پرند امکانات آتش نشانی ندارد

نبود امکانات و تجهیزات در مرکز آتش نشانی پرند موجب شده است تا  هر چه آتش سوزی در پایتخت مسکن مهر ایران رخ می دهد با تخریب کامل همراه شود.

آتش سوزی گسترده شهر بازی کودکان، آتش سوزی دو باب مغازه در مسکن مهر آفتاب، آتش سوزی شهرک صنعتی پرند و آتش سوزی هفته گذشته مسکن مهر مپسا از این دست حوادث در پرند هستند.

خبرنگار مهر در گفت وگو با سعید بیات فرماندار رباط کریم، پژمان ملکی مدیر آتش نشانی و علی اکبر طاهری مدیر شرکت عمران پرند به این موضوع پرداخته است.

در برج های مسکونی پرند تدبیری برای مقابله با اطفای حریق اندیشیده  نشده استپژمان ملکی،  مدیر آتش نشانی شهر جدید پرند در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه حوادث ناگواری در کمین ۱۲۰ هزار واحد مسکن مهر در پرند است، گفت: بیشتر مسکن های مهر شهر پرند که به مردم واگذار شده است، بدون تأییدیه ایمنی از سوی مرکز آتش نشانی بوده و حتی فازهای شش و برخی از ساختمان های فاز چهار که تازه تحویل داده شده اند نیز بدون تأییدیه سازمان های مربوطه است و ضروری است تا نهادهای دولتی برای تجهیز این ساختمان های مسکونی، اقداماتی همچون ساخت ایستگاه های آتش نشانی و یا قرار دادن کپسول های اطفای حریق را انجام دهند.

مدیر آتش نشانی پایتخت مسکن مهر ایران با اشاره به اینکه چنانچه طبقات نخست برج های مسکونی مهر  آتش بگیرند، باقی طبقات هم آسیب پذیر هستند، افزود: دود حاصله از آتش سوزی از طبقات پایین تر باعث می شود تا افرادی که در طبقات بالا زندگی می کنند، دچار تنگی نفس شوند چرا که پنجره این ساختمان ها غیر اصولی نصب شده و نیم متر پایین تر از سقف است و این امر باعث انباشته شدن دود در راهروها و منازل مسکونی می شود.

واگذاری پنج قطعه زمین برای توسعه آتش نشانی در پایتخت مسکن مهر ایران عملیاتی نشد

 وی افزود: در این موقع است که ساکنان باید از پله های اضطراری فرار کنند ولی وجود وسایل و تجهیزات دست دوم که ساکنین در راهروهای خود انباشته اند این امر را مشکل می سازد، اگرچه سال گذشته نسبت به پاک سازی راهروها از وسایل اقدام کردیم، ولی باز هم این خروجی ها تبدیل به انباری شده و بهتر است تا مدیران بلوک ها به نظافت راهروها توجه و نظارت بیشتری داشته باشند و شرکت عمران هم حداقل تجهیزات اطفای حریق را برای ساختمان ها ایجاد کند.

ملکی همچنین در خصوص غیر استاندارد بودن محوطه های مسکن مهر در شهرک آفتاب و دیگر فازهای مسکن مهر پرند گفت: اگر حادثه ای در شب برای مجتمع های مسکونی رخ دهد، قدرت مانور مأموران اطفای حریق برای مقابله با حوادث کمتر می شود و این به دلیل وجود خودروهای ساکنین است که برای استراحت به منازل خود مراجعه کردند و خودروها را مقابل بلوک ها پارک می کنند، هر چند نباید تجاری کردن زمین های نزدیک به بلوک ها را هم نادیده گرفت، تجاری کردن این زمین ها باعث می شود تا اگر حادثه غیر مترقبه ای رخ دهد،   خسارت بیشتری به مردم وارد شود، چرا که فضای کمتری برای مانور و گروه های امداد و نجات مهیا است.

تجاری کردن فضای زمین های اطراف برج های مسکونی در پرند اشتباهی است که از سوی شرکت عمران صورت گرفته و در زمان بروز حادثه نمی توان به راحتی کمک رسانی کرداین مدیر نمونه آتش نشان استان تهران با انتقاد از عملکرد شرکت عمران در توسعه نیافتن زیرساخت های آتش نشانی در مسکن های مهر، یادآور شد: مدیریت شرکت عمران پرند در آذرماه ۹۴ وعده مصوب شده واگذاری پنج قطعه زمین برای توسعه آتش نشانی در پایتخت مسکن مهر ایران را داد و علاوه بر آن تأکید کرد که تجهیزات لازم برای این امر اختصاص پیدا می کند که این وعده ها عملیاتی نشد، در حالی که آتش نشانی پرند نیازمند ساخت ایستگاه در فازهای چهار، پنج و شش مسکن مهر است تا بهتر بتواند با حوادث روبرو شود و مردم بیش از این متضرر نشوند.

