نقش مهم رسانه ها در مقابله با تهاجم اقتصادی

گروه اقتصادی- برای رسیدن به رونق اقتصادی و توسعه صنعت و بخش تولید باید به ارتقاء کیفیت محصولات داخلی پرداخت و در کنار آن مخاطب داخلی را به سمت مصرف محصولات ایرانی تشویق کرد.

به گزارش افکارنیوز، واردات بی رویه کالاهای غیر ضرور و استفاده گسترده مردم از کالاهای خارجی سبب شده بسیاری از کارخانه ها و واحدهای تولیدی داخل کشور ورشکست شده و تعطیل شوند این در حالی است که باید جامعه را به سمت ترویج و مصرف کالای ایرانی تشویق کنیم بنابراین باید مردم گفته شود اگر از محصولات و کالای داخلی ایرانی استفاده نکنند چه زیان هایی بر اقتصاد برجا می گذارد.

موردی که در سال های اخیر نسبت به آن غفلت شده این است که به مردم توضیح داده نشده  خرید کالای ایرانی چه نتایج مثبتی بر کل اقتصاد کشور و در نهایت اقتصاد و توان اقتصادی خانوار خواهد داشت اگر این کار انجام می شد حتم بدانید مخاطب ایرانی کالایی جز تولید داخل مصرف نم یکرد.

البته برای اینکه مردم ایران از کالای ایرانی استفاده کنند نباید آنها را مجبور به این کار کرد بلکه با شمردن ویژگی ها و مزیت های خرید کالای داخلی باید تولید کنندگان را نیز مجاب کرد تا کالای با کیفیت و با قیمت مناسب تر تولید کرده و به فروش برسانند.

در سال های متمادی مسوولان هنگام حمایت از تولید داخلی همواره بر این نکته که مخاطب ایرانی کالا و محصول ایرانی را نمی پسندد و بر خرید و استفاده از کالای خارجی اصرار دارد، سخن می گیوند اما سوال اینجاست که آیا محصولات داخلی توان رقابت با نمونه خارجی از نظر کیفیت و قیمت را دارند؟ چرا کسی تولید کننده را مقصر نبود تمایل برای خرید کالای ایرانی نمی داند؟ البته تولیدکننده نیز با بیان نبود حمایت از سوی دولت و ... همواره از زیر بار مسوولیت شانه خالی کرده و حتی حاضر نبوده ضمانت و گارانتی مناسبی برای محصولات خود ارائه کند.

در این که دولت در یک دهه اخیر نتوانسته از تولید کنندگان حمایت کرده و تسهیلات ارزان قیمت در اختیار آنها قرار دهد اصلا شکی نیست اما وقت آن رسیده برای توسعه کشور و ترمیم اقتصاد به تولید اجناس با کیفیت و با قیمتمناسب بپردازیم زیرا ادامه این روند نه به نفع دولت است نه تولید کنندگان و نه مشتریان.

نکته مهمی که سال ها مورد غفلت قرار گرفته نقش رسانه‌ها، صدا و سیما و دستگاه‌های مختلف در تبلیغ کالای خارجی بوده اما اکنون هنگامه آن است که رسانه های داخلی همانند شبکه های ماهواره ای ترویج ترجیح کالای ایرانی بر خارجی را در رأس برنامه های خود قرار داده و بدون دریافت مبالغ هنگفت بابت تبلیغات، مخاطب ایرانی را به استفاده از محصولات داخلی تشویق کنند.

مشتریان محصولات مختلف نیز باید بدانند مصرف بیش از حد کالاهای خارجی در کشور تنها منجر به تعطیلی واحدهای تولیدی و کارخانه و در نهایت افزایش بیکاری می شود و در این میان تنها واردکنندگان محصولات خارجی از تعطیلی واحدهای تولیدی بهره جسته و سودی 100درصدی به جیب می زنند.

برای مقابله با این تهاجم اقتصادی باید همه مسوولان و سازمان ها و ارگان ها و قوا عزم خود را جزم کرده و در کنار مردم به حمایت از کالای داخلی بپردازند و رسانه های جناح های مختلف فارغ از اختلافات سیاسی، حمایت از تولید داخل را در اولویت قرارداده و با فراهم کردن شرایط تبلیغات ارزان قیمت، مردم را برای مصرف کالا و محصول ایرانی تشویق کنند زیا در غیر این صورت شبکه  های ماهواره ای می توانند جایگاه بیشتری بین مخاطبان دست یافته و رسانه های داخلی در چند سال آینده همین اندک مخاطب را نیز از دست دهند.