فعالیت 2400 کار آفرین اقتصادی در جامعه ایثارگری کشور

حجت الله امانی، مدیر کل اشتغال و کارآفرینی بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفتگو با اقتدار ملارد با اشاره به در اولویت قرار داشتن اجرای طرح‌های کارآفرینی گفت: یکی از اولویت‌ها و سیاستی بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی انجام آن است اجرای طرح‌های کار آفرینی و خود اشتغالی است تا بتواند با توسعه و ترویج فرهنگ کار آفرینی در بین جامعه ایثارگری با حمایت این قشر تأثیر گذار در عرصه اقتصاد مقاومتی نیز نقش آفرینی نماید.

وی با اشاره به تاثیر گذاری ایثارگران در حوزه‌های گوناگون به خصوص در حوزه اقتصاد افزود: اجرای طرح‌های کار آفرینی و خود اشتغالی در بین جامعه ایثارگر علاوه بر ترویج فرهنگ ایثار و فداکاری در بین مردم این پیام را دارد که عزیزانی که در سال‌های دفاع مقدس در جبهه حضور داشتند و توانستند ایثار خود را به جامعه نشان دهند امروز هم در این عرصه اقتصادی حضور پیدا می‌کنند و می‌توانند در واقع عملکرد مثبتی را در این عرصه از خود به منصه ظهور برسانند.

امانی با اشاره به جمعیت آماری کارآفرینان اقتصادی از میان جامعه ایثار گری کشور تشریح کرد: در کل کشور حدود 2400 کار آفرین وجود دارد که در بخش‌های مختلف فعالیت می‌کنند. تا به امروز در دو مرحله جشنواره کارآفرینان شاهد و ایثار گر برگزار شده است و توانسته‌ایم در این زمینه با امتیازات و برنامه‌های خاصی که چه بنیاد و چه دولت در زمینه ایثارگران داشته، زمینه کمک‌های تسهیلاتی را برای جامعه ایثارگر فراهم کنیم.

مدیر کل اشتغال و کارآفرینی بنیاد شهید و امور ایثارگران در پاسخ به سؤال خبرنگار اقتدار ملارد در خصوص نحوه پرداخت تسهیلات به جامعه ایثارگر تصریح کرد: تسهیلات در سه بخش خرد و کوچک، تسهیلات متوسط و تسهیلات در رابطه با صندوق توسعه ملی، که تسهیلات طرح‌های مولد است، پرداخت می‌گردد.

وی افزود: در بخش اول یک قسمت از سرمایه گذاری توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران که از محل صندوق خوداشتغالی و کار آفرینی تسهیلاتی ارائه می‌شود و در بخش دوم تسهیلاتی است که از محل کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان‌ها و صندوق توسعه ملی که سهمی خاص در بخش ریالی مثل بخش صنعت، کشاورزی و گردشگری برای جامعه هدف ما منظور کرده، پرداخت می‌گردد. در واقع افراد جامعه هدف را جهت استفاده از این تسهیلات معرفی می‌نماییم.

امانی با اشاره به فراهم سازی مشاوره‌های تخصصی برای کارآفرینان اذعان کرد: لازم است در بخش رشد و توسعه طرح‌های اشتغال زا و کارآفرین بیشتر تلاش کنیم. در این راستا نیاز است در بحث مشاوره‌های فنی تخصصی بیش از پیش ورود پیدا کنیم. باید کار آفرینان ما هدایت شوند و با اطلاعات روز آشنایی پیدا کنند.

وی با اشاره به لزوم توسعه طرح‌های اشتغال زا اظهار کرد: یک کار تولیدی به توسعه نیاز دارد. اگر این طرح‌ها توسعه پیدا کنند زمینه حضور و رشد آن‌ها فراهم می‌شود، در غیر این صورت این اقدام عملاً در یک مقطع، کار میان مدت برای انجام برنامه‌ها است.

این مقام مسئول در پاسخ به سؤال خبرنگار ما در خصوص برنامه‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران در خصوص رشد و تداوم طرح‌های کارآفرینی در جامعه ایثارگری اذعان کرد: در این راستا یک بخشی اصلی را در استان‌ها راه اندازی نمودیم. این بخش علاوه بر مشاوره‌های شغلی، مشاوره‌های فنی و تخصصی لازم را به متقاضیان ارائه می‌نماید. در سطح کل کشور این هسته‌ها فعال هستند و هر استانی در  این بخش از افراد صاحب نظر و صاحب تخصص و اطلاعات جهت ارائه خدمات به جامعه هدف خود استفاده می‌نماید.

وی افزود: در بخش دوم، اقدامی که در حال انجام  است تأسیس شرکت مشاوره می‌باشد تا افرادی که برای دریافت تسهیلات معرفی می‌شوند چه در تهیه طرح کسب و کار خود و چه در پیگیری امورات آن‌ها در امور بانکی، این شرکت خدمات خاص و ویژه‌ای برای جامعه ایثارگری منظور کند. اگر این شرکت تأسیس شود عملاً می‌تواند به افراد برای اجرای طرح کمک نماید.

امانی با اشاره به لزوم هدایت و حمایت افراد متقاضی برای ایجاد کارآفرینی گفت: تجربه نشان داده در سنوات گذشته از کل تسهیلاتی که برای کل جامعه ایثارگری منظور می‌شده، به جهت اینکه مجری طرح شاید صاحب اطلاعات نبوده و نتوانسته خودش را با شرایط تخصصی کار وقف دهد، تنها 30 درصد تحقق پیدا می‌کرده است.  با مرور زمان و با تشکیل این شرکت می‌توانیم فعالیت‌ها را هم روشن‌تر و هم هدایت‌ها را برای جامعه ایثار گری افزایش دهیم و زمینه‌ای را ایجاد کنیم تا کار آفرینان خودشان معرفی بشوند برای سایر جامعه ایثار گری برای اجرای طرح‌های خود اشتغالی.

وی با اشاره به اولویت کاری مدیریت اشتغال و کارآفرینی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: امروز بیشتر تمرکز کاری را برای مشاغل کوچک و متوسط قرار دادیم. در واقع سیاستی که خود دولت در این بخش بابت تأمین اشتغال به عنوان یک بحران پیش آمده در کشور در پیش گرفته است و ما هم در این بخش اولویت‌ها را با دولت تطبیق می‌دهیم  و به دنبال اجرای طرح‌های کارآفرینی و مولد هم هستیم.