قوانین باید به‌گونه‌ای باشند تا کسی نتواند بی‌قانونی کند

احمد شجاعی رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در حضور خود در ملارد به‌عنوان نماینده قوه قضائیه در شورای اداری این شهرستان گفت : اگر می‌خواهیم کشور سالم کار کند و اگر می‌خواهیم دستگاه‌های اجرایی ما خوب کار کند باید قوه قضائیه خوب باشد . قوه قضائیه می‌تواند ضامن امنیت ، سلامت و آسایش مردم و مسئولین ما باشد، به‌خصوص در شرایط حساس کنونی که کشور در حال رشد و توسعه است .

وی با اشاره به مشکلات زیرساختی پیش روی قوه قضاییه افزود: ازنظر کادر قضایی در مضیقه و ازنظر کادر اداری کمبود داریم و همچنین ازنظر زیرساخت‌ها نیز مشکلاتی داریم ولی باید با توجه به امکانات کشور بتوانیم مشکلات را حل کنیم.

IMG_1374 (Small)

شجاعی با اشاره به میزان پرونده‌های ورودی به دستگاه قضا تشریح کرد: ما باید تلاش کنیم ورودی به قوه قضائیه کم شود . نباید به دنبال اضافه نمودن تعداد قضات و احداث ساختمان برای قوه باشیم. باید بتوانیم ورودی به قوه قضاییه را کم کنیم.

وی تصریح کرد: قطعا ما در قوانین مشکل‌داریم و در نظارت کوتاهی می‌کنیم که این مشکلات پیش می‌آید .نباید پرونده‌های حقوقی ما به این میزان زیاد شود . باید قوانین به‌گونه‌ای باشند تا کسی نتواند بی‌قانونی کند .

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با گلایه از طولانی شدن روند بررسی پرونده‌ها اذعان کرد: چرا به نتیجه رسیدن یک پرونده باید طولانی شود .البته این موضوع دو علت دارد. یکی رویه‌های قضایی ما است. اگر همان اول قضاوت صحیح انجام شود باعث پایان پرونده‌ها می‌شود .

وی افزود :  مورد دیگر کارچاق‌کن‌ها و برخی از وکلاست که به‌جای آن‌که کار را فیصله دهند ، مسئله‌سازی و گرفتاری ایجاد می‌کنند .باید جلوی این کانون‌های فساد گرفته شود.

شجاعی اظهار کرد: در برخی از شهرستان‌ها هم چون شهرستان ملارد که با سرریز فرهنگ‌های مختلف از تهران روبرو هستند و موجب شده است میزان پرونده‌های کیفری در آن زیاد شود چاره‌ای اساسی اندیشید. با توجه به پتانسیل فرهنگی مناطقی همچون شهرستان ملارد که مردم آن شهدای بسیاری را نیز به انقلاب تقدیم کرده اند، باید تلاش کنیم با فعالیت‌های فرهنگی هم شهر را سالم نگه‌داریم و هم بتوانیم اصالت آن را حفظ کنیم . وقتی این موارد بیفتد بار پرونده‌های قضایی کم می‌شود .