برداشت بیش از ۶ تن محصول ارگانیک از زمین ۲ هزار متری

اقتصاد مقاومتی بهترین راه برای اقتصاد کشور در شرایط تحریم و غیر تحریم بوده و توجه جدی به تولیدات داخلی مردم نهاد می‌تواند بر پیکره اقتصاد کشور مرهمی باشد.

از این رو پایگاه خبری راه مبین با انتشار سلسله گزارشات اقتصاد مقاومتی با نام " اقتصاد مقاومتی اقدام تا عمل" با رویکرد نقش پررنگ مردم در اجرای اقتصاد مقاومتی سعی در ترویج این فرهنگ دارد.

خبرنگار راه مبین: لطفا خودتان را معرفی کنید و انگیزه خود را برای روی آوردن به کشاورزی و باغداری بیان کنید؟

بنده امیر دورپوش هستم. البته لازم است در همین ابتدا عرض کنم که کار اصلی من کشاورزی نیست ولی چون به کشاورزی علاقه داشته و باغداری و کشاورزی را برای مملکت و کشور با اهمیت و ارزشمند میدانستم  این باغ را تهیه کرده و به عنوان شغل دوم مشغول کشاورزی و باغداری شدم.

محصولات عمده این باغ زردآلو و گوجه سبز است چون شرایط زمین به گونه ای است که این دو محصول در آن به صورت مطلوبی پرورش می یابد. البته ما سعی می کنیم که مایحتاج خود و خانواده و اطرافیان را نیز از این باغ فراهم کنیم ولی به هر حال در این مسیر مشکلاتی نیز پیش روی ما قرار دارد.

اقتصاد مقاومتی

خبرنگار راه مبین: عمده ترین مشکلات پیش روی شما در باغداری و کشاورزی چیست؟

بزرگترین مشکل و شاید اصلی ترین مشکل ما مسئله امنیت است. همه می دانند که ما با مشکلات بسیار زیادی این درختان را به بار می نشانیم و خدا را شکر بار هم  همه ساله خوب است ولی متاسفانه وقتی شب از این جا می رویم و صبح دوباره بازمی گردیم در عین ناباوری مشاهده می کنیم که نصف این بار دزدیده شده است و یا به درختان آسیب جدی رسیده و شاخه های آن ها شکسته شده است. من دورتادور این باغ را دیوار و سیم خاردار کشیده ام ولی این ها هم مانع نمی شود و بازهم به باغ دستبرد می زنند. هر کاری هم که می شود انجام دادیم ولی این مشکل حل نشده است و کماکان به قوت خود باقی است.

مشکل دیگر و عمده ما مشکل تامین آب است. تعدادی چاه عمیق در اطراف این منطقه وجود دارد که منشا مشکل کم آبی اینجا، همین چاه ها هستند. این چاه ها از زمان های دور در انحصار عده ای خاص بوده است، و این عده خود را به گونه ای سهام دار این چاه ها می دانند. و تقریبا سهم عمده ای از آب منطقه در اختیار این آقایان است. حالا اگر این افراد باغ هم داشته باشند طبیعی به نظر می رسد که به هیچ وجه اجازه توزیع این آب در باغ های اطراف را نمی دهند و کل این آب را برای آبیاری باغ های خودشان مصرف می‌کنند.

 

خبرنگار راه مبین: از لحاظ دسترسی و تامین آب هم آیا مشکلی دارید؟

وقتی مقدار کمی هم از این آب به ما می رسد مبلغ قابل پرداخت برای آن مبلغ بسیار بالا و زیادی است. برای مثال ما برای هر ۱۵ روز در میان  2ساعت آب، مبلغ سالیانه ای در حدود ۵۰۰ هزار تومان پرداخت می‌کنیم. در هرنوبت آبگیری هم مبلغ ۱۵ الی ۲۰ هزار تومان حق آب می پردازیم. این در شرایطی است که اگر فقط یک نوبت به این درختان آب داده نشود کل این درختان خشک شده و از بین می روند.

 

خبرنگار راه مبین: از لحاظ بار و برداشت محصول باغ شما چه شرایطی دارد؟

در صورتی که مانند امسال سرما درختان را از بین نبرد از همین باغ(در حدود ۲ هزار متر مربع) ما می‌توانیم در حدود ۵ الی ۶ تن محصول برداشت کنیم که در نوع خودش جالب توجه است.

