کندی روند اجرای ساخت مصلی ما را مایه تمسخر جهان اسلام می کند

به نقل از  تهران نیوز ، در حالی که حدود سی سال از دستور امام خمینی(ره) برای ساخت مصلی تهران جهت برپایی مراسمات مختلف مذهبی و سیاسی در تهران  می گذرد اما هنوز وضعیت مصلی تهران در کشمکش های بین واگذاری این پروژه به نهاد های مختلف در بلاتکلیفی به سر می برد.

با وجود آماده بودن قسمتی از مصلی بزرگ امام(ره) درهای آن به روی نمازگزاران بسته است و آنان باید برای برپایی نماز به خیابان های تهران اکتفا کنند این در حالی است که به راحتی اجازه برپایی نمایشگاه های مختلف داده می شود.

من از نمازگزاران خجالت می‌کشم

آیت‌الله موحدی کرمانی نیز چندی پیش در خطبه‌های نماز جمعه با انتقاد از روند کند ساخت مصلای تهران برای برگزاری مراسم نمازهای جمعه، گفت: “من از برادران عزیزی که متصدی مصلای تهران هستند، تقاضا می‌کنم هرچه زودتر بکوشند تا نمازگزاران بتوانند از مصلا استفاده کنند. ”

خطیب موقت نماز جمعه تهران بیان کرد: “من واقعاً از نمازگزاران خجالت می‌کشم که با حالت روزه در این ماه مبارک روی آسفالت داغ و مقابل آفتاب، مستمع خطبه‌های نماز جمعه هستند، متصدیان مصلا باید در این زمینه احساس مسوولیت کنند، چرا مصلا در جایگاه اصلی خود قرار نمی‌گیرد؛ مصلا یعنی محل نماز جمعه.”

وی همچنین خطاب به متولیان مصلای تهران تأکید کرد: “بدانید این مسأله ظلم به نمازگزاران جمعه تهران است که باید زیر آفتاب نماز بخوانند و به خطبه‌های نماز گوش فرادهند. من به شما هشدار می‌دهم که خداوند از این ظلم به‌سادگی نمی‌گذرد. سعی کنید هرچه زودتر مصلا را برای نمازگزاران جمعه تهران آماده کنید”

ساخت مصلی با صرف بودجه و زمان زیاد هنوز در روی زمین مانده است

یکی از مسئولان که خواست نامش فاش نشود با انتقاد از طولانی شدن ساخت مصلی تهران گفت: من واقعا از روند اجرای ساخت مصلی متاسفم که بعد از ۲۷ سال هنوز نتوانستیم ساخت این مکان مقدس را به اتمام برسانیم و مایه تمسخر جهان اسلام قرار گرفته ایم.

وی  با اشاره به این موضوع که ساخت مصلی با صرف بودجه و زمان زیاد هنوز هم در روی زمین مانده است خاطر نشان کرد: ساخت مصلی نباید این همه به درازا می انجامید و به جای تجمل گرایی، باید فرمان امام خمینی(ره) مبنی بر سادگی مصلی را اجرا می کردیم.

 شهرداری تهران هیچ گونه نقشی در روندساخت مصلی نداشته است 

سال گذشته  قالیباف در اینستاگرام خود خبری مبنی بر اتمام پروژه مصلای تهران قرار داد،  این در حالی است که  شهرداری تا کنون هیچ گونه نقشی در روندساخت مصلی نداشته است  با وجود اینکه شهردار تهران مازیار حسینی معاون فنی عمران را به سمت مدیر اجرایی پروژه مصلی قرار داد.

سازمان مجری ساختمانها و تأسیسات دولتی و عمومی وزارت راه و شهرسازی از سال ۱۳۸۵ کار ساخت مصلی بزرگ امام خمینی (ره) را تحویل گرفت و هم چنان این سازمان موظف به تکمیل این پروژه است.

مسئولین مدعی روند ساخت مصلی را به مردم گزارش بدهند

رحمت اله حافظی عضو شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گو با تهران نیوز با اشاره به این سخن امام خمینی(ره) که می فرمایند: سادگی مصلی باید یاد آور دوران صدر اسلام باشد گفت: متاسفانه ورود مصلی تهران به فضای تجمل گرایی و خروج از چارچوب های تعریف شده توسط امام خمینی(ره) سبب شده تا منابع و زمان زیادی برای ساخت آن صرف شود.

وی با اشاره به عملکرد ضعیف مجریان ساخت مصلی تهران خاطر نشان شد: متولیان امر با صداقت صحبت کنند و در صورتی که اشتباهیی در روند ساخت مصلی داشتند از مردم عذرخواهی کنند.

