دفع غیراصولی پسماند معضل جدی غرب پایتخت

روزانه بیش از 1400تن زباله و پسماند شهرستان‌های شهریار، ملارد و قدس پس از جمع‌آوری به مرکز دفن زباله اخترآباد انتقال داده می‌شوند. جابه‌جایی زباله‌ها و حمل آن تا محل دفن زباله یک‌سوی بروز مشکلات شهروندی است، دفن غیراصولی زباله‌ها نیز سوی دیگر معضل زیست‌محیطی دفن پسماند در شهرستان  ملارد است.

مرکز دفن زباله اخترآباد واقع در شهرستان ملارد، محل جمع‌آوری و دفن زباله شهرستان‌های قدس ، ملارد و شهریار است. شهرداری‌ها این سه شهرستان با جمع‌آوری زباله‌ها با استفاده از ماشین‌های سبک از سطح شهر نهایتاً با یک ماشین زباله‌کش سنگین، زباله‌ها را به این مرکز انتقال می‌دهند. در شهر ملارد منطقه بارگیری نهایی در چاله قدیمی زباله واقع در ضلع غربی شهر ملارد و ضلع جنوبی شهر مارلیک انجام می‌شود. ضایعاتی‌های موجود در فاصله کمتر از چند ده متری این منطقه با تاریک شدن هوا اقدام به آتش زدن زباله‌ها می‌کنند و پس از سوختن زباله‌ها آهن‌آلات و قطعات بدرد بخور را جمع‌آوری و به فروش می‌رسانند. در ساعات میانه شب دود و بوی بد حاصل از این اقدام به‌وضوح در سطح شهر ملارد قابل‌مشاهده است.

پس از آغاز به کار سازمان مدیریت پسماند شهرداری‌های ملارد و صفادشت به نظر می‌رسید باگذشت زمان معضل دفن غیراصولی زباله‌ها در مرکز دفن زباله اخترآباد و کاهش معضلات زیست‌محیطی آن کمتر شود اما به نظر می‌رسد آنچه حاصل شد نتیجه قابل قبولی نباشد و زمین رشد شقایق‌های وحشی بازهم درخطر نابودی قرار گیرد .

خطر نابودی خاک ، آب و جانوران منطقه

زباله‌های شهری که خود ترکیبی از فضولات انسانی و حیوانی و بسیاری دیگر از مواد زائد صنعتی و کشاورزی است، متأسفانه در آخرین مرحله‌ی دفع به خاک و یا آب منتقل می‌شوند. کالاهای مصنوعی که از مواد پلاستیکی ساخته‌شده‌اند پس از استعمال به‌صورت مواد زائد تجزیه نشدنی در زباله انباشته و در خاک باقی می‌مانند

مجاورت و یا احاطه شدن ریشه گیاهان به‌وسیله مواد پلاستیکی در خاک سبب نرسیدن آب و غذا به ریشه گیاه شده و در طی زمان در اطراف ریشه حرارت، رطوبت و خواص شیمیایی کاملاً غیر متعادلی به وجود می‌آورند که موجب ضعف رشد و یا خشکی گیاه می‌شوند. وجود انواع مختلف قوطی‌های کنسرو، لاستیک‌های مستعمل، لاشه‌های اتومبیل، فضولات بیمارستان‌ها و مواد شیمیایی کارخانه‌ها که هم‌اکنون در اغلب شهرها جزء لاینفک زباله‌های شهری هستند به خارج از شهر در دامان طبیعت پراکنده و یا دفن می‌شوند. نتیجه این عمل، تجزیه‌هایی است که طی سالیان دراز خطرات مهیبی را در آب‌وخاک منطقه به وجود آورده و موجب بیماری‌های گوناگونی در انسان و حیوان و کلیه‌ی موجوداتی که در آن منطقه زندگی می‌کنند می‌شود.(تبیان)

 

خطر آلودگی سفره‌های آب زیرزمینی

عمده‌ترین مشکل گودال‌های دفن زباله، مسئله آلودگی آب‌های زیرزمینی در اثر نفوذ شیرابه است که به دلیل عدم رعایت اصول دقیق مهندسی پدید می‌آید. در این محل‌ها، آب‌های سطحی به‌تدریج برخی مواد زباله را در خود حل کرده و با شیرابه زباله‌ها مخلوط شده و مایعی بسیار آلوده‌کننده‌ای تشکیل می‌گردد.

