موش‌هایی که قصد رفتن ندارند

سید محمدحسن محمودی: داشتن شهری تمیز و پاک همواره به‌عنوان یکی از دغدغه‌ها و برنامه‌های تصمیم گیران و مدیران شهری محسوب شده و فعالان این حوزه تلاش دارند تا با ارائه برنامه‌های عملیاتی به این هدف مهم دست پیدا کنند.

در این میان حضور برخی حیوانات و یا جانوران در فضا و محیط شهری، به‌صورت مستقیم چهره زیبای شهری را نشانه می‌رود و علاوه بر ایجاد ترس یا نگرانی در میان شهروندان، موجب ایجاد مشکلات بهداشتی می‌شود.

ورامین ازجمله مناطقی است که طی سال‌های گذشته همواره با معضل جولان موش در جوی‌ها و معابر خود دست‌به‌گریبان بوده است.

موش‌هایی که خیال رفتن ندارند

اگرچه طی سال‌های اخیر طرح‌های مختلفی برای مبارزه با موش‌های موجود در جوی‌های ورامین انجام‌شده اما همچنان شاهد حضور این حیوان در برخی مناطق شهری ورامین هستیم.

طرح ضربتی مبارزه با موش نیز در سال های اخیر در دستور کار شهرداری و معاونت خدمات شهری قرار گرفت اما همچنان شهروندان ورامینی شاهد حضور موش در برخی جوی‌های شهری هستند.

 معاون وقت خدمات شهری شهرداری ورامین در خردادماه سال گذشته از خرید ۴۰۰ کیلوگرم سم برای مبارزه به موش‌ها خبر داد و اظهار داشت: با توجه به آغاز فصل گرما و ازدیاد این جانواران موذی، شهرداری ورامین با اختصاص اعتباری بالغ بر ۱۶۰ میلیون ریال،  ۴۰۰ کیلو سم از جنس مرغوب  خریداری کرده تا  طرح ضربتی امحای موش‌ها در چند مرحله در مناطق  مختلف شهری آغاز شود.

محمد مهمان‌نواز افزود: در این طرح برای مقابله با موش‌ها و جانوران موذی و پاک‌سازی آن‌ها از سطح شهر، مکان‌های لانه گذاری موش‌ها در معابر، جوی‌ها و انهار در سطح شهر و پارک‌های محله‌ای و شهری شناسایی و به‌وسیله قرص‌های سمی طعمه‌گذاری می‌شود.

به هر ترتیب اگرچه خرید سم و طعمه‌گذاری از سوی شهرداری ورامین انجام‌شده اما همچنان شاهد حضور موش‌ها در جوی‌ها و معابر برخی مناطق شهری ورامین هستیم.

انتظار شهروندان ورامینی برای مبارزه با موش‌های سرگردان

علی خالصی یکی از شهروندان ورامینی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به انتظار شهروندان برای مبارزه با موش‌های سرگردان در منطقه اظهار داشت: موش‌ها در معابر و جوی‌هایی که نظافت نشده باشند، حضور پیدا می‌کنند و شست‌وشوی معابر به‌صورت منظم می‌تواند در این راستا مؤثر باشد.

وی با تأکید بر این نکته که حضور موش‌های سرگردان موجب تغییر چهره شهر خواهد شد، افزود: در این میان حضور موش‌ها در برخی جوی‌های ورامین، چهره شهر را تغییر می‌دهد و علاوه بر عدم انطباق با اصول بهداشتی، می‌تواند مشکلاتی را به وجود آورد.

خالصی با اشاره به‌ضرورت اجرایی شدن طرح‌های موفق برای مبارزه با موش‌های سطح شهر ادامه داد: از شهرداری انتظار می‌رود تا طرح‌های تأثیرگذار را برای مقابله با موش‌های سرگردان در جوی‌های ورامین اجرایی کند.

