کارگران کارخانه قند ورامین درخواست دریافت فطریه داده اند

کارخانه قند ورامین یکی از اماکنی است که برای مردم این منطقه از جهات مختلف دارای اهمیت بسزایی است تا جایی که یکی از مناطق شهر ورامین با این اسم در بین مردم خوانده می شود.

ساختمان کارخانه قند ورامین یکی از آثار باستانی شهرستان ورامین است, از سوی دیگر چند نسل از مردم ورامین در این کارخانه فعالیت کرده و بازنشست شده اند.

کارخانه قند ورامین در زمان های مختلف فراز و فرودهای زیادی را به خود دیده است که در آخرین فرودی که می تواند از آن به عنوان سقوط نام برد, کارخانه به حالت تعطیل درآمده و بسیاری از کارگران آن بیکار شده اند و به تبع آن با مشکلات گوناگون اجتماعی و خانوادگی دست و پنجه نرم می کنند.

خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی ورامین ما به جهت اینکه با مشکلات این کارگران عزیز و زحمت کش ورامینی آشنا شود به سراغ یکی از اعضای شورای کارگری کارخانه رفت.

جعفر اردستانی رئیس شورای کارگری کارخانه قند ورامین به خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی ورامین ما گفت: در پایان سال ۹۴ کارخانه قند ورامین در مجموع ۲۸۰ کارگر داشت که از این تعداد ۲۰۰ نفر آنها قراردادی بودند که همگی امروز بیکار شده اند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۸۳ نفر در کارخانه به صورت رسمی در کارخانه مشغول فعالیت می باشند که ۳۳ نفر از آنها به صورت نگهبان و نیروهای شب گرد می باشند و مابقی نیز فقط حقوق پایه را دریافت می کنند.

رئیس شورای کارگری کارخانه قند ورامین بیان کرد: در تاریخ ۲۸ اسفند سال ۹۴ بعد از اینکه مسئولین کارخانه قند با کارگران تصفیه حساب کردند, کارگران اخراج شدند.

اردستانی در خصوص نظر مسئولین کارخانه بابت آغاز به کار مجدد آن نیز گفت: مسئولین کارخانه اعلام کرده اند که مجوز واردات شکر را به ما بدهند که اگر این امر صورت گرفت می توانیم به جای ۲۰۰ کارگر, ۴۰۰ نفر را مشغول به کار کنیم.

وی بیان کرد: مسئولین دولتی تقبل کردند که ۸۶ هزار تن شکر وارد کرده و در اختیار کارخانه قند ورامین قرار دهند ولی تا به امروز تنها ۲۵ هزار تن آن را در اختیار کارخانه قند ورامین قرار داده اند.

این کارگر با سابقه کارخانه قند ورامین تصریح کرد: در مرحله اول تعطیلی کارخانه قند ورامین کارگران زیر نظر بیمه بیکاری رفته و هزینه ای دریافت می کردند ولی بعد از وارد شدن ۲۵ هزار تن شکر و قول مسئولین امر, کارگران را از دریافت بیمه بیکاری خارج کرده و به کارخانه منقتل کردیم.

اردستانی ادامه داد: بعد از اینکه کارخانه پس از ۳ ماه فعالیت مجدداً از کار افتاد, سازمان تامین اجتماعی قبول نمی کرد تا کارگران مجدداً حقوق بیمه بیکاری بگیرند که در نهایت با پیگیری های بسیار زیادی و بعد از دوندگی های بسیار زیاد توانستیم سازمان تامین اجتماعی را مجاب کنیم تا به کارگران بیمه بیکاری دهد.

وی ضمن بیان اینکه در حال حاضر ۱۰۰ نفر از کارگران بیکار شده کارخانه قند بیمه بیکاری هم نمی گیرند گفت: از نماینده شهرستان خواسته ایم نامه ای به ما بدهد تا بتوانیم به مسئولین امر ارائه کنیم تا بخاطر مشکلات بسیار زیاد مالی به ما فطریه پرداخت کنند.

رئیس شورای کارگری کارخانه قند ورامین تصریح کرد: برخی از کارگران با قرض کردن از دیگران و پس اندازی که داشته اند پراید مدل پایینی خریدند تا مسافر کشی کنند ولی از سویی تاکسیرانی اجازه کار را به آنها نمی دهد و خودروهای آنها را متوقف می کنند و از سوی دیگر نیز وضعیت مسافرکشی نیز بسیار وخیم است.

اردستانی بیان کرد: یکی دیگر از همکاران نیز خودروی پیکان باری را خریداری کرده و به فروش سیب زمینی و پیاز مشغول بود که مامورین شهرداری ترازو و وسایل کار او را ضبط کردند و اجازه فعالیت به او را ندادند.