خطر نابودی طبیعت بکر و زیبای منطقه / دشت شقایق‌ها ، پدیده‌ای کم‌نظیر در جهان

دشت شقایق‌ها در ۳۵ کیلومتری غرب ملارد واقع است و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهرستان ملارد تبدیل شود.

دشت شقایق ملارد در دامنه کوه‌های روستای اخترآباد زمینی به وسعت هکتارها است که از کیلومترها دورتر سرخی آن چشم هر بیننده‌ای را غرق زیبایی‌های خود می‌کند . خنکی هوا در منطقه‌ای خشک ، سرخی شقایق‌های وحشی و زیبا ، کوه‌های کوتاه و سرسبز ، آسمانی به بلندی رحمت خداوند تنها گوشه‌ای از اوصاف وصف‌ناشدنی این منطقه دل‌نواز است.

دشت شقایق های ملارد

نفوذ شیرابه حاصل از دفن غیراصولی زباله‌ها به آب‌های زیرزمینی، در مرکز دفن زباله اخترآباد ،می‌تواند نوید خطری جبران‌ناپذیر برای منطقه باشد . با سمی شدن آب‌های زیرزمینی نه باید با دشت شقایق و شقایق‌های وحشی آن خداحافظی کرد بلکه باید به انتظار آسیب دیدن مردم و جانداران منطقه اخترآباد بود.

پسماند 15 شهر به شهرستان ملارد وارد می شود

یعقوب مرید زاده رئیس اداره محیط زیست شهرستان ملاردبا اشاره به اهمیت رسیدگی به مرکز دفن زباله اخترآباد گفت : از آغاز به کار اداره محیط‌زیست شهرستان ملارد یکی از مشکلاتی که با آن روبرو بوده و هستیم مشکل پسماند شهرستان و به‌خصوص ورود پسماند شهرستان‌های شهریار و قدس به منطقه ملارد است که سرجمع پسماند 15 شهر به این شهرستان وارد و به روستای اخترآباد می‌رود .

8340

رئیس اداره محیط زیست شهرستان ملارد تشریح کرد :متأسفانه در محل دفن نیز روش‌های اصولی دفن صورت نمی‌گیرد که تا امروز 5 جلسه کارگروه در خصوص پسماند داشتیم تا بتوانیم راهکاری را پیدا کنیم که با کمترین هزینه زیست‌محیطی ، پسماندها را به محل دفن برسانیم و در آنجا با راهکارهای اصولی که ارائه می‌شود دفن زباله‌ها انجام گردد و. کمترین مشکلات را برای شهرستان به دنبال داشته باشد .

وی تصریح کرد: اولویت ما تغییر در محل عبور حامل‌های زباله از شهر صفادشت است ،چراکه عبور و مرور این خودروهای حمل زباله موجب می‌شود شیرابه‌ها به داخل خیابان ریخته شود که قرار شد به کمک شهرداری صفادشت مسیر جدیدی را جایگزین کنیم .

مرید زاده تأکید کرد: محل دفن زباله بسیار کار دارد و نیاز است فرمانداری ،شهرداری‌ها و سازمان پسماند همکاری کنند تا بتوانیم کارهای زیست‌محیطی لازم را انجام دهیم .

بروکراسی اداری علت تأخیر ساخت نیروگاه زباله سوز در اخترآباد

IMG02073746-300x250

حیدر زاده مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران پیش‌ازاین درخصوص وضعیت نامناسب و غیراصولی دفن زباله در اخترآباد گفته بود : مدت زیادی است بخش خصوصی برای ساخت نیروگاه زباله‌سوز در منطقه اخترآباد شهرستان ملارد اعلام آمادگی کرده اما متأسفانه این پیشنهاد در بروکراسی اداری گیر افتاده است. ما تلاش می‌کنیم زمان این بروکراسی کوتاه شود و سرمایه‌گذار بتواند نیروگاه زباله‌سوز، یعنی تبدیل زباله به برق را در مدت دو سال اجرایی کند.