وقتی فاضلاب‌های صنعتی هم نفس نصیرشهر را می‌گیرد

مشکلات در غرب استان تهران بیداد می‌کند؛ چندی پیش سرمای زمستان بود که کارتن‌خواب‌ها را مجبور به زندگی در اطراف و درون گورستان بزرگ نصیرآباد باغستان در حومه شهریار کرد؛ موضوعی که نه تنها دل هر بیننده‌ای را به درد می‌آورد؛ بلکه جدا از تفسیرها و سوء‌استفاده برخی‌ها، حاکی از شدّت مشکلات و معضلات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و... بود؛ امّا این تنها قصه مردم غرب استان تهران نیست؛ اگر سرمای زمستان 50 کارتن‌خواب را روانه گورستان نصیرآباد شهریار کرد؛ اکنون فاضلاب صنعتی رها شده در نصیرشهر رباط‌کریم جان کودکان، جوانان، مردان و زنان کل منطقه نصیرشهر را تهدید می‌کند و اگر مسئولان به فکر نباشند؛ نصیرآباد دیگری این بار در نصیرشهر رقم خواهد خورد. عدم رسیدگی به وضعیت زیرساخت فاضلاب در شهرک صنعتی نصیرآباد شهرستان رباط‌کریم و رهاسازی فاضلاب صنعتی ضمن تخریب محیط‌زیست، شهروندان این منطقه را با مشکلات بسیاری روبه‌رو کرده است. 

در همین زمینه حجت‌الاسلام عادل قاسمی عضو شورای اسلامی نصیرآباد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: رها کردن فاضلاب شهری در انتهای شهرک نصیرآباد برخی از پروژ‌ه‌هایی که با همه کمبودها و مشکلات اقتصادی انجام‌شده است، را تحت‌الشعاع قرار داده، که عدم توجه به این مقوله میلیاردها ریال هزینه دربر دارد، و همچنین موجب می‌شود که در روند پیشبرد برخی دیگر از پروژه‌ها نیز مشکل ایجاد شود.

وی ادامه داد: برای احداث کمربندی احداث ‌شده در نصیرشهر که از جمله راه‌های مواصلاتی در منطقه به شمار می‌آید، هزینه‌های بسیاری صورت گرفته؛ اما متأسفانه این محور هم‌اکنون در حال تخریب است.

عضو شورای اسلامی نصیرشهر عنوان کرد: کمربندی وهن‌آباد یکی از پروژه‌هایی بود که به مناسبت دهه فجر امسال قابلیت افتتاح را دارا بود، که رهاسازی فاضلاب موجب تخریب این پروژه شده است، که امیدواریم مسئولان شهرستان به ویژه شهرک صنعتی در پی پاسخگویی به این معضل بوده و از خسارت‌های بیشتر جلوگیری کنند.

قاسمی با اشاره به آسیب‌های ناشی از این فاضلاب‌ها گفت: از دیگر موضوعات آسیب‌رسانی این فاضلاب صنعتی به پارک جنگلی 85 هکتاری است که در صورت مدیریت نشدن می‌تواند عوارض زیست‌محیطی بسیاری را به همراه داشته باشد، که نه‌تنها فردا بلکه امروز نیز برای جلوگیری از آن دیر شده است.

وی تصریح کرد: تاکنون پیگیری‌های متعددی از سوی شورای اسلامی شهر و شهرداری انجام‌ شده است؛ اما هنوز اقدامی توسط مجموعه شهرک صنعتی صورت نگرفته و با توجه به این‌که هیچ عوارضی هم از این مجموعه به شهر تعلق نمی‌گیرد، این عدم رسیدگی موجب بار مالی اضافی به نصیرشهر می‌شود که به‌طور حتم این صرف هزینه از بیت‌المال به این صورت غیرقابل‌بخشش است.

عضو شورای اسلامی نصیرشهر عنوان کرد: در جلسات متعددی که با مجموعه شهرک صنعتی داشتیم، لزوم بهبود وضعیت فاضلاب صنعتی شهرک نصیرشهر همواره مورد تأکید بوده و مصوباتی نیز در این زمینه وجود دارد؛ اما عدم تعهد مسئولان و زیر بار نرفتن این مجموعه موجب شده که مشکلات بسیاری برای این منطقه به وجود بیاید؛ چراکه امکان تخریب آب‌های زیرسطحی به جهت رسوخ فاضلاب عواقب شدیدی را ایجاد می‌کند که معلوم نیست تاکنون چه اتفاقاتی در این مورد رخ ‌داده باشد و امیدواریم مسئولان محیط‌زیست نیز در این زمینه ورود  پیدا کنند.

