۲۰۰ تومان حاصل دسترنج کشاورزان ورامینی

سید محمدحسن محمودی: شهرستان ورامین از دیرباز به‌عنوان یکی از قطب‌ها و مراکز اصلی کشت بادمجان در کشور به‌حساب آمده و مشتریان ویژه خود را دارد.

کیفیت بادمجان ورامین به حدی است که بسیاری از مردم استان‌های مختلف کشور، ترجیح می‌دهند تا از این محصول برای تهیه غذاهای خوش‌طعم ایرانی استفاده کنند.

کشاورزان سنتی ورامین از سال‌های دور تاکنون به کشت محصول بادمجان پرداخته‌اند، موضوعی که افزایش بیش‌ازحد کشت آن، مشکلاتی را برای بادمجان کاران ورامینی به همراه داشته است.

عدم رعایت توازن در نظام عرضه و تقاضا در محصول بادمجان ورامین، سبب شده تا در میدان میوه و تره‌بار شهرستان، هر کیلو بادمجان باقیمت ۲۰۰ تومان به فروش برسد و این قیمت نشان‌دهنده ضرر کشاورز ورامینی است.

وضعیت فروش بادمجان در ورامین مطلوب نیست

حسین امینی یکی از فعالان حوزه تره‌بار در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، وضعیت فروش بادمجان در ورامین را نامطلوب توصیف کرد و اظهار داشت: فروش هر کیلوگرم بادمجان در میادین و بازار با قیمت حدود ۲۰۰ تومان صورت می‌پذیرد.

وی با اشاره به هزینه های بالای کشت محصولات در حوزه کشاورزی  افزود: درحالی‌که کشاورزان هزینه‌هایی به‌مراتب بیشتر برای به ثمر نشستن محصولات خود پرداخته‌اند، اما مجبور هستند تا با توجه به وضعیت بازار و جلوگیری از ضرر مضاعف، محصولات خود را عرضه کنند.

امینی با ابراز تأسف از قیمت پایین خرید بادمجان از کشاورزان ورامینی ادامه داد: بدون تردید کشاورزانی که به کشت بادمجان پرداخته‌اند، دچار ضرر شده و باید فکری در این زمینه کرد.

فروش ۲۰۰ تومانی هر کیلوگرم بادمجان در ورامین سبب ضرر کشاورزان این شهرستان شده، موضوعی که بار دیگر عدم برنامه‌ریزی در کشت محصولات کشاورزی را یادآور می‌شود.

هزینه‌های کشاورزان با رقم فروش محصولات همخوانی ندارد

یکی از کشاورزان در این خصوص اظهار داشت: بادمجان کاران برای کشت محصول خود هزینه‌هایی نظیر کود، آب، دستمزد کارگر، بسته‌بندی و غیره را متحمل شده‌اند.

وی با اشاره به‌اضافه شدن هزینه باربری محصول بادمجان برای فروش در میادین میوه و تره‌بار افزود: در این میان باید کرایه حمل‌ونقل محصول به بازار را نیز موردمحاسبه قرارداد و بدین ترتیب کشاورزان برای کشت محصول بادمجان با رقم فروش فعلی دچار ضرر شده‌اند.

وی با تأکید بر این نکته که برخی از کشاورزان نزد خانواده‌های خود شرمنده می‌شوند، ادامه داد: بسیاری از کشاورزان بر روی سود فروش محصولات خود حساب بازکرده بودند و امروز باید دستان پینه‌بسته کشاورزان، خالی مانده و شرمنده خانواده‌ها شود.

این کشاورز ورامینی با اشاره به این نکته که بادمجان این منطقه آوازه‌ای بلند دارد، گفت: نباید اجازه داد که بادمجان کاران و کشاورزان فعال در این حوزه دلسرد شوند و باید حمایت‌های لازم از آنان صورت پذیرد.

وی بیان داشت: امیدواریم مسئولان فکری به حال کشاورزانی که به کشت بادمجان پرداخته‌اند، کرده و از آنان حمایت لازم را انجام دهند.

