بی توجهی های آشکار به صیانت از محیط زیست

گروه اجتماعی – عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: توجه به سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب از سوی مسوولان باید به عنوان یک اولویت در نظر گرفته شود.

 

به گزارش افکارخبر، ایرج عبدی با بیان این مطلب اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب اسفند سال گذشته نسبت به صیانت از محیط زیست و همچنین مقابله با زمین خواری مسائلی را مطرح کردند که خوشبختانه در این مدت قوه قضاییه اقدامات مناسبی را در زمینه مقابله با این مهم انجام داده و بسیاری از زمین ها و اراضی ملی خلع ید و آزاد شده اند.

وی تاکید کرد: از دولت نیز انتظار می رود نسبت به حفاظت از محیط زیست و مقابله با زمین خواری با جدیت بیشتری عمل کند.

نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس بیان کرد: مقام معظم رهبری سیاست های صیانت از محیط زیست را ابلاغ کردند که لازم است تا دولت هرچه سریعتر نسبت به اجرای این فرامین و رهنمودها اقدام کند.

وی درباره اقدامات سازمان حفاظت از محیط زیست در چند سال گذشته گفت: این سازمان در کنترل بسیاری از مشکلات زیست محیطی مانند آلودگی هوا، حفاظت از اراضی ملی، خشک شدن دریاچه ها و ... نتوانسته عملکرد خوبی داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: اکنون وضعیت محیط زیست در بسیاری از استان ها به طرز اسفناکی وخیم شده و نیازمند حمایت همه جانبه دولت و سازمان های مسوول، شهرداری و... است.

عبدی توضیح داد: تنها با اتکا به طرح های پژوهشی نمی توان محیط زیست را نجات داد بلکه نیازمند اقدامات فوری و عملی در این حوزه هستیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: در چند سال گذشته بسیاری از جنگل های زاگرس به دلیل نبود امکانات هنگام آتش سوزی و نبود ابزار مناسب اطفاء حریق از بین رفته اند اما گویا کسی به دنبال یافتن راهکار مناسب نیست.

وی بیان کرد: نداشتن توجه به محیط زیست می تواند سبب بروز مشکلات فراوان برای ساکنان شهرها و روستاهای مختلف شود.

وی توضح داد: متاسفانه در چند سال گذشته بی توجهی به صیانت از محیط زیست سبب شده تا برخی اراضی تبدیل به بیابان شوند و ادامه این روند نتیجه ای جز گسترش نواحی بیابانی و از بین رفتن حیات ندارد.

وی تاکید کرد: اگر واقعا دنبال رسیدن به توسعه و پیشرفت هستیم ، باید حفاظت از محیط زیست را در راس امور خود قرار دهیم.

عبدی خاطر نشان کرد: صیانت از محیط زیست رابطه مستقیمی با حفظ حیات انسان ها دارد اما متاسفانه این مهم مورد غفلت قرار گرفته و کمتر کسی به نتیجه تخریب محیط زیست که همان تحدید حیات انسانهاست توجه می کند.

وی گفت: ادامه روند فعلی به سود هیچکس نیست زیرا سیاسی کاری و همپنین اعمال سلیقه های خاص سیاسی هیچ نتیجه ای جر تخریب بیش از پیش محیط زیست و منابه طبیعی ندارد.

وی عنوان کرد: مسوولان همواره محیط زیست را موضوعی دولتی دانسته اند اما سازمان حفاظت از محیط زیست و دولت پاسخ دهند واقعا برای صیانت از این نعمت خدادادی په کاری انجام داده اند؟

وی تاکید کرد: در کشور ما سمن ها و سازمان های مردم نهاد و حتی گروه های حفاظت از محیط زیست در فضای مجازی؛ عملکرد بسیار  بهتری از دولت و سازمان های مسوول در این بخش دارند به طوری که بررسی ها نشان می دهد مردم در زمینه محیط زیست فعال ‌تر و موفق‌ تر از دولت عمل می‌کنند اما دولت نه تنها کاری انجام نداده بلکه حتی حاضر نیست تا از دوستداران محیط زیست حمایت کرد و این کار را به آنها بسپارد.

عضو کمیسیون اجتماعی در پایان گفت: دولت با ممانعت از تخذیب محیط زیست باید منویات مورد نظر رهبر معظم انقلاب را اجرایی کرده و با قوه قضاییه، کمیسیون اصل 90 و .... برای این کار همکاری های ویژه داشته باشد.