شهرستان۴۵۰هزارنفری ملاردفاقدتخت بیمارستانی

ناصر رمضانی: شهرستان ملارد با قریب به ۴۵۰ هزار نفر جمعیت، یکی از مهاجرپذیرترین مناطق این خطه (غرب استان تهران) به شمار می‌رود که با چنین حجم انبوه جمعیتی، فاقد تخت بیمارستانی است.

بسیاری از مردم ساکن در این منطقه و اکثریت قریب به‌اتفاق مسئولان شهرستانی و محلی، معتقدند که بیمارستان در صدر نیازها و ضروریات این منطقه قرار دارد.

کوروش پورهرمز یکی از ساکنان این شهرستان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت:در صورت نیاز مردم این منطقه به بیمارستان و ضرورت بستری شدن، ملارد هیچ‌گونه امکاناتی در این خصوص ندارد و نزدیک‌ترین محل دسترسی به دریافت خدمات، شهرستان شهریار است که این منطقه نیز همواره با انبوهی از متقاضیان دریافت خدمات درمانی مواجه است.

وی افزود:عدم تناسب و تعادل میان ضریب تقاضا و امکانات موجود، باعث می‌شود در بسیاری از موارد با طی مسیر طولانی، از بیمارستان‌های کرج و تهران استفاده شود که این وضعیت در مواقع اضطراری با مخاطرات جدی و اساسی توأم خواهد شد.

این شهروند ملاردی ساکن در منطقه سرآسیاب گفت: مطالبه بیمارستان در تمامی سخنرانی‌ها، اظهارنظرها و مصاحبه‌های مطبوعاتی مسئولان ملارد و دیدارهای مردمی مطرح می‌شود، لذا همچنان شاهد حصول توفیقی تأثیرگذار در این عرصه نیستیم.

پور هرمز عنوان کرد:بنده بنا بر شرایط شغلی که دارم به بسیاری از مناطق استان تهران سفر می‌کنم و با مقایسه میان جمعیت و امکانات موجود، باید گفت که یکی از محروم‌ترین شهرستان‌های این استان، محدوده ملارد است که می‌طلبد مسئولان دستگاه‌ها و نهادهای فرادستی، توجه ویژه‌تری را به این خطه لحاظ کنند.

بیمارستانی که مردم ملارد آرزوی تکمیل آن را دارند

هفت شهر غرب استان تهران فاقد امکانات مناسب درمانی است

محمد محمودی شاه‌نشین، نماینده مردم شهریار، قدس و ملارد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به نیاز جدی شهرستان‌های غرب استان تهران به توسعه زیرساخت‌های درمانی عنوان کرد:با نگاهی اجمالی به غرب استان تهران و حوزه انتخابیه شهریار، قدس و ملارد، به‌روشنی درمی‌یابیم که هفت شهر این خطه، فاقد امکانات درمانی مناسب است که این وضعیت نگران‌کننده به نظر می‌رسد.

وی افزود: در حال حاضر بیمارستان‌های ملارد و قدس با پیشرفت فیزیکی اندکی مواجه هستند و تنها بیمارستان امام خمینی(ره) شهریار به لحاظ پیگیری ویژه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصدی از شرایط مطلوب‌تری برخوردار است.

نماینده مردم شهریار، قدس و ملارد  در مجلس گفت:بیمارستان‌های ملارد و قدس هرکدام به حداقل ۱۵ میلیارد تومان اعتبار نیازمند هستند که این میزان، بدون احتساب هزینه تجهیز آن برآورد شده است.

محمودی شاه‌نشین عنوان کرد:در سال جاری پنج میلیارد تومان برای هر یک از بیمارستان‌های ملارد و قدس در نظر گرفته‌شده که آن‌هم تنها بر روی کاغذ مرقوم شده و در صورت تزریق آن، پیشرفت قابل‌توجهی حاصل نمی‌شود.

وی افزود:تنها بیمارستان فعال در شهرستان قدس نیز تحت پوشش تأمین اجتماعی ارائه خدمات می‌کند که امکانات آن بسیار ضعیف است و بر اساس وعده رئیس سازمان تأمین اجتماعی کشور، مقرر شده جایگزینی برای این مرکز درمانی در قالب بیمارستان ۱۰۰ تختخوابی در نظر گرفته شود که متأسفانه دفاتر فنی و شرکت مربوطه در این خصوص تعلل به خرج می‌دهند.

عده‌ای در مسیر اهداف دولت گام برنمی‌دارند

نماینده مردم شهریار، قدس و ملارد با اشاره به وعده‌هایی که پیش‌ازاین برخی مسئولان در خصوص احداث و راه‌اندازی بیمارستان‌ها داده بودند، عنوان کرد:متأسفانه برخی در لباس دولت، در مسیر و اهداف دولت حرکت نکرده و با طرح وعده‌های بی‌اساس، هزینه ایجاد می‌کنند.

وی افزود:بدون تردید، محدودیت‌های اعتباراتی در کُندی روند پیشرفت بیمارستان‌های قدس و ملارد بی‌تأثیر نبوده، اما نباید ازنظر دور داشت که بخش عمده عدم حصول توفیقات در زمان مقرر، ناشی از کم‌کاری‌هایی است که می‌طلبد تجدیدنظر لازم در این خصوص لحاظ شود.

