کارآفرین بسیجی که محصولات خود را به خارج صادر می کند

، زنانی در جامعه ما هستند که  با وجود منابع  مالی اندک در روند توسعه نقش اساسی ایجاد می کنند و با تربیت نیروی کار و فراهم کردن هر چه سریعتر فرایند شغل برای زنان جامعه به ویژه زنان سرپرست خانوار و تحقق اقتصاد مقاومتی جامعه با  به  سمت امنیت اقتصادی و خودکفایی به  پیش  می  برند که  زهرا خوش نظر یکی از  این زنان  کارآفرین موفق است که با وجود نگهداری و مراقبت  از همسر جانبازش به  این  امر مهم  در  بین  زنان  شهر ری  پرداخته است و با ایجاد مشاغلی کوچک به مرور زمان توانسته کار خود را گسترش داده و به عنوان یکی از کارآفرین های نسبتا موفق شناخته شود.

وجود فرزندان کوچک برای زنان سرپرست خانوار و پرهزینه بودن مهدهای کودک و عدم امنیت شغلی در برخی موارد از مشکلاتی است که بانوان سرپرست توانایی این را که در هر مرکزی  مشغول به کار شوند و کسب درآمدی داشته باشند  را ندارند از  این رو در مسجد فیروزآبادی، پایگاه امام رضا علیه السلام که توسط چند بانوی کارآفرین و خیر اداره  می شود به کار خشک و فریزری کردن سبزیجات مشغول به  کار شده اند که  در کنار کار فرزندانشان را نیز  به همراه  دارند.

DSC_1783

DSC_1778

حمایت های ما توانمندسازی زنان سرپرست و ایجاد اشتغال برای آنان است

زهرا خوش نظر فرمانده پایگاه مقاومت بسیج و بانوی کارآفرین که در جمع  صمیمانه و پرتلاش زنان این مرکز پذیرای ما بود با  اشاره به شروع  اولیه  این  کار بیان کرد: ما از ۷ – ۸ سال پیش این کار را شروع کردیم که اوایل در امین آباد ری مستقر بودیم و در آنجا متوجه شدیم که خیرین ۱۰ خانواده را تحت پوشش گرفته اند که بنده مشتاق شدم در این زمینه فعالیتی را آغاز کنم و زنان بیشتری را با ایجاد کارآفرینی تحت حمایت خودم بگیرم.

وی  با  اشاره  به  این که با استفاده از ظرفیت بسیج توانسته در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی قدم بردارد به خبرنگار تهران نیوز گفت: در این مسجد ۲۵ بانوی نیازمند و سرپرست خانوار را در این پایگاه به کار گیری کرده ایم که علاوه بر خودکفایی در برخی تولیدات منبع درآمدی برای زنان بی سزپرست ایجاد کند که شاید اندک اما برای کسانی که از سهم درآمدی زندگی فقط یارانه را دارند، غنیمت است.

DSC_8234

DSC_8214

DSC_8240

خوش نظر افزود: در مجموع حمایت های ما توانمندسازی و ایجاد اشتغال است که البته اولویت ما در محور توانمندسازی، به زنان سرپرست خانوار برمی گردد و ما تلاش می کنیم افراد را به این سمت سوق دهیم، زنانی که به دلایلی فاقد سرپرست هستند یا سرپرست مؤثری ندارند در صورت درخواست کار ما بدون هیچ چون و چرایی آنان را در اینجا به کارگیری می کنیم.

این بانوی بسجی و کارآفرین تصریح کرد: این کار به صورت خوجوش انجام شده و از  سالی که  به  این  فکر  افتادم تا  الان لحظه  ای  دست از کار نکشیدم  و همواره سعی کردم  در جهت تولید قدمی بردارم که البته  تاکنون  هیچ کمک  و دریافتی  از جایی  نداشته ام و  با ۴ خانم دیگر با مبلغ دویست هزارتومان تا یک میلیون  تومانی که پس انداز داشتیم کار  را شروع کردیم و توانستیم  به مرور به  این کار رونق دهیم.

خوش نظر با عشق و علاقه تمام برای این کار  وقت صرف کرده و حتی  برای تثبیت کار خود برای تمام این زنان پرونده تشکیل داده که از نظر بهداشتی و پزشکی نیز کنترل شده هستند.

بانوی کارآفرین با بیان  اینکه  از توانمند شدن  زنان توسط این پایگاه  کمال  رضایت  را  دارد می گوید: از سالی که ما به امر پوشش گیری و اقتصادمقاومتی مشغول شدیم به مرور زمان خانوارهایی که نیازشان برطرف شد و شغل مناسبی یاد گرفتند و منبع درآمدشان تثبیت شد به تدریج مستقل شدند و خانمهای دیگری را به کارگیری کردیم.

وی حتی  با وجود عدم بودجه کافی کار را متوقف نکرده و هر روز به سمت هر چه بهتر   و بیشتر شدن تولید پیش رفته و همراه  با تعدادی  از این زنان در سطح وسیعی سبزیجات و صیفی جات از قبیل  باقلا، نخود فرنگی، بادمجان و پیاز سرخ شده و اغلب مواد خوراکی مورد نیاز خانواده  ها را تهیه و به فروش می رسانند.