قاسمی گفت: تغییر متعدد مدیران این شهرک از موضوعاتی است که باعث عدم توجه به مسئله فاضلابی است که نه‌تنها به محیط‌زیست بلکه در حال آسیب زدن به تمام منطقه نصیرآباد است و در کنار این موضوع معلوم نیست چرا به‌خوبی از تصفیه‌خانه‌ای که درگذشته در این شهرک وجود داشته و قدیمی است بهره‌برداری صحیح نمی‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این بی‌توجهی مسئولان محیط‌زیست منطقه و همچنین مدیران شهرک صنعتی در حال آسیب واردکردن به مردم است، و به ‌واقع عموم افرادی که در این شهرک در حال کسب درآمد هستند؛ تنها به این فکر می‌کنند که بهره خود را ببرند و نگاه به این موضوع ندارند که مردم منطقه باید چوب بی¬توجهی مسئولان در اداره امور شهر را بخورند و هزینه این تخریب‌ها توسط فاضلاب رهاشده را بدهند که باز کردن این موضوع خود روضه‌ای است بیان‌نشده که دل هزاران نفر را خون می‌کند.

در این میان آنچه این تراژدی را دردناک‌تر می‌کند؛ مطرح شدن و بعضاً رسانه‌ای شدن حفاظت از منابع آب نصیرشهر است؛ ناگفته پیداست که حفظ منابع آبی و جلوگیری از برداشت غیرمجاز توسط افراد سودجو موضوع مهمّی است؛ اما در این میان معلوم نیست که برخی از قِبل پشت گوش انداختن موضوع مهّم فاضلاب و در کنار آن برجسته‌سازی حفاظت از آب به دنبال چه اهداف پشت‌پرده‌ای هستند و گویا در این میان برخی  به دنبال صید شاه ماهی خود از آب گل‌آلود فاضلاب نصیرشهر هستند.

همچنانکه در روزهای اخیر جلسه‌ای در فرمانداری شهرستان رباط‌کریم در مورد حفاظت از منابع آب این شهرستان انجام‌شده است که در این جلسه محمد امینی سرپرست معاونت عمرانی فرمانداری رباط‌کریم بیان کرده است، که افرادی سودجو با دریافت مجوز حفاری چاه و به بهانه تأمین آب زراعی مبادرت به آب فروشی می‌کنند.

وی افزود: میزان برداشت آب غیرمجاز در شهرک‌های صنعتی خصوصی از جمله شهرک‌های صنعتی ده‌حسن، زواره‌ای و کاظم‌آباد رقمی معادل 800 لیتر ثانیه را نشان می‌دهد که البته این رقم مربوط به دو شهرک صنعتی در شهرستان بهارستان نیز می‌شود.

سرپرست معاونت عمرانی فرمانداری رباط‌کریم در این بخش از سخنان خود امور آب شهرستان را موظف کرد با توجه به اینکه بالغ ‌بر 500 هزار لیتر در ثانیه از کانال آب محمدیه برای شهرک‌های صنعتی خصوصی در سطح شهرستان رباط‌کریم سهمیه آب تخصیص‌ یافته است، به‌ منظور ساماندهی این امر و کنترل برداشت غیرمجاز آب از سوی صنایع در این شهرک‌ها با شرکت شهرک‌های صنعتی استان مکاتبه شود تا شهرک‌ها از حقآبه تخصیصی استفاده کنند.

امینی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان‌کرده است که بنا نداریم در سال اقتصاد مقاومتی از این نظر مشکلی متوجه صاحبان صنایع شود؛ اما بی‌توجهی‌ها نسبت به منابع آب در سطح شهرستان را نیز برنمی‌تابیم و اجازه نمی‌دهیم از اموال مردم سوء‌استفاده شود.

حال این را باید عنوان کرد که مسئولان شهرستان در نظر داشته باشند که حفاظت از آب تنها مربوط به حفظ منابع آبی نیست؛ بلکه موضوع دامنه‌داری است که در همه جوانب باید صورت گیرد، نه اینکه تنها تک‌وجهی به موضوع حفاظت از آب رسیدگی کرد و اگر میزان حساسیت مسئولان همان‌طور که به آب وجود دارد به فاضلاب نباشد، این عدم تطابق در پیگیری‌ها می‌تواند سهم آب‌هایی که وجود دارد و یا آب‌های زیرسطحی در منطقه نصیرشهر را تحت‌الشعاع قرار دهد.