حافظی استفاده از فضای تکمیل شده مصلی برای برپای نمایشگاه های مختلف که هیچ گونه سنخیتی با اهداف مصلی ندارد را نادرست دانست و افزود: حداقل انتظار مردم از متولیان امر این است که از فضای تکمیل شده مصلی برای برپای نمازهای جمعه استفاده شود تا در طول تابستان و زمستان به جای برپای مراسمات مذهبی در خیابان ها در یک فضای مناسب نماز جمعه برپا شود.

وی با یادآوری پیام شهردار تهران در سال گذشته مبنی بر ورود شهرداری برای تکمیل مصلی بزرگ مام خمینی(ره) اظهار کرد: شورای اسلامی شهر تهران برای ورود شهرداری جهت تکمیل ساخت مصلی ، مصوبه ای داشت که این اجازه را به شهرداری می داد تا در روند ساخت این پروژه وارد شود این درحالی است که متولیان امر به جای استقبال از ورد شهرداری که بنا به دستور مقام معظم رهبری بود، یک واکنش ناشایست انجام دادند و پیشنهاد شورای اسلامی را نپذیرفتند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد : متولیان ساخت مصلی، بدون هیچ دلیل و استناد کارشناسی شده اجازه ورود شهرداری جهت تکمیل این مکان مذهبی را ندادند.

حافظی اذعان کرد: آقایانی که ادعا می کنند ما پیشرفت خوبی در ساخت مصلی داشتیم، یک تور خبری با حضور نمایندگان مردم در شورای شهر تهران بگذارند و روند ساخت مصلی را به مردم گزارش بدهند نه اینکه درها بسته نگه دارند و اجازه ورود کسی را ندهند.

وی عدم تامین منابع و گرفتن تملک خانه های اطراف مصلی به منظور ورود بخشی از طراحی تجمل گرایانه این پروژه به منازل مسکونی را مشکل اساسی در روند ساخت مصلی بزرگ امام خمینی(ره) برشمرد.

ورود مقام معظم رهبری به ساخت مصلی

مجتبی شاکری یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با تهران نیوز به روند ساخت مصلی و خارج شدن فضای آن از چارچوب های تعریف شده توسط بنیان گذار انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: مردم بعد از گذشت ۳۰ سال از روند ساخت مصلی هنوز باید در کف خیابان های تهران نماز جمعه را برگزار کنند این در حالی است که در این مکان مقدس انواع نمایشگاه های مختلف دایر می شود که هیچ گونه اهدافی با ساخت این پروژه ندارد.

این عضو شورای شهر تهران خاطر نشان شد: شورای اسلامی شهر تهران با توجه به مصوبه ای که در سال گذشته داشت، شهردار تهران را موظف کرد تا در روند ساخت مصلی با توجه به دستور مقام معظم رهبری وارد شود که وزارت راه و شهرسازی که متولی ساخت این پروژه است، این درخواست را نپذیرفت.

وی اذعان کرد: اگر مشکل ساخت این مکان توسط مجریان کنونی حل می شد که مقام معظم رهبری نیازی نمی دیدند که شهرداری وارد ساخت مصلی شود.

دست اندرکاران اصلی پروژه مصلی حاضر به پاسخگویی نشدند

بیش از ۲ دهه از شروع ساخت مصلی امام خمینی(ره) در تهران می‌گذرد که در این سال‌ها پیشرفت فیزیکی کار بسیار کم بود و هنوز هم تکلیف این پروه که قرار بود اعتبار معماری ایرانی_اسلامی باشد، مشخص نیست.

در دهه اول که از سال ۷۴آغاز شد و  تا سال ۸۴ادامه داشت، این مجموعه به‌صورت امانی احداث می‌شد اما هنگامی که در سال ۸۵ مصلای تهران به وزارت مسکن و شهرسازی واگذار شد، وعده تکمیل پروژه تا سال ۹۰در دولت دهم مطرح شد، البته به گفته مسئولان وقت به دلیل نبود اعتبارات کار به اتمام نرسید.

حال در بین این کشمکش های  بین شهرداری تهران و وزارت راه و شهرسازی مصلی امام خمینی تهران(ره) هنوز در بلاتکلیفی به سر می برد.

در پایان گفتنی است: بعد از پیگیری یک هفته ای برای تهیه مصاحبه با یکی از دست اندرکاران پروژه مصلی هیچ کسی حاضر به پاسخگو نشد و سازمان متولی از این کار امتناع کرد.