DSC_1792

محصولات تولیدی در خارج از کشور  نیز مشتری دارد

موضوعی که برای ما عجیب و جالب بود  اینکه  به گفته  خوش نظر محصولات تولید  شده مشتریان دائمی خود را دارد که حتی از خارج از کشور هم سفارش خوبی دارد.

وی دلیل این حجم مشتری که  در بیرون از مرزها هم متقاضی دارد را اینگونه بیان کرد:  محصولات مورد نیاز ما از قبیل سبزی و صیفی از باغهای اطراف به صورت مستقیم خریداری شده و در اینجا توسط این بانوان خشک، سرخ و فریزری میشود که لازم به ذکر است این کارها تماما با دست و به صورت کانلا بهداشتی انجام می شود و هیچ صنعتی در این تولیدات دخیل نیست و به اصطلاح چون با پنکه و آفتاب خشک می شود هیچ اشعه ای نداشته که همین سبب جلب توجه مردم به  این تولیدات شده  است.

این بانوی بسجی و کارآفرین گفت:  با فروش این محصولات و سودی که از این کار برای ما می ماند برای امور خیریه ای که در اختیار داریم  خرج می کنیم و حقوق این زنان فعال و زحمتکش را با همین سود پرداخت می کنیم و از نظر نهار هم در اینجا  در خور تواناییمان غذایی تهیه میکنیم و دور هم می خوریم.

خوش نظر از بیم به فروش نرسیدن محصولات و ضرر و زیان های احتمالی در ابتدا به صورت خیلی جمع و جور و کوچک کار آفرینی را شروع کرد تا اینکه از حدود ۲ سال پیش که مردم این مرکز را شناخته و خرید عمده ای می کردند به صورت جدی و پیگیر به تولید محصولات روی آورد تا جایی گه عنوان میکند؛ با فروش خوب محصولات  اکنون به جایی رسیدیم که چند برابر سال پیش به تولیدات ما افزوده شده و تمام محصولات با سفارش قبلی به فروش می رسد.

همسر جانبازم در  این راه برایم همراه  و کمک خوبی است

زهرا خوش نظر همسر عموحسن مهربان برنامه ماه عسل است که همسر جانبازش نیاز به سرزدن دائمی و مراقبت دارد و به گفته خودش به خاطر وضعیت همسر و رسیدگی به او در روز چندین بار حین کار به منزل رفته و به عمو حسن سر می زند که البته در دیدارها و مصاحبه های قبلی(اینجا) که با این زوج مهربان داشتیم مطمئن بودیم بانوی کارآفرین بدون مساعدت و همیاری همسرش نمیتوانست به این درجه از موفقیت و تلاش برسد و خوش نطر در این مورد کمک همسرش را بسیار شایان توجه می داند.

mahasal93_end_10

nf00372244-2

بدون چشمداشتی کار را به اینجا رساندم

این بانوی فعال و کارآفرین در پاسخ به این سوال در صورت اطمینان از فروش محصولات و گسترش کار از مسئولین چه انتظاری دارید گفت: من تا همین لحظه بدون هیچ چشمداشتی و با تکیه بر توانایی هایم کار را به جلو برده و به این سطح رساندم البته قبلا پیشنهاد وام به من شد اما بنده به دلیل ترس از به فروش نرفتن محصولات از دریافت وام ممانعت کردم اما اگر اکنون مسئولین یاری کنند هم وام در اختیار ما بگذارند و هم جایی درخور و بزرگتر به ما بدهند و مارا حمایت کنند قطعا کار به صورت وسیعی گسترش و بانوان بیشتری به کار گرفته می شوند.

۱۱۰ مددجو تحت پوشش پایگاه 

حیدری یکی از بانوانی که در این کار همراه و شریک زهرا خوش نظر است می گوید: خانم خوش نظر تمامی امور این مکان و مددجویان را برعهده دارد و با ایجاد این شغل توانسته  با کمک تعدادی از بانوان محصولاتی بهداشتی و به نوعی سنتی را به همگان ارائه کنند.

حیدری با بیان این که در خیریه ای که توسط خانم خوش نظر اداره می شود مددجوهای تحت پوشش داریم عنوان کرد: علاوه بر این که در این حوزه کارهای خیریه در دست انجام داریم حدود ۱۱۰ نفر مددجوی خانم تحت پوشش پایگاه هستند که تعدادی از آنها زنان سرپرست خانوار می باشند.

وی با اشاره به کمک و یاری حلقه های صالحین در امر این کارآفرینی گفت: علاوه بر کلاسهایی که در این پایگاه برای سنین مختلف بانوان برگزار می شود خواهران حلقه صالحین نیز در این مرکز به فعالیت های گروهی برای پاک کردن سبزیجات و صیفی جات و تهیه انواع ترشی و مربا و آبغوره و آبلیمو و بسیاری از فراورده های غذایی دیگر مشغول می باشند.