معضل مورداشاره اقدام کرد و مجموعه محیط‌زیست این شهرستان به‌عنوان یک‌نهاد نظارتی، اقدامات لازم و مکاتبات مربوطه را با شهرداری برای رفع مشکل موجود در دستور کار قرار می‌دهد.

 امکانات موجود شهرداری جوابگوی مسطح سازی و انتقال نخاله‌ها نیست

محبوب اکبری رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر ملارد در خصوص معضل رهاسازی نخاله‌ها و زباله‌ها در حاشیه بلوار شقایق و مناطق و محدوده‌هایی از محور مواصلاتی جنت گفت:در گام نخست باید رصد شود که منطقه مورداشاره جز حوزه استحفاظی شهرداری ملارد است یا خیر، اما واقعیت امر این است که امکانات موجود شهرداری ملارد، جوابگوی مسطح سازی و انتقال نخاله‌های رهاشده در آنجا نخواهد بود.

وی افزود:عمده زباله‌ها و نخاله‌ها از اطراف شهر و بعضاً مناطق خارج از محدوده این شهر در این نواحی رها می‌شوند و در چنین شرایطی با اعمال حساسیت و نظارت مردمی هر چه بیشتر و انعکاس گزارش‌های مربوطه و رصد شماره پلاک خودروهایی که مبادرت به رهاسازی نخاله و زباله می‌کنند و اعلام آن به دستگاه‌های ذی‌ربط، می‌توان عرصه را بر خاطیان تنگ کرد.

اکبری در خصوص خرابی‌های جاده جنت نیز عنوان کرد:ترمیم و بازسازی محور مورداشاره نیازمند اعتبارات است که یکی از راهکارهای تأمین آن با  اولویت‌گذاری شورا و دهیاری منطقه خوشنام و اعلام آن به مدیریت شهری محقق خواهد شد.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر ملارد گفت: مدیریت شهری، اعتباراتی را بر مبنای اولویت‌گذاری‌های تعریف‌شده به چنین طرح‌ها و پروژه‌هایی اختصاص می‌دهد که می‌تواند با طرح موضوع و تأمین اعتبار نسبت به رفع مورد مذکور اقدام کرد.

مرتفع شدن مشکلات محورهای جنت و شقایق مستلزم عزم شهرستانی است

تصاویر موجود به‌روشنی عمق خرابی و معضل جدی محورهای مواصلاتی جنت و شقایق را در مسیر مارلیک به خوشنام نشان می‌دهد.

در چنین شرایطی می‌طلبد مسئولان شهرستان ملارد با نگاهی فراگیر، چنین معضلاتی را از زاویه شهرستانی رصد و با عزمی جدی و هم‌افزایی فزاینده نسبت به رفع آن اقدام کنند.

بدون تردید مشکلات اعتباراتی و محدودیت های بودجه ای، از قدرت مانور اجرایی و عملیاتی دستگاه های ذیربط کاسته است اما باید با رصد دقیق مشکلات و چنین نابسامانی های مشهودی، اولویت هایی لازم را مدنظر قرار داد و نسبت به رفع آن مجدانه اقدام کرد.

خوشنام، صرفاً یک ظرفیت محلی و منطقه‌ای  نیست، بلکه یک فرصت شهرستانی است که با اتخاذ تدابیر سازنده می‌توان از آن به‌عنوان یک توانمندی ویژه نه‌تنها در این شهرستان، بلکه در غرب استان تهران بهره برد.

با این اوصاف باید با هماهنگی بین دستگاهی نسبت به رفع مشکلات این منطقه به‌عنوان یکی از نواحی مستعد جذب گردشگر اقدام کرد و با درایت و برنامه‌ریزی و تعامل سازنده به این فرصت سوزی خاتمه داد.