 ملکی با بیان اینکه تنها مرکز آتش نشانی پرند از سال ۸۵ و به صورت پیمانکاری فعالیت خود را شروع کرده است، گفت: هر چند واحدهای آتش نشانی در همه شهرها زیر نظر شهرداری است ولی تنها مرکز آتش نشانی پرند از همان ابتدای شروع فعالیت خود  و با داشتن ۳۰ پرسنل به صورت پیمانکاری اداره می شد و تغییر و تحولات اداری در پرند اجازه نداد تا این واحد خدماتی بتواند مسیر درست خود را طی کند، چرا که هر شخص مسئول به نوعی در برگزاری مناقصه های آتش نشانی خرده می گرفت و در نهایت امروز شاهد هستیم که پرسنل آتش نشانی بیمه نیستند و چند ماه است بدون حقوق به تلاش خود ادامه می دهند.

ملکی در پاسخ  به این سوال که آیا سازمانی شدن آتش نشانی پرند مشکلی از کار پرسنل و مبارزه با اطفای حریق باز می کند، گفت: این تصمیمی است که شورای اسلامی شهر پرند گرفته و نظرات خودشان را هم به استانداری ابلاغ کردند، اما باید دانست سازمانی شدن آتش نشانی پرند دردی از مشکلات مردم و پرسنل آن حل نمی کند، ما باید به این فکر باشیم تا تجهیزات را مهیا سازیم و مرکز آتش نشانی به زیر مجموعه شهرداری اضافه شده تا بیمه و حقوق ۵۴ پرسنل که اکنون مشغول خدمت هستند، مهیا شود و سپس به فکر سازمانی بودن آن باشیم، هر چند استانداری هم در این خصوص قوانین خاص خود را دارد.

وی در این خصوص که چگونه با نبود امکانات به مبارزه با اطفای حریق می روید، اظهار داشت: درست است که تجهیزات لازم برای مبارزه با حریق را نداریم، ولی در حریق های بزرگ مثل حریقی که در شهرک صنعتی پرند رخی داد، موفق شدیم با انجام تدابیری، از گستردگی آن در دیگر واحدهای تولیدی و وقوع فاجعه ای بزرگ جلوگیری کنیم، اما نباید فراموش کرد، داشتن تجهیزات به خصوص نردبان بالابر یکی از نیازهای مبرم در اطفای حریق در پایتخت مسکن مهر ایران است.

از سوی دیگر سعید بیات، فرماندار رباط کریم با اشاره به اینکه مشکلات موجود در پایتخت مسکن مهر ایران را با نگاه ویژه ای دنبال می کنیم، به خبرنگار مهر گفت:  با تأسی از فرمایشات مقام معظم رهبری و امکانات و منابع محدود، تلاش می کنیم تا مشکلات موجود در شهر جدید پرند همچون تجهیز مرکز آتش نشانی آن مرتفع شود.

بیات  با اشاره به اینکه به زودی شورای تأمین در پرند تشکیل می شود، افزود:حوادث اخیر و مشکلات پیش روی مردم پرند باعث شد تا معاون امنیتی استاندار تهران را برای بازدید میدانی به پرند دعوت کنیم تا مشکلاتی که ساکنان این شهر با آن روبرو هستند را از نزدیک لمس کنند.

نگاه دولت به پایتخت مسکن مهر ایران مثبت است

فرماندار رباط کریم  با اشاره به اینکه نگاه دولت به پایتخت مسکن مهر ایران مثبت است، اظهار داشت:اکنون ظرفیت دولت بسیج شده است تا بر اساس منابع و امکانات موجود، ساماندهی مناسبی در پرند صورت پذیرد و دیدار اخیر استاندار تهران ازپرند به منظور تسریع در کارهای اجرایی انجام شد.

بیات با بیان اینکه تقویت مراکز درمانی، آتش نشانی و تأمین روشنایی پرند در دستور کار فرمانداری است، یادآور شد:به منظور حل مشکلات  اجتماعی و اقتصادی در پرند، تصمیم گرفته شده است تا ستاد ساماندهی جوانان شهرستان در پرند ایجاد شود.

وی افزود: چهارشنبه نشستی با عنوان شورای تأمین در پرند برگزار می شود و پس از بررسی مشکلات و موانع، تصمیمات عملیاتی اتخاذ خواهد شد که ایجاد بخشداری و یکپارچگی در پرند یکی از این موارد است و  همچنین به زودی دفتر فرمانداری رباط کریم در پرند مستقر خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پایتخت مسکن مهر ایران با افق جمعیت یک میلیونی خود، صاحب فرمانداری خواهد شد یا خیر، تأکید کرد: سیاست دولت چابک سازی و توسعه کیفی است و ما تلاش می کنیم تا مشکلات موجود را حل و محصول محوری را هدف خود قرار دهیم، از این رو است که تلاش داریم، یکی از معاونت های فرمانداری را در پرند مستقر و آن را مجهز به بخشداری کنیم.