ولی مشکل اصلی دیگری که در هنگام فروش بار با آن مواجه می شویم هزینه بسته بندی و نحوه فروش است. ما یک کارتن ۵ کیلویی زرد آلو را به قیمت ۵۰۰ تومان خریداری می کنیم که در نوبه خودش قیمت بالایی برای یک کارتن محسوب می شود.

هنگامی که ما این میوه ها را بارگیری کرده  و آماده تحویل به میدان می کنیم میدان دار این بار را بدون اینکه آن را وزن کند برده و بعداً وزن آن را به ما اعلام می‌کند. نحوه فروش هم بدین صورت است که بار به میدان می رود و سپس برای آن بارنامه صادر می شود. یعنی بدون اطلاع ما که مثلا این بار چند کیلو بوده و به چه قیمتی فروخته شده است!!! و ممکن است ما در یک روز برای مثال ۵۰۰ کیلو بارگیری کرده باشیم اما وقتی این بار به میدان می رود و دقیق توسط بار فروش وزن می شود ممکن است این رقم را به ما کمتر اعلام کنند.

اقتصاد مقاومتی

خبرنگار راه مبین: قیمت فروش محصولات باغ شما چگونه است؟

 از لحاظ قیمت فروش میوه هم ایراداتی وارد است و  به عنوان مثال همین زرد آلو که از ما به قیمت هر کیلو ۵۰۰ تومان خریداری می شود در میدان های تهران به قیمت هر کیلو ۱۶۰۰ تومان فروخته می شود.

خبرنگار راه مبین:آیا پیشنهادی هم برای رفع این مشکل دارید؟

من پیشنهاد می کنم اگر محلی برای فروش مستقیم میوه توسط باغدار تعبیه شود، می تواند این مشکل واسطه‌گری را حل کند و باغداران میوه خود را به آن محل آورده و با قیمت توافقی با مشتری به مصرف کننده واقعی بفروشند و به این ترتیب مشکل دلالی میوه تا حدود زیادی حل خواهد شد.

خبرنگار راه مبین: وضعیت کنونی باغداری و زمین های کشاورزی در منطقه شهریار چگونه است؟

من سال هاست که در منطقه شهریار زندگی می کنم و به باغداری و کشاورزی مشغول هستم. در زمانهای گذشته شهریار به عنوان تنها قطب تامین کننده میوه مصرفی تهران و شهرستان های اطراف بود. ولی در حال حاضر متاسفانه اکثر باغ های این منطقه خشک و تبدیل به ویلا شده است. یعنی بعضی افراد از عمد باغ ها را خشک می کنند تا زمین حاصله را به عنوان زمین برای ساخت ویلا به فروش برسانند. خیلی جاها از عمدأ آب نمی دهند تا خشک شود. اگر مسئولین از این موضوع جلوگیری کنند و مردم هم همتی کنند و از ساخت بی رویه ویلاها جلوگیری نمایند شاید شهریار مجدداً به قطب تهیه میوه استان تهران و حومه تبدیل شود.

اقتصاد مقاومتی

خبرنگار راه مبین: آیا توانسته اید در باغداری هم "اقتصاد مقاومتی" را اعمال کنید؟

در پیش روی ما مشکلات بسیار از جمله تهیه کود هزینه آب، هزینه سم، پول کارگر و … وجود دارد ولی ما با تحمل تمامی این مشکلات و پیش بینی مشکلات آینده دست از کار و تلاش و کشاورزی بر نداشته ایم و مشاهده می کنید که این باغ بسیار سرحال و سرزنده است و من به راحتی از همین وسعت حدودا ۶ تن بار برداشت می کنم. در واقع اگر تمامی مردم در چنین زمین هایی ولو کوچک مشغول به زراعت شوند و حداقل میوه و مواد غذایی مورد نیاز خود و اطرافیان خود را از همین باغ های کوچک تهیه کنند این مصداق همان اقتصاد مقاومتی می‌باشد. چون ما اگر بتوانیم از نظر کشاورزی خود کفا شویم می توانیم از وابستگی و احتیاج به دیگران برای تهیه مواد غذایی خود جلوگیری کنیم.