محمودی شاه‌نشین گفت:مقرر است به‌زودی جلسه‌ای با معاون رئیس‌جمهور(محمدباقر نوبخت) برگزار و در این نشست، مشکلات مرتبط با مسائل درمانی غرب استان تهران به نحو دقیق‌تری بررسی شود.

کاهش قیمت نفت تأمین اعتبار پروژه‌ها را دشوار ساخته است

معاون فرماندار ملارد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به عدم امکان بهره‌برداری از بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی این شهرستان در سال جاری عنوان کرد:نیاز به بیمارستان در منطقه اشاره‌شده، مطالبه‌ای است که تمامی مسئولان و مردم در خصوص آن اتفاق‌نظر دارند.

مجتبی شاهقلیان افزود:در سال گذشته و با حضور هیئت دولت در غرب استان تهران و به طور مشخص در شهرستان ملارد، رئیس‌جمهور به این نیاز و مطالبه جدی که از قریب به دو دهه پیش مغفول مانده بود پاسخ داد و مقرر شد در صورت تأمین اعتبارات موردنیاز، بهره‌برداری از بیمارستان در سال ۹۵ محقق شود که با عنایت به محدودیت‌ها و مشکلات اعتباراتی، چنین امری میسر نیست که البته در این تعویق، عوامل دیگری نیز مؤثر بوده است.

شاهقلیان گفت:کاهش قیمت نفت یکی از دلایل تأثیرگذار در مشکلات اعتباراتی به شمار می‌رود که نمی‌توان از نقش تعیین‌کننده آن به‌سادگی گذشت.

 

وضعیت احداث بیمارستان ملارد علیرغم پیگیری های صورت گرفته

وی افزود:با همه این اوصاف، بیمارستان شهرستان ملارد نیز مانند برخی از پروژه‌های دیگر با مشکلات اعتباراتی و کم‌کاری‌هایی از سوی پیمانکار پروژه مواجه شده که مجموعه این عوامل در کندی روند پیشرفت  پروژه مرکز درمانی ملارد تأثیرگذار بوده است.

 ریشه مشکلات و کمبودهای شهرستان ملارد در دو دهه گذشته است

معاون فرماندار ملارد بابیان مهاجرپذیری شهرستان ملارد و رشد فزاینده جمعیت در طول ۲۰ سال گذشته عنوان کرد:نمی‌توان گفت که این نیازها، کاستی‌ها و کمبودهابه‌صورت آنی به وجود آمده و در این نارسایی‌ها، کم توجهی‌هایی نیز در طول دو دهه گذشته وجود داشته که امکان رفع و تأمین تمامی نیازهای مرتبط با این شهرستان به‌یک‌باره امکان‌پذیر نیست.

وی افزود:تلاش ما و دولت بر این رویکرد استوار است که حتی‌الامکان و با عنایت به توانایی و بضاعت موجود، حداکثر بهره‌وری و توسعه حاصل شود که اجرای طرح‌ها و پروژه‌های سازنده‌ای همچون گازرسانی به مناطق محروم این شهرستان (اخترآباد) از نمونه‌های آن به شمار می‌رود که این رویه و رویکرد در خصوص پروژه بیمارستان شهرستان ملارد نیز صدق می‌کند و امیدواریم با تدابیری که طراحی می‌شود، بهره‌برداری از این طرح با تسریع زمانیِ هر چه بیشتری همراه شود.

تقویت مشارکت بخش خصوصی محدودیت‌های اعتباراتی را پوشش می‌دهد

ضرورت راه‌اندازی بیمارستان و اصرار بر تأمین آن از مطالباتی است که در طول سال‌های گذشته، به‌جز ثابت تمامی سخنرانی‌های مسئولان شهرستانیِ ملارد، قدس و شهریار تبدیل‌شده و همچنان نیز با جدیت بر لزوم راه‌اندازی و بهره‌برداری از این طرح‌ها تأکید می‌شود.

بدون تردید تأخیر در راه اندازی بیمارستان، موردعلاقه هیچ‌کدام از مسئولان، نهادها و دستگاه‌های مسئول نیست، زیرا تأمین آن علاوه بر پاسخگویی به نیازهای مردم در حوزه درمان و سلامت، برگ زرینی از عزم و عملکرد دستگاه‌های متولی برای رفع این نیاز ضروری به شمار خواهد رفت.

به نظر می‌رسد با شرایط موجود، یکی از بهترین راهکارهای رفع این کمبودها در غرب استان تهران به مشارکت و جذب سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی معطوف می‌شود.

راهکاری که معاون فرماندار ملارد نیز به آن اشاره می‌کند و ظاهراً پیگیری آن در دستور کار قرار دارد، موضوعی که امکان اجرای آن در شهرستان قدس نیز غیرممکن نخواهد بود.

در این میان نباید از مشارکت خیرین نیز به‌سادگی گذشت که می‌طلبد با اتخاذ تدابیری ویژه و مؤثر برای جذب کمک‌ها و همیاری‌های خیرین اقدام شود، راهکاری که در منطقه شهریار و در خصوص بیمارستان امام خمینی (ره) این شهرستان نیز در دو سال اخیر مدنظر قرارگرفته و ثمرات آن نیز در پیشرفت فیزیکیِ هر چه بیشتر این پروژه(در مقایسه با بیمارستان‌های قدس و ملارد) ملموس و محسوس به نظر می‌رسد.