فرماندار رباط کریم با اشاره به اینکه امروز پرند نیازمند یک مدیریتی است، گفت: اینکه شهرداری و شرکت عمران پرند، شهر را با همدیگر اداره می کنند، درست نیست و تلاش ما بر این است تا شهر را فاز بندی و به صورت مرحله ای تحویل شهرداری دهیم و اگر این امر تسریع شود، بسیاری از مشکلات پرند حل خواهد شد.

آتش نشانی پرند به سوی سازمانی شدن گام بر می دارد و با توجه استانداری و دولت به تجهیزات روز دنیا مجهز خواهد شدبیات در خصوص مجهز کردن تنها مرکز آتش نشانی پایتخت مسکن مهر ایران به خبرنگار مهر گفت: آتش نشانی پرند متناسب با وسعت و جمعیت پرند نیست و در تلاش هستیم تا شکل سازمانی به آن بدهیم و امکانات لازم را برای مبارزه بهتر با اطفای حریق فراهم کنیم.

فرماندار رباط کریم افزود: سه ماه پیش جلسه ای با مدیر شرکت عمران برگزار و وی قول خرید ۵۰ دستگاه اتوبوس و پنج سری ماشین آلات و تجهیزات آتش نشانی را داد اما هنوز محقق نشده است.

علی اکبر طاهری مدیر شرکت عمران شهر جدید پرند نیز  در این زمینه اظهار داشت:مدیران انتظار اعتبار بخشی به صورت نقدی را نداشته باشند، چرا که کار ما تهاتری است و می توانیم زمین و اراضی در این خصوص واگذار کنیم.

تأمین مدرسه و فرهنگسرا وظیفه شرکت عمران نیست

وی افزود: از طرفی شرکت عمران بزرگترین ملاک دولتی است و سازمان حسابرسی و بازرسی نظارت زیادی بر آن دارند و از طرف دیگر تأمین مدرسه، فرهنگسرا، روشنایی و دارالقرآن وظیفه عمران نیست و این موارد را باید وزارتخانه های مربوطه  مهیا سازند.

طاهری ادامه داد: مدرسه را باید سازمان نوسازی مدارس  و دارالقرآن را باید ارشاد بسازد و تحویل دهد، اکنون هم که این همکاری ها را انجام داده ایم و برخی زیرساخت ها آماده و بهره برداری شده، سازمان بازرسی برای ما نامه ارسال کرده است.

مدیر عامل شرکت عمران پرند از واگذاری اراضی ویژه برای آتش نشانی مسکن مهر خبر داد و گفت با حضور نمایندگان دادگستری این زمین ها واگذار می شودوی اضافه کرد: همه این دغدغه ها را به مراتب بالاتر اعلام کردیم و گفتیم که پرند، پردیس نیست و دغدغه ما زیرساخت ها است.

طاهری تأکید کرد: ما ۲۰۴ برج ۱۴ طبقه در شهرک آفتاب و ۱۱۵ برج ۱۴ طبقه در فاز شهرک آسمان مسکن مهر داریم که نیازمند توسعه امور حمل و نقل، فضاهای فرهنگی و انتظامی هستند.

وی در خصوص مجهز کردن تنها مرکز آتش نشانی پرند اظهار داشت:همانگونه که مدیر آتش نشانی پرند برای وضعیت زمین های آتش نشانی و مصوبات انجام شده در این خصوص عنوان کردند، ما آماده ایم تا با حضور کارشناسان این حوزه و نمایندگان دادگستری، زمین های مربوطه را که به ارزش هفت الی هشت میلیارد تومان است را در فازهای تعیین شده، تحویل دهیم.

مدیر شرکت عمران پرند افزود: مشکلات و دغدغه های موجود در پرند زیاد  بوده و این امر نیازمند یک معین ویژه دولت برای مسکن مهر پرند است تا با داشتن اختیارات لازم، گامی به سوی توسعه پایتخت مسکن مهر ایران برداشته شود.

وی ادامه داد: پرند امروز نیازمند یک رئیس جمهور کوچک است، یک مدیریت مجوز دار که با نظارت سازمان های مربوطه همراه بوده، می تواند دغدغه های موجود را حل کند و اینکه شرکت عمران پرند به رفع مشکلات بپردازد، خواسته ای بزرگ است.

وی در خصوص یکپارچگی شهر پرند گفت: شرکت عمران پرند این آمادگی را دارد تا مدیریت شهر را به صورت یکپارچه در اختیار شهرداری قرار دهد.

به هر ترتیب امروز شهر جدید پرند و ساکنان آن نیازمند توجه جدی مسئولان هستند تا زیرساخت های موجود در این منطقه در عرصه های گوناگون رشد و توسعه پیدا کند.