وزارت جهاد کشاورزی از کشت محصولات استراتژیک حمایت می‌کند

محمدحسین تاجیک مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ورامین نیز در پاسخ به این سؤال خبرنگار مهر که علت قیمت پایین خرید بادمجان از کشاورزان ورامینی اظهار داشت: بنده به‌عنوان متولی بخش کشاورزی شهرستان ورامین به کشاورزان توصیه کرده و بازهم می‌کنم که به کشت محصولاتی نظیر کلزا بپردازند که از سوی دولت بیمه‌شده و با قیمت تضمینی خریداری می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ورامین، حمایت از محصولات استراتژیک را بر عهده وزارت جهاد دانست و افزود: وزارت جهاد کشاورزی از کشت محصولات استراتژیک حمایت می کند و کشاورزان می توانند در این زمینه وارد میدان شوند.

فروش محصولاتی نظیر بادمجان و خیار بر اساس عرضه و تقاضا است

وی با اشاره به این نکته که بازار فروش محصولاتی نظیر بادمجان و خیار بر اساس عرضه و تقاضا است، ادامه داد: بازار محصولاتی نظیر بادمجان و خیار بر اساس نظام عرضه و تقاضا تشکیل و قیمت آن مشخص می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ورامین با تأکید بر این نکته که ورامین با کمبود منابع آبی روبرواست، گفت: کشاورزان باید از کشت محصولاتی نظیر هندوانه که به آب فراوانی نیاز دارد، خودداری کرده و بر روی کشت محصولات استراتژیک و مهم که مورد نیاز کشور است، سرمایه گذاری کنند.

تاجیک با اشاره به این نکته که هم اکنون بازار فروش وضعیت مطلوبی ندارد، یادآور شد: بنده  در میدان و بازار ورامین حاضر شدم و هم اکنون فروش بادمجان وضعیت مطلوبی را ندارد.

فروش بادمجان در ورامین برای هر کیلوگرم ۲۰۰ تومان است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ورامین افزود: در بازار نیز بادمجان با قیمت ۲۰۰ تومان برای هر کیلوگرم به فروش می رسد و این نشان دهنده آن است که کشاورزان باید با توجه به نیازهای موجود، به کشت بپردازند.

وی در  ادامه بار دیگر با تأکید بر این نکته که کشاورزان باید با کارشناسان حوزه جهاد کشاورزی ارتباط و تعامل داشته باشند، گفت: کشاورزان باید به توصیه ها و راهنمایی های کارشناسان حوزه جهاد کشاورزی توجه کنند.

ارتباط کشاورزان با کارشناسان موجب عدم مشکل در فروش محصولات کشاورزی می شود

تاجیک با تأکید بر برکات ارتباط مستمر کشاورزان با کارشناسان حوزه جهاد کشاورزی متذکر شد: کشاورزان باید برای کشت محصولات خود با کارشناسان حوزه جهاد کشاورزی ارتباط و تعامل برقرار کرده تادر فروش محصولات خود با مشکل مواجه نشوند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان با اشاره به این نکته که امروز مدیریت منابع آبی در عرصه کشاورزی امری ضروری و لازم است، یادآور شد: امروز یکی از برنامه های مهم در شهرستان ورامین آن است که کشت محصولاتی نظیر بادمجان و خیار در گلخانه انجام شود.

کشت گلخانه ای برای محصولاتی نظیر بادمجان گسترش پیدا کند

وی با تأکید بر ضرورت کشت گلخانه ای در محصولاتی نظیر بادمجان و خیار بیان داشت: کشت محصولاتی نظیر بادمجان و خیار در گلخانه، علاوه بر صرفه جویی در منابع آبی، بازدهی لازم برای کشاورزان را افزایش می دهد.

به هر ترتیب در سایه عدم توجه به نیاز بازار و عدم توازن میان عرضه وتقاضا، کشاورزانی که به کشت بادمجان در ورامین پرداختند، متضرر شده و نتوانستند سودی در عرصه کشاورزی نصیب خود کنند.

عدم فروش مناسب محصول بادمجان در ورامین بار دیگر ضرورت برنامه ریزی و استفاده از دانش علمی را در کشت محصولات کشاورزی یادآور می شود تا در بازار فروش، دستان پینه بسته کشاورزان خالی نماند.