طاعون به پایتخت رسید

طاعون به پایتخت رسید. پس از تلف شدن صدها کل و بز در ٧٠ قله استان مرکزی، طالقان البرز، خرمنه‌سر زنجان و الموت قزوین، طاعون نشخوارکنندگان کوچک در پارک خجیر تهران هم قربانی گرفت و ٦٠ کل و بز و ٤ قوچ و میش وحشی را در همسایگی پایتخت تلف کرد. تعداد تلفات پارک خجیر درحالی به ٦٤ چهارپا رسیده است که هنوز محیط‌زیست استان تهران علت اصلی مرگ چهارپایان در این پارک را اعلام نکرده و گفته می‌شود که علت اصلی مرگ هنوز مشخص نیست. رئیس اداره حیات‌ وحش محیط‌زیست تهران با تایید خبر مرگ‌ومیر ۶۰ کل و بز و ۴ قوچ و میش در پارک ملی خجیر اعلام کرد: «با وجود نگرانی از شیوع طاعون نشخوارکنندگان در مجاورت تهران علت اصلی مرگ هنوز مشخص نشده است.»

محمد کرمی ادامه داد: «در مورد این‌که علت این تلفات و مرگ‌ومیر چه بوده، هنوز منابع رسمی ازجمله اداره کل دامپزشکی استان تهران و موسسه رازی و دیگر نهادهایی که نمونه‌ها را برایشان فرستاده‌ایم نتیجه را اعلام نکرده‌اند.»

به گزارش مهر، علت مرگ‌ومیر این حیوانات پیشتر در برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی طاعون نشخوارکنندگان PPR اعلام شده بود که کرمی از رد یا تایید این موضوع تا زمان اعلام نتایج نمونه‌ها خودداری کرد.

او با اشاره به انتشار خبر شیوع طاعون نشخوارکنندگان میان حیوانات این پارک گفت: «نمی‌توانم بگویم چیزهایی که می‌گویند شایعه بوده است اما علت تلفات هنوز رسما به ما اعلام نشده است.»

کرمی با بیان این‌که قرار بوده تا روزهای پایانی هفته نتیجه را به ما اعلام کنند ادامه داد: «متأسفانه هنوز این اتفاق نیفتاده اما حتما طی روزهای هفته آینده علت مرگ‌ومیر مشخص خواهد شد.»

رئیس اداره حیات وحش محیط‌زیست استان تهران با اعلام این‌که مرگ‌ومیر و تلفات در منطقه به‌طور کامل متوقف شده است، گفت:  «در پی وقوع تلفات ۶۰ کل و بز و ۴ قوچ و میش، ما همه اقدامات لازم برای پیشگیری و علت‌یابی تلفات و مرگ‌ومیر را انجام دادیم و منتظر نتایج نمونه‌ها هستیم. خوشبختانه پس از این اقدامات، مرگ‌ومیر دیگری رخ نداده است.»

با تلف شدن ٦٤ کل و بز و قوچ و میش در پارک ملی خجیر، تهران پنجمین استانی شد که طاعون نشخوارکنندگان کوچک، کل و بزهایش را تلف کرده است. طاعون نخستین‌بار در هفتادقله استان مرکزی دیده شد و بیش از ٤٠٠ کل و بز را در این منطقه تلف کرد. پس از آن راهی زنجان شد و در کمین کل و بزهای خرمنه‌سر نشست. چند هفته بعد، طاعون نشخوارکنندگان کوچک در طالقان استان مرکزی دیده شد. الموت قزوین چهارمین منطقه‌ای بود که کل و بزهایش تلف شد و حالا با گذشت چند ماه که پیش‌بینی می‌شد سایه بیماری از سر چهارپایان کوتاه شده باشد، رد پایش در تهران و پارکی ملی زیر گوش پایتخت دیده شد، آن هم با تلفاتی قابل توجه؛ ٦٤ رأس.

طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR)  صرفا از طریق دام اهلی به نشخوارکنندگان وحشی منتقل می‌شود که واکسیناسیون دام اهلی به‌ویژه در حاشیه مناطق حفاظت‌شده می‌تواند به کنترل و عدم انتقال این بیماری کمک کند. واکسیناسیون دام‌های اهلی وظیفه سازمان دامپزشکی کشور است اما این اتفاق نیفتاده و انجام نشدن این واکسیناسیون منجر به تلفات گسترده در حیات ‌وحش کشور شده است.

دیده شدن این بیماری در پارک ملی خجیر، نگرانی فعالان محیط‌زیست نسبت به این بیماری کشنده را با خود همراه کرده، زیرا در ماه‌های گذشته بیش از ٦٠٠ کل و بز بر اثر شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک در کشور تلف شده و این میزان تلفات نگرانی‌های بسیاری را به وجود آورده است.