وی متذکر شد: داشتن شهری پاک و عاری از هرگونه آلودگی همواره خواسته و انتظار شهروندان هر شهر و منطقه ای بوده و مدیران و برنامه ریزان شهری باید از همه ظرفیت ها و پتانسیل های موجود برای تحقق انتظارات مردم استفاده کنند.

عزم شهرداری برای مبارزه با موش‌های سرگردان

شهرداری ورامین نیز با درک مشکلات این حوزه، طی روزهای اخیر طرح جدید مبارزه با موش‌های موجود در برخی جوی‌ها و معابر شهری را آغاز کرده است، طرحی که مسئولان شهری امیدوارند به نتیجه برسد.

بنرها و نوشته‌هایی نیز در مناطقی که این طرح اجرایی شده، از سوی شهرداری نصب شده تا علاوه بر آگاه شدن شهروندان از اجرایی شدن این طرح، زمینه جلوگیری از خطرات احتمالی برای شهروندان فراهم شود.

طرح مبارزه با موش‌های سرگردان در ورامین ادامه پیدا می‌کند

شهردار ورامین در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به این نکته که مدیریت شهری نیز در حوزه مبارزه با موش‌های سرگردان دغدغه دارد، اظهار داشت: تلاش داریم تا با اجرای طرح جدید و سم ریزی، با موش‌های موجود در جوی‌های برخی مناطق ورامین مقابله کنیم.

علی حیدریان با اشاره به آغاز طرح مبارزه با موش‌های سرگردان طی روزهای اخیر افزود: در این راستا طرح مبارزه با موش‌های سرگردان در شهر ورامین، طی روزهای اخیر آغازشده و با جدیت ادامه پیدا می‌کند و امیدواریم این طرح نتایج مطلوب و موردنظر شهروندان را به دست آورد.

شهردار ورامین با تأکید بر اطلاع‌رسانی صورت گرفته به شهروندان در خصوص اجرایی شدن طرح مبارزه با موش در منطقه یادآور شد: مکان‌هایی که طرح مبارزه با موش‌ها در آن اجرایی شده از طریق نصب بنر به اطلاع شهروندان و مردم رسیده و هشدارهای لازم نیز داده‌شده است.

همکاری مردم و اصناف در طرح مبارزه با موش‌ها ضروری است

وی همکاری مردم و اصناف را در طرح مبارزه با موش ها بسیار ضروری عنوان کرد و بیان داشت: باید اصناف وشهروندان همکاری جدی تری را با شهرداری انجام داده و از ریختن زباله های خود در داخل جوی ها و معابر شهری خودداری کنند تا زمینه حضور مجدد موش ها فراهم نشود.

حیدریان با تأکید بر این نکته که در تلاش هستیم تا انتظارات شهروندان در این زمینه تأمین شود، ادامه داد: مبارزه با موش های سرگردان، خواسته شهروندان ورامینی بود و به همین خاطر این موضوع در دستور کار شهرداری قرار گرفت و نتایج آن به اطلاع شهروندان خواهد رسید.

وی با اشاره به این نکته که شهرداری ورامین آماده دریافت پیشنهادات و نظرات مردم است، متذکر شد: شهروندان ورامینی از راه های گوناگون از جمله سامانه ۱۳۷ می توانند دغدغه ها وانتظارات خود را در این زمینه و یا هریک از مسائل شهری به اطلاع متولیان امر برسانند و تلاش می کنیم تا دغدغه های مردم منطقه را با استفاده از ظرفیت های موجود کاهش دهیم.

به هر ترتیب شهرداری طرح جدیدی را برای مبارزه با موش های انتخاب و در ورامین آغاز کرده است و شهروندان ورامینی نیز امیدوار هستند که این طرح به نتیجه برسند و در روزهای آتی شاهد جولان و حضور موش در برخی مناطق ورامین نباشند.

از طرف دیگر باید مردم و اصناف شهر ورامین نیز از ریختن زباله در معابر و جوی های شهری پرهیز کنند تا شاهد حضور موش ها در برخی مناطق شهری نباشیم.